Dagens Blocket! (mc-relaterat)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nog fanns KS125 också och ansågs frän. Men hopplöst gammalmodig liksom mopederna… vilket japanerna utnyttjade och Zündapp fick kasta in handduken.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
Jag hade en KS125 -70, tror jag det var. Den med vaggram och kromad tank. Polaren hade en -73, den med 17hk, rena raketen. Men då hade japanerna gjort entre på marknaden, med hojar som 2-cylindriga Yamaha RD125 och Hondas 4-taktare.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag hade en KS125 -70, tror jag det var. Den med vaggram och kromad tank. Polaren hade en -73, den med 17hk, rena raketen. Men då hade japanerna gjort entre på marknaden, med hojar som 2-cylindriga Yamaha RD125 och Hondas 4-taktare.
Fick för mig att Zundapp inte var så snabba på att presentera 125:an, men troligen var jag - som så många andra - fullständigt bländad av Honda o Yamaha, de marknadsfördes ganska hårt när reglerna ändrades. Alla ville haaaaaaa!!!!! Blev ingen för mig - harvade med moppen i ett år till o köpte sedan en endurobyggd HVA 250cc
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Det var väl 1970-71 som 125cc ersatte 75kg som gräns för lätt mc. Innan dess fanns nästan bara svensktillverkat o KS100. En kille på skolan hade en Honda 65cc (det måste varit 1969) och strax före 125cc godkändes så började Bultaco Lobito att säljas - den uppfyllde båda reglerna (125cc o under 75kg)
View attachment 496780View attachment 496781

Men så ändrades regeln och japsarna gjorde sitt inträde
View attachment 496782View attachment 496783

KS100 dog ut på nolltid (som nyköp) och vad jag vill minnas så tog det något år innan tillverkarna hade hämtat sig och maskiner som Zundapp 125, Monark 125 och Suzuki Stinger fanns att köpa. Om jag minns rätt så dröjde det många år innan Kawasaki fanns som 125cc - Honda o Yamaha sopade banan med resten av tillverkarna. Kawasaki lyckades dock ganska bra med Mach III som konkurrent till CB750

Fanns en sån där Honda S65 på Tradera för en tid sedan.
Verkar inte som att den blev såld.


1000006107.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fick för mig att Zundapp inte var så snabba på att presentera 125:an, men troligen var jag - som så många andra - fullständigt bländad av Honda o Yamaha, de marknadsfördes ganska hårt när reglerna ändrades. Alla ville haaaaaaa!!!!! Blev ingen för mig - harvade med moppen i ett år till o köpte sedan en endurobyggd HVA 250cc
Effektmässigt var Zundapp och japanerna ganska lika, alla hade 15 hk då. Japsen var lite mer tekniskt förfinade, ofta med tvåcylindriga motorer och Honda även med 4-takt. Den ansågs ganska slö men mer vuxen och med läckert avgasljud. Alla var luftkylda och toppade ca 110-115 km/t på mätaren. Om man skjutsade kom man sällan över 80...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Effektmässigt var Zundapp och japanerna ganska lika, alla hade 15 hk då. Japsen var lite mer tekniskt förfinade, ofta med tvåcylindriga motorer och Honda även med 4-takt. Den ansågs ganska slö men mer vuxen och med läckert avgasljud. Alla var luftkylda och toppade ca 110-115 km/t på mätaren. Om man skjutsade kom man sällan över 80...

Dom jädra skjutspinnarna som bromsar.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Såg en annons och det som var nytt för mig var den sista meningen. Något som man bör göra alltid eller bara om man uppgett till försäkringsbolaget vid tecknandet, "inga andra brukare av hojen"?🤔

Screenshot_20240401_111816_Facebook.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nog fanns KS125 också och ansågs frän. Men hopplöst gammalmodig liksom mopederna… vilket japanerna utnyttjade och Zündapp fick kasta in handduken.
Att Zundapp försvann berodde nog mest på priset. Hojen var stor och rejäl jämfört med japanerna och utstrålade kvalitet, men prisskillnaden gjorde tysken oåtkomlig för de flesta.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Att Zundapp försvann berodde nog mest på priset. Hojen var stor och rejäl jämfört med japanerna och utstrålade kvalitet, men prisskillnaden gjorde tysken oåtkomlig för de flesta.
Jag började med en ny Zündapp KS50 -76 och sen en KS125. Den senare blev jag då varnad för att dom var stöldbegärliga. Jupp, tre dar fick jag behålla den och var inbrott månader efter den blev snodd av "folk" som var försent ute 🥺

FB_IMG_1648702078839.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag började med en ny Zündapp KS50 -76 och sen en KS125. Den senare blev jag då varnad för att dom var stöldbegärliga. Jupp, tre dar fick jag behålla den och var inbrott månader efter den blev snodd av "folk" som var försent ute 🥺

View attachment 496824
Peter! Jag vill bara förtydliga att jag gav en tummen upp för att jag gillar historien och dina fina MC-handskar, jag ger inte tummen upp för att den blev stulen... :)
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Såg en annons och det som var nytt för mig var den sista meningen. Något som man bör göra alltid eller bara om man uppgett till försäkringsbolaget vid tecknandet, "inga andra brukare av hojen"?🤔

View attachment 496815
Förmodligen så har säljaren hojen försäkrad så att endast han/hon får köra den, för att få så låg premie som möjligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ber om ursäkt för att jag avbryter mitt i Zundapp-diskussionen.

Missat jag något i den här annonsen? Jag gillar Aprilia och har haft ett par stycken genom åren, men 85k för en 23 år gammal importhoj känns en smula i överkant.

https://www.blocket.se/annons/skane/aprilia_mille_r/1400500180


View attachment 496830


Killen köpte den för dyrt nere i Tyskland när den svenska Zlotyn stod som lägst, och nu vill han ha igen sina pengar and then some.

Lycka till säger jag.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top