Dags att byta den gamla luften i däcken.

Jag har mina hjul står på vädring just nu så om nån har några tips vilken luft man ska ha till nylackade fälgar..
 
Om man inte byter luft har jag hört att vrängbultsutkastaren kan gängas åt fel håll, stämmer detta?
 
Skämt åsido så använder ju vissa däcknasare ren kvävgas för att slippa problem med vätska i form av vatten/is som kan inträffa vid fyllnad med utomhusluft.
 
har en fråga. pappa sa att luften på min projekthoj hade gått ut. förstod inte riktigt. blir däcket platt när luften är för gammal? hur vet man att den luften som finns inte nått bäst-före-datum? är detta vanligare under rötmånaden? :confused:
 
Hört att hojen blir snålare i drift om man använder Skånsk luft, någon som vågat pröva? Tänk om den istället blir svår att kommunicera med?

// orolig

luft.jpg
 
har en fråga. pappa sa att luften på min projekthoj hade gått ut. förstod inte riktigt. blir däcket platt när luften är för gammal? hur vet man att den luften som finns inte nått bäst-före-datum? är detta vanligare under rötmånaden? :confused:

Som jag förstått det börjar luften lägga sig ojämnt i däcket, det liksom klumpar sig när hojen står still och då kommer däcket gå dåligt. Du får vara försiktig där, kan vara en ordentlig säkerhetsrisk! :7peta
 
har en fråga. pappa sa att luften på min projekthoj hade gått ut. förstod inte riktigt. blir däcket platt när luften är för gammal? hur vet man att den luften som finns inte nått bäst-före-datum? är detta vanligare under rötmånaden? :confused:

Om det är orginal luften som följde med slangen så finns bäst före inprintat på insidan av själva slangen. Man får helt enkelt klippa av slangen och kika inuti så ser du när luften tillverkades.

Du kan sedan limma ihop slangen med tallkåda.
 
Hört att Rossi använder Tjernobyl-luft i det privata.
Och att det även är anledningen till att han bröt med Burgess,
Rossi ville nämligen börja använda Tjernobyl-luft i MotoGP också, men
Burgess sa blankt nej, och lämnade sporten som följd.
 
Jag pallar upp hojen så att luften i däcken får villa så de håller en säsong till :tummenupp
men jag funderar om jag skall ta byta ut luften till Vätgas istället så hojen blir riktigt explosiv runt Apex. :banana
 
Jag brukar passa på att byta luften i däcken när det annalkas åska en varm sommardag, den klibbiga luften ger ett sjukt bra grepp! :fakta
 
Jag brukar passa på att byta luften i däcken när det annalkas åska en varm sommardag, den klibbiga luften ger ett sjukt bra grepp! :fakta

Kör ni med tratt eller spade för att byta luft? Kör ni den gamla luften till återvinningscentralen eller dumpar ni den bara ute i skogen som en pundare :mad:?
 
Jag har börjat byta ut luften som är längst ned i däcken. Det är ju ändå bara den som belastas. :fakta
 
Kör ni med tratt eller spade för att byta luft? Kör ni den gamla luften till återvinningscentralen eller dumpar ni den bara ute i skogen som en pundare :mad:?

Jag använder mig av den här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-55B-90-17659/

Innan jag startar kompressorn så ser jag till att tanken är helt tom (så man inte får med vanlig jävla luft, den är det helt värdelöst grepp i). Den gamla luften ifrån däcken tappar jag på gamla petflaskor och gräver ner i rabatten, miljöavgifterna för att lämna in dom till återvinningscentralen skulle äta upp min ekonomi DireCkt!! :7peta
 
images


Idag har jag lärt mig något nytt.
Suger man ut luften ur framdäcket med ett sugrör, så håller
gummit flera säsonger längre.

De rosa sugrören är bäst för Honda, de blå för Yamaha.
 
jag frågade vart luften hade gått ut, pappa sa "ja antagligen i garaget", jag gick dit för att se om jag såg nån luft men det fanns ingen. vart ska jag leta? eller det kanske är bättre att skaffa ny luft..
 
jag frågade vart luften hade gått ut, pappa sa "ja antagligen i garaget", jag gick dit för att se om jag såg nån luft men det fanns ingen. vart ska jag leta? eller det kanske är bättre att skaffa ny luft..

finns en hel del folk som går runt och snor andras luft! Se till att låsa garaget ordentligt! jävla lufttjyvar!

Jag har skaffat en sådan luft-försäkring enbart för MC. Men man måste då skaffa klass-3 ventil lås.
 
Nuförtiden är det ju vår i luften så kanske läge ett byta ut fjolårets?

Tanken är väl god men vätgasen är så himla liten att den tenderar att hitta nya vägar ur däcket och förmer inte vara explosiv bara kring apex utan på många andra ställen också.
Anbefalles icke.
 
finns en hel del folk som går runt och snor andras luft! Se till att låsa garaget ordentligt! jävla lufttjyvar!

Jag har skaffat en sådan luft-försäkring enbart för MC. Men man måste då skaffa klass-3 ventil lås.
hur går polisen till väga när de söker efter stulen luft? min kompis blev av med hela 7 bar!!:galen
 
Back
Top