Dags att byta den gamla luften i däcken.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
hur går polisen till väga när de söker efter stulen luft? min kompis blev av med hela 7 bar!!:galen

Vad jag har hört så brukar de komma med någon sorts "spårluftshund", det kan hända att hunden kan plocka upp luften och leta ikapp tjuvarna. Men det är bara om polisen är på plats i tid.

Annars brukar de väl ta in det luft som finns kvar för granskning i deras luft-databas.

Jag har hört att folk har sprayat luften med lite parfym innan de byter luft. Det brukar oftast vara enklare att spåra enbart på parfymens lukt eller UV-ljus ska också kunna spåra parfymen.

Så spraya en skvätt hugo boss eller dylikt. Men vissa säger att vissa slags parfym brukar lägga till för mycket vikt i luften, då blir det sämre acceleration och understyrd i kurvorna.
 

spambot

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Hemma
Hoj
SD 990 -08
Vad jag har hört så brukar de komma med någon sorts "spårluftshund", det kan hända att hunden kan plocka upp luften och leta ikapp tjuvarna. Men det är bara om polisen är på plats i tid.

Annars brukar de väl ta in det luft som finns kvar för granskning i deras luft-databas.

Jag har hört att folk har sprayat luften med lite parfym innan de byter luft. Det brukar oftast vara enklare att spåra enbart på parfymens lukt eller UV-ljus ska också kunna spåra parfymen.

Så spraya en skvätt hugo boss eller dylikt. Men vissa säger att vissa slags parfym brukar lägga till för mycket vikt i luften, då blir det sämre acceleration och understyrd i kurvorna.

Nej det var gamla tekniken du beskrev, dom använder denna idag..

barmatare.jpg
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tänkte byta luft i däcken. Kan man använda en Biltema-kompressor?
Luft från en Atlas-Copco känns mera rätt:va
Var deponerar jag den gamla luften, man vill inte vara ett miljösvin:brynad
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hahah :D

Bra ni fortsätter tipsa varandra om detta. Gammal luft får hojen att lukta illa när den står still länge.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tänkte byta luft i däcken. Kan man använda en Biltema-kompressor?
Luft från en Atlas-Copco känns mera rätt:va
Var deponerar jag den gamla luften, man vill inte vara ett miljösvin:brynad

Den gamla luften ska du andas in sakta..ger garanterat fartränder i kallingarna och högre toppfart!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänkte byta luft i däcken. Kan man använda en Biltema-kompressor?
Luft från en Atlas-Copco känns mera rätt:va
Var deponerar jag den gamla luften, man vill inte vara ett miljösvin:brynad

Varför inte en s.k. cykelpump med tryckmätare ?
Lite uppvärmning av dig innan du tar ut hojen.
Ifall du inte redan har en lämplig handkompressor / cykelpump.
https://www.clasohlson.com/
https://www.biltema.se/
Tänk på att ju mindre "luftkompressionen" kostar, desto lägre är miljöbelastningen !
Har gjort det själv. Behövdes ca 50 pumptag bak, färre fram för att nå vårtryck i däcken.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du behöver en elektroniskt licens för kompressorn. Det kan jag fixa mot lite uppmuntran! https://www.linkedin.com/in/anders-brink-8915a0139/

Tryckbärardirektivet gäller inte trycksättning av däck! :fakta

Men om du ger AndersBrink lite pengar, eller "annan" uppmuntran, :rofl och lovar att inte trycksätta något annat kan det möjligtvis gå... :7peta

Det är en lagöverträdelse att inte vara ackrediterad och trycksätta annat än däck men eftersom hastigheten är svår att mäta vid trycksättning riskerar du inte lika hård bestraffning som om du skulle överskrida skyltad hastighet i Tragiken! :7peta

Vem har hört att det är trycket som dödar, alla vet ju att det är hastigheten :fakta
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag fick tag på så bra luft förra säsongen så jag vill inte byta. Den här har faktiskt gått i VM i Superbike. Så han som sålde sa den borde göra iaf 3-4 sekunder för mig bara för 500 dollar. Det tyckte jag lät billigt för en sådan tidsvinst så jag slog till.
Nu gick inte hojen så mycket snabbare med luften men det berodde antagligen på att fjädringen var felställd eller fel däckmärke. Spelar det roll? Eller vad tror ni? Har jag gjort fel vid pumpning? Jag har inte fått tag på han som sålde. Svarar inte eller något på mail???

Så nu vid vinteröversyn så la jag den i tydligt uppmärkta burkar. Man kan inte ta vilka burkar som helst för då blir det fel. Det skall vara sådana med grönt lock.
FB_IMG_1533501418743.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag fick tag på så bra luft förra säsongen så jag vill inte byta. Den här har faktiskt gått i VM i Superbike. Så han som sålde sa den borde göra iaf 3-4 sekunder för mig bara för 500 dollar. Det tyckte jag lät billigt för en sådan tidsvinst så jag slog till.
Nu gick inte hojen så mycket snabbare med luften men det berodde antagligen på att fjädringen var felställd eller fel däckmärke. Spelar det roll? Eller vad tror ni? Har jag gjort fel vid pumpning? Jag har inte fått tag på han som sålde. Svarar inte eller något på mail???

Så nu vid vinteröversyn så la jag den i tydligt uppmärkta burkar. Man kan inte ta vilka burkar som helst för då blir det fel. Det skall vara sådana med grönt lock.
View attachment 448405

Har du kollat att det är rätt sorts burkar? Med fel sorts burkar så läcker snabbheten ut och då har du förlorat alla sekunder du betalade för. Lätt gjort utan kunskap. :7peta

Det många inte tänker på är att det inte bara räcker med rätt tryck i däcken som denna tråd visar! :fakta

Ber om ursäkt för ämnesflykt men även motorcykeln kräver rätt tryck. Har du inget tryck i din SportHoj blir det inge bra. :fakta

Sedan, icke att förakta, måste det vara rätt bra tryck i föraren också. Med fel tryck ser föraren JeTTesnabb ut i depån men blir en stoppkloss ute på banan. :fakta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sedan, icke att förakta, måste det vara rätt bra tryck i föraren också. Med fel tryck ser föraren JeTTesnabb ut i depån men blir en stoppkloss ute på banan. :fakta

Det här har nog de flesta hyffsad koll på känns det som, iaf om man tänker på hur ofta säkerhetsventilen löser ut hos gemene man.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag pumpade upp min flickvän så att hon är på trycket men när jag använde samma teknik på hojen så gjorde det bara ont trots att jag doppade i hinken bredvid däckmaskinen först. :huvet:huvet:huvet
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag pumpade upp min flickvän så att hon är på trycket men när jag använde samma teknik på hojen så gjorde det bara ont trots att jag doppade i hinken bredvid däckmaskinen först. :huvet:huvet:huvet

Vilken teknik kör du med?
Har märkt att korta, kraftiga pumpningar är mest effektiva. Gärna i kombination med att man angriper bakifrån sas.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det spelar ingen roll om man har Atlas- eller Biltema kompressor om den tar luften utifrån. Stockholmsluften är ju som bekant dålig, och speciellt då från Hornsgatan. Detta enligt tvåhjulingsexperten Daniel Hellden.
Själv kör jag med helsyntetiskt luft från Swiss Air. Det finns fler luftbolag, med de är de enda som är TUV certifierade.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Fan, jag brukar ju byta luften mellan fram/bak varje säsong eftersom den slits mest bak, är det fel?
Det har jag ju gjort i alla år och farsan före mig
Eftersom framhjulet bara är i backen när man parkerar är ju den luften nästan osnurrad medan den där bak snurrar som satan mest hela tiden. Och det borde ju slita på den.
Om jag blir snurrig på kvällen blir jag djäkligt sliten på morgonen efter i alla fall.
Visst är det Bästa Luften Bak som gäller?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Fan, jag brukar ju byta luften mellan fram/bak varje säsong eftersom den slits mest bak, är det fel?
Det har jag ju gjort i alla år och farsan före mig
Eftersom framhjulet bara är i backen när man parkerar är ju den luften nästan osnurrad medan den där bak snurrar som satan mest hela tiden. Och det borde ju slita på den.
Om jag blir snurrig på kvällen blir jag djäkligt sliten på morgonen efter i alla fall.
Visst är det Bästa Luften Bak som gäller?

Min bästa luft är inte i baken
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag fick tag på så bra luft förra säsongen så jag vill inte byta. Den här har faktiskt gått i VM i Superbike. Så han som sålde sa den borde göra iaf 3-4 sekunder för mig bara för 500 dollar. Det tyckte jag lät billigt för en sådan tidsvinst så jag slog till.
Nu gick inte hojen så mycket snabbare med luften men det berodde antagligen på att fjädringen var felställd eller fel däckmärke. Spelar det roll? Eller vad tror ni? Har jag gjort fel vid pumpning? Jag har inte fått tag på han som sålde. Svarar inte eller något på mail???

Så nu vid vinteröversyn så la jag den i tydligt uppmärkta burkar. Man kan inte ta vilka burkar som helst för då blir det fel. Det skall vara sådana med grönt lock.
View attachment 448405

Har du (k)ollat så att du inte har fått Kawasakiluft av misstag, de har ju miljögrön lågeffekt som signum. :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top