Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Nya sommardäck, men de nämner inget om vinterdäcken.
Ställer mig också frågande till om det faktum att remmarna är bytta för fyra år sedan är något positivt eller ej. Borde väl vara dags igen.

View attachment 513178

View attachment 513179

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ducati_monster_1200_termignini_mappad_150hk/1001864407

"Termignini" minsann.
Kinesisk rip-off av originalet.

Bilhandlare. :dummer
Just denna verkar redigt enkel att svärta ner...

Screenshot_20250412-124527~2.png

Ni som kan , och förstår.....
.....Beskriv gärna "känslan" !

View attachment 513206
Jag är tveksam till att den förmedlar en HD känsla. Vilken generation Harley då? Nån särskild modellserie? Menar dom körkänsla eller nån form av estetisk känsla? Den verkar ju ha apes och för breda däck för att kunna svänga lätt. Det passar ju in på en del byggen. Utseende före funktion. Priset i relation till vikt kanske kan matcha en Harley. Men är det verkligen en känsla? Är andrahandsvärde Harley - nivå? Eller är det deras Street-modell på andrahandsvärde? Är den kul att köra eller kommer man bli tvungen planera sina inbromsningar? Olika Harley känsla där. Och då är man ju inne på generationer igen. Nehe, om man skulle ta o göra nåt vettigt. Som att pilla i naveln istället....

Jag är tveksam till att den förmedlar en HD känsla. Vilken generation Harley då? Nån särskild modellserie? Menar dom körkänsla eller nån form av estetisk känsla? Den verkar ju ha apes och för breda däck för att kunna svänga lätt. Det passar ju in på en del byggen. Utseende före funktion. Priset i relation till vikt kanske kan matcha en Harley. Men är det verkligen en känsla? Är andrahandsvärde Harley - nivå? Eller är det deras Street-modell på andrahandsvärde? Är den kul att köra eller kommer man bli tvungen planera sina inbromsningar? Olika Harley känsla där. Och då är man ju inne på generationer igen. Nehe, om man skulle ta o göra nåt vettigt. Som att pilla i naveln istället....
Jag tror det är bristen på körglädje som är den gemensamma nämnaren
Samt att folk glor på ekipaget å hånskrattar i mjugg

Jag tror det är bristen på körglädje som är den gemensamma nämnaren
Samt att folk glor på ekipaget å hånskrattar i mjugg
Då har du ju inte kört en Harley. Min är skitkul! Faktiskt den bästa jag kört efter Ducatin jag hade förr. Svårt göra stoppies. Fast det finns ju folk till det med.

View attachment 513211
Köpte denna Honda 750 -74a på Blocket i veckan , bra pris och inom en timme att köra gjorde att jag fick ut och åka med släpen 😃
Fin som sjutton! Passar styret? Snyggt med låga styren.
Noterar lyktfästen och koniska luftfilter. 🙂
Saknar en backspegel och passagerarfotpinnar.
Bromskivan sitter på fel sida, framskärmen åt fel håll, hastighetmätardrivning och vajer ska väl sitta på andra sidan?
Jag bytte sida på skiva och bromsok på min CB500 för att oket skulle sitta bakom gaffelbenet. Bara för att. Modernt.
Edit:
Ok, kopplingshandtaget saknas också. Ifall du inte märkt det. 🙂
Å blinkers!
Är däcken från förr? TT100 K181 var de bästa. Tillverkas fortfarande har jag sett.

Last edited:
Då har du ju inte kört en Harley. Min är skitkul! Faktiskt den bästa jag kört efter Ducatin jag hade förr. Svårt göra stoppies. Fast det finns ju folk till det med.
Jo det har jag kört fatboy och sportster och bägge var dö tråkiga men smaken är som baken

Bromskivan sitter på fel sida, framskärmen åt fel håll, hastighetmätardrivning och vajer ska väl sitta på andra sidan?
Jag bytte sida på skiva och bromsok på min CB500 för att oket skulle sitta bakom gaffelbenet. Bara för att. Modernt.
Edit:
Å blinkers!
Är däcken från förr? TT100 K181 var de bästa. Tillverkas fortfarande har jag sett.

Passagerarpegsen sitter där allt, och pre-74 kan plocka av blinkerserna ostraffat - men hela framtjosan har förra ägaren sannerligen snurrat till.

Jag skulle vilja säga att Checkster faktiskt räddat denna K1/K2.

Edit:
Å blinkers!
Ja jag märkte avsaknad av kopplingshandtag 😃
Original luftburk fick jag med
Däcken ska bytas , har ni några förslag?
Och blinkers är väl inte ett krav innan -75 tror jag

Ja jag märkte avsaknad av kopplingshandtag 😃
Original luftburk fick jag med
Däcken ska bytas , har ni några förslag?
Och blinkers är väl inte ett krav innan -75 tror jag
Bra att luftburken följde med.
Nä hjälmlagen kom -75 så där klarar du dig också. 😄
Sitter det då ingen blinkersknapp heller? Jag vet inte hur det såg ut med blinkerslagar i resten av världen. Tyskland? En liten serie till lilla Sverige utan reglage med blinkers, kanelstam, relä. Saknades hålen och pressningen i lyktfästena? Bak satt det några klumpiga fästen mellan ram och blinkerslykta. Det kanske var 50/50 med blinkerslagar runt om i världen.
Mina hojar från -72 (Zundapp) och -73 (cb500) hade blinkers original. Så jag har aldrig upplevt friheten att bara räcka ut handen vid filbyten, korsningar och rondeller. 😄

Tänker du åka utan blinkers eller eftermontera?

Jag snackade med en kille som originalrenoverade en tidig cb750 och köpte dyra delar på nätet. Minns inte om det var eBay eller csmnl. Bl a ett reglage med blinkersknapp. Stor skillnad i utseende, gjutning och färg jämfört med gashandtaget och de knapparna. Han var inte nöjd.

Beg med lite patina har ingen dött av. Fast då siktar man inte på att sälja för 100’+

csmnl har jag annars bara hört gott om så reglaget var förmodligen från eBay.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D