Dags att byta den gamla luften i däcken.

hur går polisen till väga när de söker efter stulen luft? min kompis blev av med hela 7 bar!!:galen

Vad jag har hört så brukar de komma med någon sorts "spårluftshund", det kan hända att hunden kan plocka upp luften och leta ikapp tjuvarna. Men det är bara om polisen är på plats i tid.

Annars brukar de väl ta in det luft som finns kvar för granskning i deras luft-databas.

Jag har hört att folk har sprayat luften med lite parfym innan de byter luft. Det brukar oftast vara enklare att spåra enbart på parfymens lukt eller UV-ljus ska också kunna spåra parfymen.

Så spraya en skvätt hugo boss eller dylikt. Men vissa säger att vissa slags parfym brukar lägga till för mycket vikt i luften, då blir det sämre acceleration och understyrd i kurvorna.
 
Vad jag har hört så brukar de komma med någon sorts "spårluftshund", det kan hända att hunden kan plocka upp luften och leta ikapp tjuvarna. Men det är bara om polisen är på plats i tid.

Annars brukar de väl ta in det luft som finns kvar för granskning i deras luft-databas.

Jag har hört att folk har sprayat luften med lite parfym innan de byter luft. Det brukar oftast vara enklare att spåra enbart på parfymens lukt eller UV-ljus ska också kunna spåra parfymen.

Så spraya en skvätt hugo boss eller dylikt. Men vissa säger att vissa slags parfym brukar lägga till för mycket vikt i luften, då blir det sämre acceleration och understyrd i kurvorna.

Nej det var gamla tekniken du beskrev, dom använder denna idag..

barmatare.jpg
 
Tänkte byta luft i däcken. Kan man använda en Biltema-kompressor?
Luft från en Atlas-Copco känns mera rätt:va
Var deponerar jag den gamla luften, man vill inte vara ett miljösvin:brynad
 
Hahah :D

Bra ni fortsätter tipsa varandra om detta. Gammal luft får hojen att lukta illa när den står still länge.
 
Tänkte byta luft i däcken. Kan man använda en Biltema-kompressor?
Luft från en Atlas-Copco känns mera rätt:va
Var deponerar jag den gamla luften, man vill inte vara ett miljösvin:brynad

Den gamla luften ska du andas in sakta..ger garanterat fartränder i kallingarna och högre toppfart!
 
Tänkte byta luft i däcken. Kan man använda en Biltema-kompressor?
Luft från en Atlas-Copco känns mera rätt:va
Var deponerar jag den gamla luften, man vill inte vara ett miljösvin:brynad

Varför inte en s.k. cykelpump med tryckmätare ?
Lite uppvärmning av dig innan du tar ut hojen.
Ifall du inte redan har en lämplig handkompressor / cykelpump.
https://www.clasohlson.com/
https://www.biltema.se/
Tänk på att ju mindre "luftkompressionen" kostar, desto lägre är miljöbelastningen !
Har gjort det själv. Behövdes ca 50 pumptag bak, färre fram för att nå vårtryck i däcken.
 
Du behöver en elektroniskt licens för kompressorn. Det kan jag fixa mot lite uppmuntran! https://www.linkedin.com/in/anders-brink-8915a0139/

Tryckbärardirektivet gäller inte trycksättning av däck! :fakta

Men om du ger AndersBrink lite pengar, eller "annan" uppmuntran, :rofl och lovar att inte trycksätta något annat kan det möjligtvis gå... :7peta

Det är en lagöverträdelse att inte vara ackrediterad och trycksätta annat än däck men eftersom hastigheten är svår att mäta vid trycksättning riskerar du inte lika hård bestraffning som om du skulle överskrida skyltad hastighet i Tragiken! :7peta

Vem har hört att det är trycket som dödar, alla vet ju att det är hastigheten :fakta
 
Jag fick tag på så bra luft förra säsongen så jag vill inte byta. Den här har faktiskt gått i VM i Superbike. Så han som sålde sa den borde göra iaf 3-4 sekunder för mig bara för 500 dollar. Det tyckte jag lät billigt för en sådan tidsvinst så jag slog till.
Nu gick inte hojen så mycket snabbare med luften men det berodde antagligen på att fjädringen var felställd eller fel däckmärke. Spelar det roll? Eller vad tror ni? Har jag gjort fel vid pumpning? Jag har inte fått tag på han som sålde. Svarar inte eller något på mail???

Så nu vid vinteröversyn så la jag den i tydligt uppmärkta burkar. Man kan inte ta vilka burkar som helst för då blir det fel. Det skall vara sådana med grönt lock.
FB_IMG_1533501418743.jpg
 
Jag fick tag på så bra luft förra säsongen så jag vill inte byta. Den här har faktiskt gått i VM i Superbike. Så han som sålde sa den borde göra iaf 3-4 sekunder för mig bara för 500 dollar. Det tyckte jag lät billigt för en sådan tidsvinst så jag slog till.
Nu gick inte hojen så mycket snabbare med luften men det berodde antagligen på att fjädringen var felställd eller fel däckmärke. Spelar det roll? Eller vad tror ni? Har jag gjort fel vid pumpning? Jag har inte fått tag på han som sålde. Svarar inte eller något på mail???

Så nu vid vinteröversyn så la jag den i tydligt uppmärkta burkar. Man kan inte ta vilka burkar som helst för då blir det fel. Det skall vara sådana med grönt lock.
View attachment 448405

Har du kollat att det är rätt sorts burkar? Med fel sorts burkar så läcker snabbheten ut och då har du förlorat alla sekunder du betalade för. Lätt gjort utan kunskap. :7peta

Det många inte tänker på är att det inte bara räcker med rätt tryck i däcken som denna tråd visar! :fakta

Ber om ursäkt för ämnesflykt men även motorcykeln kräver rätt tryck. Har du inget tryck i din SportHoj blir det inge bra. :fakta

Sedan, icke att förakta, måste det vara rätt bra tryck i föraren också. Med fel tryck ser föraren JeTTesnabb ut i depån men blir en stoppkloss ute på banan. :fakta
 
Sedan, icke att förakta, måste det vara rätt bra tryck i föraren också. Med fel tryck ser föraren JeTTesnabb ut i depån men blir en stoppkloss ute på banan. :fakta

Det här har nog de flesta hyffsad koll på känns det som, iaf om man tänker på hur ofta säkerhetsventilen löser ut hos gemene man.
 
Jag pumpade upp min flickvän så att hon är på trycket men när jag använde samma teknik på hojen så gjorde det bara ont trots att jag doppade i hinken bredvid däckmaskinen först. :huvet:huvet:huvet
 
Jag pumpade upp min flickvän så att hon är på trycket men när jag använde samma teknik på hojen så gjorde det bara ont trots att jag doppade i hinken bredvid däckmaskinen först. :huvet:huvet:huvet

Vilken teknik kör du med?
Har märkt att korta, kraftiga pumpningar är mest effektiva. Gärna i kombination med att man angriper bakifrån sas.
 
Det spelar ingen roll om man har Atlas- eller Biltema kompressor om den tar luften utifrån. Stockholmsluften är ju som bekant dålig, och speciellt då från Hornsgatan. Detta enligt tvåhjulingsexperten Daniel Hellden.
Själv kör jag med helsyntetiskt luft från Swiss Air. Det finns fler luftbolag, med de är de enda som är TUV certifierade.
 
Fan, jag brukar ju byta luften mellan fram/bak varje säsong eftersom den slits mest bak, är det fel?
Det har jag ju gjort i alla år och farsan före mig
Eftersom framhjulet bara är i backen när man parkerar är ju den luften nästan osnurrad medan den där bak snurrar som satan mest hela tiden. Och det borde ju slita på den.
Om jag blir snurrig på kvällen blir jag djäkligt sliten på morgonen efter i alla fall.
Visst är det Bästa Luften Bak som gäller?
 
Fan, jag brukar ju byta luften mellan fram/bak varje säsong eftersom den slits mest bak, är det fel?
Det har jag ju gjort i alla år och farsan före mig
Eftersom framhjulet bara är i backen när man parkerar är ju den luften nästan osnurrad medan den där bak snurrar som satan mest hela tiden. Och det borde ju slita på den.
Om jag blir snurrig på kvällen blir jag djäkligt sliten på morgonen efter i alla fall.
Visst är det Bästa Luften Bak som gäller?

Min bästa luft är inte i baken
 
Jag fick tag på så bra luft förra säsongen så jag vill inte byta. Den här har faktiskt gått i VM i Superbike. Så han som sålde sa den borde göra iaf 3-4 sekunder för mig bara för 500 dollar. Det tyckte jag lät billigt för en sådan tidsvinst så jag slog till.
Nu gick inte hojen så mycket snabbare med luften men det berodde antagligen på att fjädringen var felställd eller fel däckmärke. Spelar det roll? Eller vad tror ni? Har jag gjort fel vid pumpning? Jag har inte fått tag på han som sålde. Svarar inte eller något på mail???

Så nu vid vinteröversyn så la jag den i tydligt uppmärkta burkar. Man kan inte ta vilka burkar som helst för då blir det fel. Det skall vara sådana med grönt lock.
View attachment 448405

Har du (k)ollat så att du inte har fått Kawasakiluft av misstag, de har ju miljögrön lågeffekt som signum. :fakta
 
Back
Top