Dags att byta den gamla luften i däcken.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jag luftade elementen idag och sparade givetvis denna i en behållare med keramisk beläggning (vad annars lixom). Ska bli kul att filtrera denna och testa att hälla i den i däcken på långfredagen, precis som traditionen säger.[/QUOTE

Micke det där är lokala traditioner. I Norrtälje byter vi luft på skärtorsdagen. Jag byter aldrig ut all luft i däcken jag tycker 30/70 funkar bäst 30% fjolårsluft och 70% helt färsk. Elementluft har jag aldrig prövat, hör av dig när du vet hur om det blev snabbare, bättre fäste eller vad som förändras.

//Kenneth
 

moddlaren

Guest
Oj vad jag har lärt mej mycket på denna tråden.. men????? På min bakdämpare o framgaffel sitter det luft ventiler... skall man fylla på eller byta där med?? Skall det då vara stötdämpar luft?? Eller kompressor luft kanske hydraul luft??? Står bara tryck på bleedern.. men vadå min hoj blöder ju ingenstans så var trycker man..
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Oj oj vilken tankevurpa. Sjöluft = salt luft = bara för vinterväglag. Hoppas att du inte redan hunnit fylla däcken med sjöluft:)

Fast jag trafikerar för tillfället i Östersjön, där är ju vattnet bräckt, luften har ju då låg salthalt och det måste ju vara perfekt nu på våren då det ändå kan finnas en å annan isfläck här o där? :7peta

Edit: Har även hört att kall havsluft ska skydda mot överhättning, någon som kan bekräfta detta?
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Fast jag trafikerar för tillfället i Östersjön, där är ju vattnet bräckt, luften har ju då låg salthalt och det måste ju vara perfekt nu på våren då det ändå kan finnas en å annan isfläck här o där? :7peta

Edit: Har även hört att kall havsluft ska skydda mot överhättning, någon som kan bekräfta detta?

Sorry! jag uppfattande det som att du jobbade till sjöss:D. Du verkar vara noggrann och byter luft flera gånger om året beroende på rådande väderförhållanden. Själv är jag en slarver och byter bara en gång om året.:)
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Alltså det är det är som är det bästa med sporthoj :D ligger och fnissar medans damen jämte försöker sova :hihi
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag brukar lämna in mina hos wheeler dealer varge år. Han har nån hemlig luftblandning som han kokat ihop själv. Funkar utmärkt!
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nån som e intresserad av ett gruppköp av luft? Har ett par leverantör som kan tänka sig ge ett bra bulk-pris på luft om vi blir ett geng och åtm en av de garanterar riktigt bra quality!

Kanske sen setter ihop nån sorts luft-pool så vi enkelt kan låna ut och dela luften mellan oss Sh:are?? Menar säkert många som inte kör så mycket o då behöver de ingen luft just då, så då kan vi andra låna den under tiden. Men då måste vi setta nån som ansvarig för o hålla koll på vem som har luften för tillfellet! Nån?
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Jag kör oftast med 20/30/50 i både fram och bak-däck.

20 delar kalas puffar, 30 delar mellanmjölk, 50 delar Östermalms-luft (finaste).
Prova inte med röd mjölk! Det blir grädde dirECKt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nuförtiden är det ju vår i luften så kanske läge ett byta ut fjolårets?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu ska jag gå ner och byta framdäcket på Triumphen.
Och självklart blir det ny Göteborgs/Biltemakompressor luft i däcket när bytet är klart.:fakta
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
var ute i garaget å bytte ut luften på mc har aldrig gjort det själv innan men jag tänkte va fan
bakdäcket gick bra men fram däcket fick jag luft bubblor i nu undrar jag hur luftar man när man fått luft i däcken när man bytt luft :va
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
var ute i garaget å bytte ut luften på mc har aldrig gjort det själv innan men jag tänkte va fan
bakdäcket gick bra men fram däcket fick jag luft bubblor i nu undrar jag hur luftar man när man fått luft i däcken när man bytt luft :va

Man gör små hål just där bubblorna är. T ex kan man borra med fint borr. Så tätar man med Rubbotight när bubblan är borta.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Jag fyller på med acetylen då blir däcken varma riktigt fort, speciellt vid hårda nedslag när man slangat!
 

spambot

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Hemma
Hoj
SD 990 -08
var ute i garaget å bytte ut luften på mc har aldrig gjort det själv innan men jag tänkte va fan
bakdäcket gick bra men fram däcket fick jag luft bubblor i nu undrar jag hur luftar man när man fått luft i däcken när man bytt luft :va

Har du kollat instruktionsboken gällande din yamaha thunderace-00 aprilia rsv4-10yamaha mt-09-14? Om jag minns rätt så ska det vara cirka 94.38 bar i framdäcket. Annars finns risk för att bubblor bildas.
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
var ute i garaget å bytte ut luften på mc har aldrig gjort det själv innan men jag tänkte va fan
bakdäcket gick bra men fram däcket fick jag luft bubblor i nu undrar jag hur luftar man när man fått luft i däcken när man bytt luft :va

Vissa däck är mer luftbubbelbenägna än andra, du kan prova att ha ventilen i topp och värma upp luften lite, för varm luft stiger och kalla bubblor sjunker och rinner då ur ventilen.

Obs! glöm inte att torka bort eventuella luftbubblor från ventilen, och sätt på ventilhtten innan du rullar däcket.
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Fan, jag var hos en polare idag och fick låna lite av hans egenimporterade luft. Skitsjysst polare ju.
Snacka om att stämningen blev sur, när jag snubblade i hallen och tappade ut BÄGGE behållarna
med luft :(

Och nu svarar han inte på mina sms!!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top