Dags att byta den gamla luften i däcken.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har mina hjul står på vädring just nu så om nån har några tips vilken luft man ska ha till nylackade fälgar..
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Om man inte byter luft har jag hört att vrängbultsutkastaren kan gängas åt fel håll, stämmer detta?
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Skämt åsido så använder ju vissa däcknasare ren kvävgas för att slippa problem med vätska i form av vatten/is som kan inträffa vid fyllnad med utomhusluft.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
har en fråga. pappa sa att luften på min projekthoj hade gått ut. förstod inte riktigt. blir däcket platt när luften är för gammal? hur vet man att den luften som finns inte nått bäst-före-datum? är detta vanligare under rötmånaden? :confused:
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hört att hojen blir snålare i drift om man använder Skånsk luft, någon som vågat pröva? Tänk om den istället blir svår att kommunicera med?

// orolig

luft.jpg
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
har en fråga. pappa sa att luften på min projekthoj hade gått ut. förstod inte riktigt. blir däcket platt när luften är för gammal? hur vet man att den luften som finns inte nått bäst-före-datum? är detta vanligare under rötmånaden? :confused:

Som jag förstått det börjar luften lägga sig ojämnt i däcket, det liksom klumpar sig när hojen står still och då kommer däcket gå dåligt. Du får vara försiktig där, kan vara en ordentlig säkerhetsrisk! :7peta
 

spambot

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Hemma
Hoj
SD 990 -08
har en fråga. pappa sa att luften på min projekthoj hade gått ut. förstod inte riktigt. blir däcket platt när luften är för gammal? hur vet man att den luften som finns inte nått bäst-före-datum? är detta vanligare under rötmånaden? :confused:

Om det är orginal luften som följde med slangen så finns bäst före inprintat på insidan av själva slangen. Man får helt enkelt klippa av slangen och kika inuti så ser du när luften tillverkades.

Du kan sedan limma ihop slangen med tallkåda.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Hört att Rossi använder Tjernobyl-luft i det privata.
Och att det även är anledningen till att han bröt med Burgess,
Rossi ville nämligen börja använda Tjernobyl-luft i MotoGP också, men
Burgess sa blankt nej, och lämnade sporten som följd.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Jag pallar upp hojen så att luften i däcken får villa så de håller en säsong till :tummenupp
men jag funderar om jag skall ta byta ut luften till Vätgas istället så hojen blir riktigt explosiv runt Apex. :banana
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Jag brukar passa på att byta luften i däcken när det annalkas åska en varm sommardag, den klibbiga luften ger ett sjukt bra grepp! :fakta
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag brukar passa på att byta luften i däcken när det annalkas åska en varm sommardag, den klibbiga luften ger ett sjukt bra grepp! :fakta

Kör ni med tratt eller spade för att byta luft? Kör ni den gamla luften till återvinningscentralen eller dumpar ni den bara ute i skogen som en pundare :mad:?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har börjat byta ut luften som är längst ned i däcken. Det är ju ändå bara den som belastas. :fakta
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Kör ni med tratt eller spade för att byta luft? Kör ni den gamla luften till återvinningscentralen eller dumpar ni den bara ute i skogen som en pundare :mad:?

Jag använder mig av den här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-55B-90-17659/

Innan jag startar kompressorn så ser jag till att tanken är helt tom (så man inte får med vanlig jävla luft, den är det helt värdelöst grepp i). Den gamla luften ifrån däcken tappar jag på gamla petflaskor och gräver ner i rabatten, miljöavgifterna för att lämna in dom till återvinningscentralen skulle äta upp min ekonomi DireCkt!! :7peta
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
images


Idag har jag lärt mig något nytt.
Suger man ut luften ur framdäcket med ett sugrör, så håller
gummit flera säsonger längre.

De rosa sugrören är bäst för Honda, de blå för Yamaha.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
jag frågade vart luften hade gått ut, pappa sa "ja antagligen i garaget", jag gick dit för att se om jag såg nån luft men det fanns ingen. vart ska jag leta? eller det kanske är bättre att skaffa ny luft..
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
jag frågade vart luften hade gått ut, pappa sa "ja antagligen i garaget", jag gick dit för att se om jag såg nån luft men det fanns ingen. vart ska jag leta? eller det kanske är bättre att skaffa ny luft..

finns en hel del folk som går runt och snor andras luft! Se till att låsa garaget ordentligt! jävla lufttjyvar!

Jag har skaffat en sådan luft-försäkring enbart för MC. Men man måste då skaffa klass-3 ventil lås.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Nuförtiden är det ju vår i luften så kanske läge ett byta ut fjolårets?

Tanken är väl god men vätgasen är så himla liten att den tenderar att hitta nya vägar ur däcket och förmer inte vara explosiv bara kring apex utan på många andra ställen också.
Anbefalles icke.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
finns en hel del folk som går runt och snor andras luft! Se till att låsa garaget ordentligt! jävla lufttjyvar!

Jag har skaffat en sådan luft-försäkring enbart för MC. Men man måste då skaffa klass-3 ventil lås.
hur går polisen till väga när de söker efter stulen luft? min kompis blev av med hela 7 bar!!:galen
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top