Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fanns ens 100-kubikerna i Sverige? De som suktade efter dessa när de var 16 är inte så många som skulle vilja ha en idag. Och de är ju inte ens coola.

Münch Mammoth däremot…

Eventuella 100-kubikare inom Sveriges gränser var säkert lätträknade men jag tror att det var väldigt många fjuniga 15-åringar som drömde om sådana en gång i tiden när dom satt där på sin KS50 och nu har dom råd hur dumt det än är. Nästa generation är nog totalt ointresserade.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Fanns ens 100-kubikerna i Sverige? De som suktade efter dessa när de var 16 är inte så många som skulle vilja ha en idag. Och de är ju inte ens coola.

Münch Mammoth däremot…
Jo, när gränsen för lätt MC var tjänstevikt 75 kg.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått

Jag tror dom fanns i drömmarna ända fram till 80-talet bland de som körde ks50 och varje natt somnade med hobbex och bilden av en 13-hästars cylinder.
Jag själv fyllde 15 1986 och kom inte många år efter generationen som tyckte zyndapp var häftigast, ks50 var ju nåt de lite äldre pojkarna pratade om.
För mig var alltså inte ks100 något man hade som affisch på pojkrummet men man hade ju hört talas om dom, som någon slags ultimat trimmad moped för det var ju inte en 125a.
Så jag skulle säga att dom yngsta av generationen som tycker ks100 är het har nog en ålder strax under 60.
Men snart kanske en och annan redan börjar säljas av dödsbon så jag tror inte dom kommer stiga mer i värde.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Igår puttrade det förbi en Zyndapp typ 100-125 på villagatan ( med en förare på 60+ ) hojen i nyskick och den lät mörkt och snyggt. Ganska stor, betydligt större än de flesta moppar som fanns och även kom senare. Jag förstår populäriteten ändå. Kommer säkert kosta 100.000:- ett bra tag till, sen säljs väl de till Tyskland.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tror dom fanns i drömmarna ända fram till 80-talet bland de som körde ks50 och varje natt somnade med hobbex och bilden av en 13-hästars cylinder.
Jag själv fyllde 15 1986 och kom inte många år efter generationen som tyckte zyndapp var häftigast, ks50 var ju nåt de lite äldre pojkarna pratade om.
För mig var alltså inte ks100 något man hade som affisch på pojkrummet men man hade ju hört talas om dom, som någon slags ultimat trimmad moped för det var ju inte en 125a.
Så jag skulle säga att dom yngsta av generationen som tycker ks100 är het har nog en ålder strax under 60.
Men snart kanske en och annan redan börjar säljas av dödsbon så jag tror inte dom kommer stiga mer i värde.
Jag har kunnat köpa det du säger om det var en KS125 men KS100 verkar vara nåt helt annat. En burk och 10 hk var väl inte precis nåt folk suktade efter som 16åringar ens på slutet av 70-talet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått
Jodå - med tanke på vad som fanns att välja på var KS100 ganska häftig - Silverpil, Blue Stinget eller Rödmyran (HVA 125cc "gubbracer").
Och nejdå - intresset svalnar knappast - GS, S och Tuono - gärna på bana.
Har varit perioder då jag bestämt mig för att sluta köra, men så snart man blir stadd vid kassa så köper man en "onödig" motorcykel.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag kommer ihåg dom som 1-cyl och vattenkylda när Yamaha, Honda och Suzuki var 2-cyl och luftkylda. Men jag är gammal och glömsk.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.



Det är det där svårförklarliga vacuumet under sadeln som alla moderna "byggare" försöker återskapa - återskapa ett slags hålrum som egentligen aldrig funnits.

I just detta fallet blir det hysteriskt roligt är man vet hur utgångsmaterialet ser ut.

Men, tre saker talar faktiskt för ekipaget.

1. Eftersom luftboxen fått vara kvar trots jakten på hålet så är hojen nog fortfarande körbar.

2. Hojen kan rent av ha blivit trevligare att köra med ny sittposition och ändrade benvinklar...?

3. Säljaren begär inte 75.000 för sina ihopsatta delar.

Alltid något.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har kunnat köpa det du säger om det var en KS125 men KS100 verkar vara nåt helt annat. En burk och 10 hk var väl inte precis nåt folk suktade efter som 16åringar ens på slutet av 70-talet.
I slutet på 70-talet var KS100 ett skämt. Även KS125 var utdaterad och hade ersatts av vattenkylda japaner.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Eventuella 100-kubikare inom Sveriges gränser var säkert lätträknade men jag tror att det var väldigt många fjuniga 15-åringar som drömde om sådana en gång i tiden när dom satt där på sin KS50 och nu har dom råd hur dumt det än är. Nästa generation är nog totalt ointresserade.
KS100 var en skifthäftig hoj för en 15-åring i början på 70-talet. En riktig motorcykel, fast det egentligen var en 100cc-motor i ett mopedchassi.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
KS100 var en skifthäftig hoj för en 15-åring i början på 70-talet. En riktig motorcykel, fast det egentligen var en 100cc-motor i ett mopedchassi.
Det var väl 1970-71 som 125cc ersatte 75kg som gräns för lätt mc. Innan dess fanns nästan bara svensktillverkat o KS100. En kille på skolan hade en Honda 65cc (det måste varit 1969) och strax före 125cc godkändes så började Bultaco Lobito att säljas - den uppfyllde båda reglerna (125cc o under 75kg)
1711896089560.png1711896153393.png

Men så ändrades regeln och japsarna gjorde sitt inträde
1711896300869.png1711896357891.png

KS100 dog ut på nolltid (som nyköp) och vad jag vill minnas så tog det något år innan tillverkarna hade hämtat sig och maskiner som Zundapp 125, Monark 125 och Suzuki Stinger fanns att köpa. Om jag minns rätt så dröjde det många år innan Kawasaki fanns som 125cc - Honda o Yamaha sopade banan med resten av tillverkarna. Kawasaki lyckades dock ganska bra med Mach III som konkurrent till CB750
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
I slutet på 70-talet var KS100 ett skämt. Även KS125 var utdaterad och hade ersatts av vattenkylda japaner.
1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
KS125 var väldigt poppis i Göteborg i alla fall. Jag och flera av mina polare hade sådana runt 80-81. Japanerna var inte med i matchen.
Fast när RD: n kom 82 ändrades allt. 😄
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top