Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Finns så otroligt många färdiga byggnationer nu på Blocket, så man behöver inte ens fundera på att bygga själv.
Ja...jag är bitter över att jag har en vecka kvar till semester, och det är hyfsat väder därute i verkligheten...

View attachment 500526
Han har verkligen fått till det där stuket på sadeln som så många vill ha, men som så få lyckas få till. Exakt rätt vinkel och rätt luft mellan hjulet och sadeln. Mycket skickligt, och ett gott öga för detaljer.
 
Han har verkligen fått till det där stuket på sadeln som så många vill ha, men som så få lyckas få till. Exakt rätt vinkel och rätt luft mellan hjulet och sadeln. Mycket skickligt, och ett gott öga för detaljer.


Jag tror att han velat blottlägga gångjärnet i ramen på modellen, men missat lite, lite. XV 1000 / TR1 viker sig tydligt på en punkt strax framför monoshockens främre fäste i ramen - fortfarande dolt av tanken på detta bygge, när man kör lite hårdare.

Märklig känsla - lite som att köra med släp. Med rumpan sittandes i släpet...

Jag förstår att bygget tilltalar dig, Tammer.
 
Mer historia att införliva till arkivet för....någon:

View attachment 500577

Den beskrivande texten krävde flera genomläsningar, kanske för att jag för tillfället är nykter...

View attachment 500578



Lito är Skåne, och det vill man inte veta för mycket om.

Men, hur intressant Lito/Hedlund än är så är samarbetet med Folke Mannerstedt ändå mer spektakulärt. En återupplivning av X-cam projektet med ram i alu, limmad samman. Fucking space age technology, för 60 år sedan!

Åberg blev världsmästare på en LITO, och de få hojar som är tillverkade och finns kvar har en fan-skara i USA som betalar fantasisummor för allt som kan liknas vid en LITO (Pun!)

Egentligen är Kaj Bornebusch ändå mer intressant. Han ploppar upp som gubben i lådan var man än tittar i svensk motorsporthistoria.

Speciell egenskap:

nedladdning.jpeg
(Foto från Bilsportarkivet. Finns på Facebook, för den som fattar hur det funkar. Massa intressant läsning där!)

Kunna hålla sams med Bosse Emanuelsson! De ni!


Eller vänta... Hans far var en dynamisk jävel han med! Erland...?
Ingift Varborn - alltså rakt in i Monark-klanen.
VD för Monark Cresent under de lyckliga åren.

Se där! Där knöt vi ihop typ 80% av det svenska motocrossarvet i ett nafs:
LITO Hedlund Mannerstedt Albin Monark.

Panta Rei!
 
Last edited:
Hoppa till 9:15
Ett rätt ovanligt fel tänker jag. Inte ens KTMs fel.
Men har man lågt bränsletryck så har man ju avgränsat felsökningen rätt mycket.


Allt är KTMs fel.
Rent allmänt, alltså. Bara så vi har det klart.


Intressant felsökning i klippet.
 
Back
Top