Dagens ungdom annat var det på min tid!!

Min bror fick tag på ett ex av det gamla TV-spelet Pong. Han kopplade in det och visade sin son vad vi hade för spel när vi var små.
Kommentaren blev: Va Fan? :D

Ahh, orginalmaskinen som matades med 8 batterier och hade ETT enda spel, Pong...

Sedan kom det en modernare variant med 8 spel, alla var dock pong med lite olika utformning på spelplanen.

Ett kallades basket, för då skulle man ponga iväg den fyrkantiga bollen med strecket mot en basketkorg på andra sidan planen :hihi

En klasskompis till mig (en bortskämd unge) fick alla nya konsoller som kom ut på marknaden, ett av dom hade ett cowboyspel som jag var kung på...

Grafiken var lika bra som på text-tv ungefär...

Sån här hade jag. Då var man kung bland kompisarna ett tag. Boxningsspelet var coolt. Jag har för mig att den blå(!) gubben var bäst. Brun ville man inte ha iallafall.

SMS tumme släng dig i väggen! Handkontrollerna var så o-ergonomiska att Karpaltunnelsyndromet kom som ett brev på posten en vecka efter att man öppnat förpackningen till apparaten. Det var tider det! :rolleyes:

Sånt hade jag oxå!!!!! Jag tror det kostade 1400kr 1983(?). :D

Ahh, orginalmaskinen som matades med 8 batterier och hade ETT enda spel, Pong...

Sedan kom det en modernare variant med 8 spel, alla var dock pong med lite olika utformning på spelplanen.

Ett kallades basket, för då skulle man ponga iväg den fyrkantiga bollen med strecket mot en basketkorg på andra sidan planen :hihi

En klasskompis till mig (en bortskämd unge) fick alla nya konsoller som kom ut på marknaden, ett av dom hade ett cowboyspel som jag var kung på...

Grafiken var lika bra som på text-tv ungefär...

Brorsan handlar med gammalt skit och hittar såna på loppisar ibland. Man får tydligen en hyfad slant för ett fungerand Pong idag.

Last edited:
...Grafiken var lika bra som på text-tv ungefär...

Och vad är egentligen grejen med text-TV? Skiten introducerades i slutet av 70-talet/början av 80-talet (?) och är fortfarande lika långsamt, fult och irriterande.

Det går fan fortare att starta datorn och leta på nätet efter informationen man vill ha innan det där jävla textpisset bläddrat fram rätt sida (efter att ha bläddrat förbi sidan man vill åt 67 ggr).

Faktum är att det går fortare att åka moped till Mockfjärd och köpa Expressen för att se TV-tablån än att se tablån på cp-text-TV.

Förbjud text-TV nu!

Förresten, på den tiden vi bara hade två STASI-kontrollerade kanaler, fanns det inte nå'n form av tryckt propaganda som hette Röster i Radio & TV? När försvann den? Vad innehöll den egentligen?

Och vad är egentligen grejen med text-TV? Skiten introducerades i slutet av 70-talet/början av 80-talet (?) och är fortfarande lika långsamt, fult och irriterande.
Förbjud text-TV nu!

Förresten, på den tiden vi bara hade två STASI-kontrollerade kanaler, fanns det inte nå'n form av tryckt propaganda som hette Röster i Radio & TV? När försvann den? Vad innehöll den egentligen?

Jag har nog inte använt text-tv sedan 90 talet någon gång, finns det fortfarande användare?

STASI-TV var väl bra, vem annars skulle sända rumänska dockanimationer?

Staffan&Bengt, Sant&Sånt, SIGMA och Trafikmagasinet!

Fast varför förbjuda det?
Det är ju bara att låta bli just den knappen på fjärken

... Trafikmagasinet!

Ahhh jag minns de fantastiska testerna av bilarna. Kryster Glenning drog på sig ett ålskinn till overall (allt under cirkustält måste ha suttit som ålskinn på den mannen), ett dito för litet vurpollon, se'n tog han veckans vrålåk (Opel Kadett, Volvo 340 eller nå't annat fint) och brände loss uppåt 60-70 kmh på en grusväg. Efter testet satt man andäktigt och väntade på domen; "Ja Opel Kadett Kräksedition är ju framhjulsdriven och det ger naturligtvis 800 rattar, tyvärr har den lite för fräsiga fartränder i beige och det ger bara 2 rattar i betyg. Sammantaget är detta dock en bra bil för dig som klär dig i gabardin och bor i radhus. Över till studion!"

En kompis sprang på en rally-PV som Glenning en gång i tiden ska ha byggt. Den står i ett garage i skåne, och nuvarande ägaren sa att han aldrig i helvetet skulle sätta sig och köra det fuskbygget. Han hade den i garaget som ett avskräckande exempel eller något.

glenning5.jpg

Fast varför förbjuda det?
Det är ju bara att låta bli just den knappen på fjärken

Neeeejj, förbjud det! Genast! Det gör mig förbannad att knappen bara finns där, och att bakom själva TV-bilden döljer sig ett ont gytter av fula färger, kass typografi och lego-artad "grafik". :gnissla

Last edited:

Det går fan fortare att starta datorn och leta på nätet efter informationen man vill ha innan det där jävla textpisset bläddrat fram rätt sida (efter att ha bläddrat förbi sidan man vill åt 67 ggr).

Faktum är att det går fortare att åka moped till Mockfjärd och köpa Expressen för att se TV-tablån än att se tablån på cp-text-TV.

:rofl :rofl :rofl Bahahahaaaaa!! Inte kompis med Text-TV där.
Själv använder jag faktiskt 358 emellanåt...

...
Sedan fanns ju bara ettan och tvåan på tv att titta på när man var liten...

Och, icke att förglömma, i början av TV2:s (som det hette då) existens behövde man en sk konverter mellan antennen och den svartvita 20 tummaren för att öht kunna se skiten. Ett slags sjuttiotalets svar på kabelteveboxarna...

Shit vad gamla ni är hela högen!!! visserligen kommer jag ihåg när det bara fanns SVT 1 & 2, hyra moviebox va nått man gjorde typ 1 gång/mån men då va jag väldigt ung (föddes 1980).

Kommer dock ihåg min första spelkonsol om man nu kan kalla det för det, en ATARI 2600

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    166.3 KB · Visningar: 83
Shit vad gamla ni är hela högen!!! visserligen kommer jag ihåg när det bara fanns SVT 1 & 2, hyra moviebox va nått man gjorde typ 1 gång/mån men då va jag väldigt ung (föddes 1980).

Kommer dock ihåg min första spelkonsol om man nu kan kalla det för det, en ATARI 2600

En kompis hade en sån. Jeflar vad ont i tummen man fick av allt dygnet runtspelande. :spaceinvaders :tummenupp

Bifogat

• spaceinvaders_cover.gif
    spaceinvaders_cover.gif
    29.3 KB · Visningar: 85
Jag kommer tillochmed ihåg när det bara fanns svartvit teve. Herrejevlar!

Min första spelkonsol var en Vectrex. Innan den brukade jag låna en MSX. Sen blev det C64, Amiga 500, Amiga 600(mening) och många år senare en PC. men jag mins också att vi brukade spela Pong och andra spel på en Intellivison som min kusin hade.

Image25.jpg

Ahhh jag minns de fantastiska testerna av bilarna. Kryster Glenning drog på sig ett ålskinn till overall (allt under cirkustält måste ha suttit som ålskinn på den mannen), ett dito för litet vurpollon, se'n tog han veckans vrålåk (Opel Kadett, Volvo 340 eller nå't annat fint) och brände loss uppåt 60-70 kmh på en grusväg. Efter testet satt man andäktigt och väntade på domen; "Ja Opel Kadett Kräksedition är ju framhjulsdriven och det ger naturligtvis 800 rattar, tyvärr har den lite för fräsiga fartränder i beige och det ger bara 2 rattar i betyg. Sammantaget är detta dock en bra bil för dig som klär dig i gabardin och bor i radhus. Över till studion!"

En kompis sprang på en rally-PV som Glenning en gång i tiden ska ha byggt. Den står i ett garage i skåne, och nuvarande ägaren sa att han aldrig i helvetet skulle sätta sig och köra det fuskbygget. Han hade den i garaget som ett avskräckande exempel eller något.
Christer Glenning var en ganska skicklig förare som raceade i stort sett hela livet.
Träffade honom ett flertal gånger när han körde classic racing med PVn.
Trevlig och rolig kille som inte tillhörde eliten, men körde sportsligt och snyggt.

Carl-Ingemar Perstad tror jag däremot var ett långsökt skämt som ingen förstod.
[YOUTUBE-ID]pE-Xs926_Xg[/YOUTUBE-ID]

Vvar först i byn med färgTV.
Grannarna gjorde sig ärende och tittade på testbilden.

Min första dator var en Sinclair Spectrum.
Sedan bytte jag upp mig till en VIC 64a.
När commodore 128an kom var det svårt att förstå vad man skulle ha hela 128 kb i minne till...

C64, speldatorns urmoder! 64k minne att nyttjas till de häftigaste spel man någonsin sett! Vem minns inte Commando? :yoparty

Vilket lyft det var när man sparat månadspengen i två år (kändes det som) och fått råd att köpa en floppydriuve till c64an! Klippte man ett jack i disketten blev den dubbelsidig! Slut på tokskruvandet på kasettbandarens tonhuvud för att få igång spelen. :mad:

När hårddisken sen kom var den så sjukt dyr att man nästan grät för att man aldrig skulle kunna få råd att köpa en. :(

Bifogat

• C64_startup_animiert.gif
    C64_startup_animiert.gif
    1.6 KB · Visningar: 66
  • floppy.jpg
    floppy.jpg
    119.5 KB · Visningar: 67
Åh, nostalgi. Såg att Betamax nämndes, min familj gjorde det nästan ännu större misstaget och skaffade VIDEO 2000:

video2000.jpg

Den ska ha varit tekniskt överlägsen både beta och VHS, bl a var kassetterna konstruerade som vanliga ljudkassetter och kunde spela in på bägge sidor, och banden kunde vara upp till 4 timmar per sida om man körde long play. Döden kom naturligt av att det inte fanns en filmjävel att hyra, så det blev moviebox ganska snart för oss...

I skolan fick vi leka med vad som måste varit skolverkets(?) största felsatsning inom teknik - COMPIS:

3502058702.jpg

Ett vid inköpet totalt omodernt monster till dator, utan nätverksstöd eller hårddisk. Fem och en kvartstums flexskiva (som då kostade fem kronor stycket för ensidiga) var lagringsmedia, och det enda roliga var att skriva pascalprogram som hängde datorn i en loop med ett konstant pipande. Man döpte körfilen till något spelklingande, typ DEFENDER eller nåt sånt och väntade tills klasskamraten inte kunde hålla sig från att starta det.

Förbjud text-TV nu!

Text-tv är ju kanon för att titta tv tablån :) Visst kan man gå till ett annat rum där det står en dator, logga in och titta på internet.. Men då är t om text-tv smidigare :tummenupp

I skolan fick vi leka med vad som måste varit skolverkets(?) största felsatsning inom teknik - COMPIS...

I 9:an hade vi ADB (hette ämnet så?) och jag vill minnas att i datorsalen stod ett gäng ABC800 (tror jag). De var alla kopplade till nå't lärarinnan med religiöst darr på rösten benämnde som en "winchester-drive". Inte nog med att detta i princip var den heliga graalen, den här grejen som stod i ett skåp längst fram i klassrummet var känslig som ett Fabergé-ägg med osteoporos. Om man inte höll andan och smög förbi skåpet med sockiplast på fötterna skulle fanskapet till winchester-drive mer eller mindre desintegrera i sina minsta beståndsdelar. Naturligtvis kostade den som ett mindre u-lands BNP.

Exakt VAD man kunde åstadkomma med denna fantastiska samling av beiga hightech-maskiner kommer jag öht inte ihåg. Men bra var det.

I gymnasiet fick vi lära oss ordbehandling i Wordperfect, där det naturligtvis inte handlade om WYSIWYG. När man ville ha fet text, fick man växla över i nå't som kallades "kodläge" (har jag för mig) där man fick pilla in en kod vid den text som skulle bli fet (tänk html-taggar). När man se'n slitit framför den monokroma skärmen i 80 minuter fick man säga till läraren att man ville skriva ut på nätverksskrivaren. Den traktormatade matrisskrivaren - Bräpp! Bräpp! Bräpp! Bräpp! Femtioelva minuter senare stod man med en trave papper med nånting som inte var i närheten av det flashiga man sett framför sig när man svettades framför Wordperfect. Se'n upptäckte man att det fanns ett stavfel...

Det roliga var att i den här vevan fanns naturligtvis både Mac OS och Windows 3.1. Hemma körde vi Windows och bl a Works, vilket var liiiiite mer lättjobbat än Wordperfect. När jag nämnde detta för läraren och ifrågasatte framtiden för Wordperfect och dess allt annat än perfekta gränssnitt fick jag en utskällning och blev åthutad med att WP minsann var marknadsledande och nästintill lösningen på cancerns gåta.

Ack ljuva nostalgi!

en utskällning och blev åthutad med att WP minsann var marknadsledande och nästintill lösningen på cancerns gåta.

Som min mattelärare i gymnasiet, då.
Skillnaden var att han var AMD-fetischist utan dess like.

Jag skulle velat se hans ansiktsuttryck när Core2Duo släpptes.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back