Dagens I.landsproblem eller det är synd om bratsen.

De överlever nog ;)

Hmm... det som förbryllar mig mest är att stockholmare går omkring i jackor som är gjorda för nära på arktiskt klimat.

mb skrev:
De överlever nog ;)

Ja, din sympati för "överklassen" har vi ju sett svikta förut...

mb skrev:
Hmm... det som förbryllar mig mest är att stockholmare går omkring i jackor som är gjorda för nära på arktiskt klimat.

Av samma anledning som stenkastarna går runt med palestinasjalar som är till för att skydda från extrem hetta i öknen kanske?

Last edited:
mb skrev:
De överlever nog ;)

Fast å andra sidan är det kanske en sund trend att även sthlmare klär sig för kylan.
När jag gjorde lumpen kunde man med 95% säkerhet peka ut vilka som var sthlmare varje gång vi klev av på perongen i Boden. Alla djävlar som stod och frös, utan mössa, utan handskar iklädda tunna skinnjackor kom med all säkerhet från Sthlm... Boden kan ju bli lite småkyligt under vintermånaderna..

Hela fenomenet med Canada Goose är ju rätt så intressant.

Från början så är det en jacka som är avsedd för polarexpeditioner och dylikt. Sedan så började vissa krogvakter använda dem för att inte frysa arslet av sig när de stod ute hela nätterna. Där efter gjorde bratsen det till ett innerstadsmode.

Personligen fattar jag inte hur man kan glida omkring med en såndär jacka i Stockholmcity utan att svettas ihjäl. :3freak
Själv så tycker jag att det blir hyfsat varmt i min annorack från Fjällräven. :)

Last edited:
Esquire skrev:
Hela fenomenet med Canada Goose är ju rätt så intressant.

Från början så är det en jacka som är avsedd för polarexpeditioner och dylikt. Sedan så började vissa krogvakter använda dem för att inte frysa arslet av sig när de stod ute hela nätterna. Där efter bratsen gjorde bratsen det till ett innerstadsmode.

Personligen fattar jag inte hur man kan glida omkring med en såndär jacka i Stockholmcity utan att svettas ihjäl. :3freak
Själv så tycker jag att det blir hyfsat varm i min annorack från Fjällräven. :)

Så varma är inte ens de där jackorna, jag har en liknande och jag fryser lik förbannat ibland ändå. Vill man inte frysa så finns det bara dunjackor, och Canada Goose är inte varmare än någon annan dunjacka. Dessutom så kikar det ner emot -20 då och då i Stockholm under vintern och då vill man inte gå runt i en vindjacka.

Markus skrev:
Så varma är inte ens de där jackorna, jag har en liknande och jag fryser lik förbannat ibland ändå. Vill man inte frysa så finns det bara dunjackor, och Canada Goose är inte varmare än någon annan dunjacka. Dessutom så kikar det ner emot -20 då och då i Stockholm under vintern och då vill man inte gå runt i en vindjacka.
Jag förstår inte problemet; det är ju värme i bilen?

Markus skrev:
Hur jag är klädd på överkroppen vid -20:
Polotröja, munktröja, fleeceväst och sedan min annorack.
Och inte fryser jag för det. Det är flerlagersprincipen som gäller serru.

valmers skrev:
Jag förstår inte problemet; det är ju värme i bilen?

Visst, men jag har ingen Webasto. :3freak
Ibland får jag även parkera på granngatan, dit kan det ta upp till 90 sekunder att transportera sig.

Esquire skrev:

Jaharru, men om man t.ex. som jag inte vill ha 19 tröjor på mig av olika skäl så tar jag hellre ett varmt plagg än 19 värdelösa.

Markus skrev:
Jaharru, men om man t.ex. som jag inte vill ha 19 tröjor på mig av olika skäl så tar jag hellre ett varmt plagg än 19 värdelösa.
Du sa ju just att Canada Goose och de andra dunjackorna inte var särskilt varm :7peta

Esquire skrev:

Går du runt utan brallor?????

Vid -20 har jag underställ, 3 par strumpor, fetekängorna Arne, träningsbrallor, riktiga brallor över dem, tröja över understället och en tjockare tröja över tröjan, halsduk, vantar, mössa och klart en dunjacka.
Frysa e gay.

Julklapp till den som fotar sig själv med 19 tröjor på sig..... det måste jag se :hihi

Mavve skrev:
Går du runt utan brallor?????

Vid -20 har jag underställ, 3 par strumpor, fetekängorna Arne, träningsbrallor, riktiga brallor över dem, tröja över understället och en tjockare tröja över tröjan, halsduk, vantar, mössa och klart en dunjacka.
Frysa e gay.
Jag sa att det var på överkroppen jag var klädd så :7peta

Som du vill:
På underkroppen: Boxershorts och byxor.

Dessutom strumpor och skor. Och mössa och vantar såklart :tungan

Blir det kallare än -25 så är det mc-stället (Gore-Tex) som åker på. Har klarat -35 med det utan problem.

Kan ju även nämna att idag är det ca -5 i ösd och jag var ut i bara shorts och t-shirt och satte i mototrvärmarsladden. Uppfriskande. :)

Esquire skrev:
Du sa ju just att Canada Goose och de andra dunjackorna inte var särskilt varm :7peta

Nej, de är inte så varma att man håller sig varm jämnt men de är fortfarande de varmaste jackorna mig veterligen. :7peta

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!