Dagens ungdom annat var det på min tid!!

Jag tror de var överrepresenterade bland ridlärare och gymnastiklärare... :brynad

Det fanns/finns en gymnastiklärare här på en av gymnasieskolorna tror jag det va som satte i system att komma in i omklädningsrummen efter gymnastiken o kolla vem det va som hade glömt sin klocka uppe i salen.

Problemet va bara att det va hans egen klocka som han kom o viftade med.

Glöm inte Volvoägarna!

Var alltid varningar i skolan om en skum volvo som cirkulerade :gnissla

Hade alla snuskisar volvo???
det va likadant här nere när man va ung.
oftast mörkblå eller svart om jag inte minns fel.

Last edited:
Det fanns/finns en gymnastiklärare här på en av gymnasieskolorna tror jag det va som satte i system att komma in i omklädningsrummen efter gymnastiken o kolla vem det va som hade glömt sin klocka uppe i salen.

Problemet va bara att det va hans egen klocka som han kom o viftade med.

Fick dom lära sig det knepet på gymnastiklärarutbildningen?
Vi hade en sån på våran skola också.

Dum i huve nå jävulskt!

Jag fick 1kr av jympastikläraren varje gång jag glömde min klocka.

Nu fattar jag varför! :mad:

Jympastiklärare, snacka om ett yrke i motvind med dagens ungdoms totala ointresse till att röra på benen mer än mellan dator, tv och kylskåpet!

För att komma in på topic igen.

Denna skönheten brukade jag ett par år efter min Atari 2600 och innan jag inhandlade min Amiga 500.
Hade även bandstation med en helvetesmassa spel på.
Det enda jag vet är att den heter MSX och jag va den enda bland kompisarna som hade nått sånthär så man va ju rätt populär. :)

Nån mer som hade denna?

Bifogat

• msx.JPG
    msx.JPG
    24.7 KB · Visningar: 49

Det kördes inget annat än Volvo i Sverige på den tiden! :fakta

Du kunde dessutom enkelt avgöra ålder på föraren:

300-serien = 50+ manlig medlem i Motormännen
200-serien = Familjepappan
100-serien = Mycket gamla farbröder eller deras sonsöner som ärvt bilen.

Det kördes inget annat än Volvo i Sverige på den tiden! :fakta

Du kunde dessutom enkelt avgöra ålder på föraren:

300-serien = 50+ manlig medlem i Motormännen
200-serien = Familjepappan
100-serien = Mycket gamla farbröder eller deras sonsöner som ärvt bilen.

Joho, det gjorde det visst.

Mina föräldrar hade en Ford Taunus och min dagmamma o hennes gubbe körde runt i en gammal disel-merca, när man skulle åka iväg nånstans med dom så satte alla sig i bilen sen vred hon om nyckeln väntade i ca 20 sekunder innan det gick att starta bilen, nått med glödstift och sånt.

Joho, det gjorde det visst.

Mina föräldrar hade en Ford Taunus och min dagmamma o hennes gubbe körde runt i en gammal disel-merca, när man skulle åka iväg nånstans med dom så satte alla sig i bilen sen vred hon om nyckeln väntade i ca 20 sekunder innan det gick att starta bilen, nått med glödstift och sånt.

Nja, det var en spak som man drog ut på mercedesarna, när den var helt intryckt var det stoppläge, sen drog man ut den till körläge, sen ytterligare en bit till ett återfjädrande läge för att glödga, och sedan satt man och tittade i vad som såg ut som locket till en saltströare som satt på instrumentbrädan, där inne fanns en glödspiral som glödde i samma takt som glödstiften, när den var röd drog man ut ytterligare en liten bit till för att startmotorn skulle gå.

Problemet var bara att fjädern till den där spaken måste ha varit en bakfjäder från en grusbil eller något, man hade mjölksyra i armen innan skiten gick att starta....

För att komma in på topic igen.

Denna skönheten brukade jag ett par år efter min Atari 2600 och innan jag inhandlade min Amiga 500.
Hade även bandstation med en helvetesmassa spel på.
Det enda jag vet är att den heter MSX och jag va den enda bland kompisarna som hade nått sånthär så man va ju rätt populär. :)

Nån mer som hade denna?

Var inte MSX nån ny processorstandard eller liknande? Jag hade en Spectravideo 328(?) som också ståtade med MSX beteckningen...Denna superdator var uppkopplad till en ohyggligt begagnad Luma 26 tums färgteve, inköpt via annons i den numera avsomnade Gula Tidningen, den analoga versionen av Blocket..:D

Ännu en flashback till hemdatorernas spädbarnsår...Polarens farsa jobbade på IBM, och hade en sån här: http://www-03.ibm.com/ibm/history/exhibits/pc/pc_2.html hemma.:Bugar Monocrom skärm på säkert 6 tum, en diskettstation stor som en volkswagen och ungefär lika ljudlig. På den tog vi våra första steg in i datorspråket Basic:s förtrollade värld.
10 PRINT KUK
20 GOTO 10

:D

Last edited:
Var inte MSX nån ny processorstandard eller liknande? Jag hade en Spectravideo 328(?) som också ståtade med MSX beteckningen...Denna superdator var uppkopplad till en ohyggligt begagnad Luma 26 tums färgteve, inköpt via annons i den numera avsomnade Gula Tidningen, den analoga versionen av Blocket..:D

Ja tillverkaren av den på bilden var ju Gold Star IAF...

Gold Star var annars kända för att göra kasettbandspelare som svajade och åt band...

Min kompis hade motsatsen, en Harman Kardon bandspelare med autoreverse, en arm som förde ut kasetten och vände på den :hihi

Lika magiskt varje gång...

Ja tillverkaren av den på bilden var ju Gold Star IAF...

Gold Star var annars kända för att göra kasettbandspelare som svajade och åt band...

Min kompis hade motsatsen, en Harman Kardon bandspelare med autoreverse, en arm som förde ut kasetten och vände på den :hihi

Lika magiskt varje gång...

Kassettspelarna ja....På den tiden kopierade man spel medelst sk "dubbeldäckare", dvs en bergsprängare med två kassetspelare brevid varandra...:yoparty

Ännu en flashback till hemdatorernas spädbarnsår...Polarens farsa jobbade på IBM, och hade en sån här: http://www-03.ibm.com/ibm/history/exhibits/pc/pc_2.html hemma.:Bugar Monocrom skärm på säkert 6 tum, en diskettstation stor som en volkswagen och ungefär lika ljudlig. På den tog vi våra första steg in i datorspråket Basic:s förtrollade värld.
10 PRINT KUK
20 GOTO 10

Den där pjäsen förklarar också det sedvanliga fusket med att förbikoppla elmätaren. Ni fick släcka hela kåken innan ni slog på den för att inte proppskåpet skulle fatta eld, eller hur?

Budgetmärket Goldstar gick ihop med budgetmärket Luxor och blev LG :hihi

Den där pjäsen förklarar också det sedvanliga fusket med att förbikoppla elmätaren. Ni fick släcka hela kåken innan ni slog på den för att inte proppskåpet skulle fatta eld, eller hur?

Budgetmärket Goldstar gick ihop med budgetmärket Luxor och blev LG :hihi

Not quite...;)...på den tiden kostade el lika mycket som friskluft, och varje respektabelt hus värmdes med direktverkande elelement, så elinstallationerna tålde en del...

jag är till och med i sista året som tonåring nu så så värst gammal är jag inte.. men jag kommer iaf ihåg när man spelade sonic på sega mega drive, spelade zelda ocarina of time på N64 och ringde kompisarna på hemtelefonen när man ville leka:)

Fan vad jag bara vill vara barn ibland bara för det.. och så fick jag lust att spela zelda också:tungan

Tegelkåken med gillestuga och grön heltäckningsmatta på trappstegen...

Tig människa! Jag har ägnat tiden sedan sjuttiotalet åt att förtränga färgsättningen från det årtiondet. Jag bor i en sjuttiotalskåk...under några renoveringsprojekt har en del skrämmande upptäckter gjorts...som brunorangea medaljongtapeter....innertak målade i signalrött...blomstertapeter som utmanar dagens bildskärmar med sina 16 miljoner färger...:död

Nja, det var en spak som man drog ut på mercedesarna, när den var helt intryckt var det stoppläge, sen drog man ut den till körläge, sen ytterligare en bit till ett återfjädrande läge för att glödga, och sedan satt man och tittade i vad som såg ut som locket till en saltströare som satt på instrumentbrädan, där inne fanns en glödspiral som glödde i samma takt som glödstiften, när den var röd drog man ut ytterligare en liten bit till för att startmotorn skulle gå.

Problemet var bara att fjädern till den där spaken måste ha varit en bakfjäder från en grusbil eller något, man hade mjölksyra i armen innan skiten gick att starta....

Vet bara att hon fick sitta en bra stund innan bilen gick o starta, jag va så pass liten så att sitta i framsätet va ju helt uteslutet.

Ingen aning vad det va för typ, jag vandrade runt och trodde att datorn hette goldstar bara, ovetande som man va.

Last edited:
när jag gick i lågstadiet så var det hetaste som fanns pog och guldfärgade hockeykort. när skolan var slut så blev det sonic på megadriven.
några år senare dansade alla runt till e-type och gick på disco.
dom coola kidsen hade märkeskläder, ofta fila och nike medans dom flesta fick gå med samma gamla slitna pastellfärgade trasor

Och ens största idol slets ifrån en...

[YOUTUBE-ID]ewaMf3SwhtY[/YOUTUBE-ID]

Minns än idag var och hur jag fick beskedet att han var borta.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back