Dags att byta luften i däcken. Hur gör ni?

Varför skall man ha luft i däcken?
Utan blir anliggningsytan större och därmed greppet bättre.
I hög hastighet (man skall undvika låga hastigheter) slungar centrifugalkraften ut däcket så att kurvtagningsförmågan förbättras och risken för linjeförskjutning elimineras.
Luft är båg.
 
Måste man tömma ut allt och börja om från början om man råkat få bakluft i framdäcket?
 
Jasså det är luft man ska använda.
Var bombsäker på att man skulle fylla upp däcken med fogskum.
Blev iaf. bra stuns i grejerna.

/Johan
 
Jag kör med negativt vakuum
 
Det nya för 2011 är att åka till Japan och "fånga" in lite radioaktiv luft.
Kör man på däck fyllda av kärnkraft, då jävlar går det undan! :yoparty
 
Förra året testade jag Statoils luft. Funka helt okej men gav mig ingen
större kick så i år tänkte jag köra med Shells luft. De har tydligen ett
komplement till sin V-power bensin.
Notera dock att man måste kombinera både V-power luften och V-power bensinen
annars går det helt åt helvete...

Nu gick luften helt ur mig...
 
Hej Bullen var precis nere i garaget och upptäckte att luften i däcken är trasig. Kan någon här rekommendera någon bra verkstad. bifogar en lista på vad som redan är felsökt
 

Bifogat

  • luft.jpg
    luft.jpg
    144.1 KB · Visningar: 57
Är helt säker på att man ska ha norrlands luft i däcken.
Då är det bra grepp, bra fart och håller länge.
Se bara på semifinalerna mellan SAIK o Luleå Hockey.
Bra fart under matcherna, båda lager behåller grepp under matcherna och vägrar ge med sig. samt Att de orkar spela mer än ordinarie 3 perioder!

Norrlandsluft ska de va!
 
Förra året testade jag Statoils luft. Funka helt okej men gav mig ingen
större kick så i år tänkte jag köra med Shells luft. De har tydligen ett
komplement till sin V-power bensin.
Notera dock att man måste kombinera både V-power luften och V-power bensinen
annars går det helt åt helvete...

Nu gick luften helt ur mig...

hahaha :tummenupp
 
Jag brukar köra Cannabis-metoden mellan däcket och mig innan en bandag, "en till mig, oooch en till dig" sen flyger man fram :tummenupp!
 
Finns många teorier om det här med luft.

Många föredrar alpluft, men det de flesta glömmer då är att man måste pumpa i 3 bar för att få 2 bar. Luften är, som bekant, väldigt tunn i alperna.

Ska man köra med vakuum i däcken bör de fyllas av auktoriserad verkstad. Felet många gör är att de trycker i för lite vakuum. Däcket tappar då rullomkrets och således minskar toppfarten. Man bör trycka i ordentligt med vakuum. Hondateamet i MotoGP kör med 5,5 till 6 bar, men då är det på gränsen.

Att bara köra på fis är inte heller bra. Man riskerar att däcket fräts inifrån och punka i 250 är ingen höjdare. Blandar man dock i 30% vakuum så håller det bättre eftersom vakuumet drar ihop däcket.

Själv kör jag endast på Multitec CRT som är en ny patenterad produkt. Man låter daggmaskhanar producera en gas som ihop med tjernobylluft bildar diväteoxid. Diväteoxiden i blandas i sin tur med vatten som sedan förångas och förpackas i vakuumbehållare.
 
APAPPAPAPPP!!!!

Tänk för fan på att ni måste använda originalluft. Liksom att man inte skall vara dumsnål att använda Biltemas olja när man exempelvis har en Honda skall man även se till att få luft från din tillverkares fabrik.
Jag kör enbart på Suzukiluft och kan intyga att däcken höll 30% längre medan jag hade ca 7% bättre grepp.

Polaren körde på Biltema luft på sin Honda och ni kan ju tänka vart det slutade...
 
APAPPAPAPPP!!!!

Tänk för fan på att ni måste använda originalluft. Liksom att man inte skall vara dumsnål att använda Biltemas olja när man exempelvis har en Honda skall man även se till att få luft från din tillverkares fabrik.
Jag kör enbart på Suzukiluft och kan intyga att däcken höll 30% längre medan jag hade ca 7% bättre grepp.

Polaren körde på Biltema luft på sin Honda och ni kan ju tänka vart det slutade...


En luftfärd?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top