Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Eventuella 100-kubikare inom Sveriges gränser var säkert lätträknade men jag tror att det var väldigt många fjuniga 15-åringar som drömde om sådana en gång i tiden när dom satt där på sin KS50 och nu har dom råd hur dumt det än är. Nästa generation är nog totalt ointresserade.
KS100 var en skifthäftig hoj för en 15-åring i början på 70-talet. En riktig motorcykel, fast det egentligen var en 100cc-motor i ett mopedchassi.
 
KS100 var en skifthäftig hoj för en 15-åring i början på 70-talet. En riktig motorcykel, fast det egentligen var en 100cc-motor i ett mopedchassi.
Det var väl 1970-71 som 125cc ersatte 75kg som gräns för lätt mc. Innan dess fanns nästan bara svensktillverkat o KS100. En kille på skolan hade en Honda 65cc (det måste varit 1969) och strax före 125cc godkändes så började Bultaco Lobito att säljas - den uppfyllde båda reglerna (125cc o under 75kg)
1711896089560.png1711896153393.png

Men så ändrades regeln och japsarna gjorde sitt inträde
1711896300869.png1711896357891.png

KS100 dog ut på nolltid (som nyköp) och vad jag vill minnas så tog det något år innan tillverkarna hade hämtat sig och maskiner som Zundapp 125, Monark 125 och Suzuki Stinger fanns att köpa. Om jag minns rätt så dröjde det många år innan Kawasaki fanns som 125cc - Honda o Yamaha sopade banan med resten av tillverkarna. Kawasaki lyckades dock ganska bra med Mach III som konkurrent till CB750
 
I slutet på 70-talet var KS100 ett skämt. Även KS125 var utdaterad och hade ersatts av vattenkylda japaner.
1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
 
1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
KS125 var väldigt poppis i Göteborg i alla fall. Jag och flera av mina polare hade sådana runt 80-81. Japanerna var inte med i matchen.
Fast när RD: n kom 82 ändrades allt. 😄
 
Nog fanns KS125 också och ansågs frän. Men hopplöst gammalmodig liksom mopederna… vilket japanerna utnyttjade och Zündapp fick kasta in handduken.
 
1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
Jag hade en KS125 -70, tror jag det var. Den med vaggram och kromad tank. Polaren hade en -73, den med 17hk, rena raketen. Men då hade japanerna gjort entre på marknaden, med hojar som 2-cylindriga Yamaha RD125 och Hondas 4-taktare.
 
Jag hade en KS125 -70, tror jag det var. Den med vaggram och kromad tank. Polaren hade en -73, den med 17hk, rena raketen. Men då hade japanerna gjort entre på marknaden, med hojar som 2-cylindriga Yamaha RD125 och Hondas 4-taktare.
Fick för mig att Zundapp inte var så snabba på att presentera 125:an, men troligen var jag - som så många andra - fullständigt bländad av Honda o Yamaha, de marknadsfördes ganska hårt när reglerna ändrades. Alla ville haaaaaaa!!!!! Blev ingen för mig - harvade med moppen i ett år till o köpte sedan en endurobyggd HVA 250cc
 
Det var väl 1970-71 som 125cc ersatte 75kg som gräns för lätt mc. Innan dess fanns nästan bara svensktillverkat o KS100. En kille på skolan hade en Honda 65cc (det måste varit 1969) och strax före 125cc godkändes så började Bultaco Lobito att säljas - den uppfyllde båda reglerna (125cc o under 75kg)
View attachment 496780View attachment 496781

Men så ändrades regeln och japsarna gjorde sitt inträde
View attachment 496782View attachment 496783

KS100 dog ut på nolltid (som nyköp) och vad jag vill minnas så tog det något år innan tillverkarna hade hämtat sig och maskiner som Zundapp 125, Monark 125 och Suzuki Stinger fanns att köpa. Om jag minns rätt så dröjde det många år innan Kawasaki fanns som 125cc - Honda o Yamaha sopade banan med resten av tillverkarna. Kawasaki lyckades dock ganska bra med Mach III som konkurrent till CB750

Fanns en sån där Honda S65 på Tradera för en tid sedan.
Verkar inte som att den blev såld.


1000006107.jpg
 
Fick för mig att Zundapp inte var så snabba på att presentera 125:an, men troligen var jag - som så många andra - fullständigt bländad av Honda o Yamaha, de marknadsfördes ganska hårt när reglerna ändrades. Alla ville haaaaaaa!!!!! Blev ingen för mig - harvade med moppen i ett år till o köpte sedan en endurobyggd HVA 250cc
Effektmässigt var Zundapp och japanerna ganska lika, alla hade 15 hk då. Japsen var lite mer tekniskt förfinade, ofta med tvåcylindriga motorer och Honda även med 4-takt. Den ansågs ganska slö men mer vuxen och med läckert avgasljud. Alla var luftkylda och toppade ca 110-115 km/t på mätaren. Om man skjutsade kom man sällan över 80...
 
Effektmässigt var Zundapp och japanerna ganska lika, alla hade 15 hk då. Japsen var lite mer tekniskt förfinade, ofta med tvåcylindriga motorer och Honda även med 4-takt. Den ansågs ganska slö men mer vuxen och med läckert avgasljud. Alla var luftkylda och toppade ca 110-115 km/t på mätaren. Om man skjutsade kom man sällan över 80...

Dom jädra skjutspinnarna som bromsar.
 
Såg en annons och det som var nytt för mig var den sista meningen. Något som man bör göra alltid eller bara om man uppgett till försäkringsbolaget vid tecknandet, "inga andra brukare av hojen"?🤔

Screenshot_20240401_111816_Facebook.jpg
 
Nog fanns KS125 också och ansågs frän. Men hopplöst gammalmodig liksom mopederna… vilket japanerna utnyttjade och Zündapp fick kasta in handduken.
Att Zundapp försvann berodde nog mest på priset. Hojen var stor och rejäl jämfört med japanerna och utstrålade kvalitet, men prisskillnaden gjorde tysken oåtkomlig för de flesta.
 
Att Zundapp försvann berodde nog mest på priset. Hojen var stor och rejäl jämfört med japanerna och utstrålade kvalitet, men prisskillnaden gjorde tysken oåtkomlig för de flesta.
Jag började med en ny Zündapp KS50 -76 och sen en KS125. Den senare blev jag då varnad för att dom var stöldbegärliga. Jupp, tre dar fick jag behålla den och var inbrott månader efter den blev snodd av "folk" som var försent ute 🥺

FB_IMG_1648702078839.jpg
 
Jag började med en ny Zündapp KS50 -76 och sen en KS125. Den senare blev jag då varnad för att dom var stöldbegärliga. Jupp, tre dar fick jag behålla den och var inbrott månader efter den blev snodd av "folk" som var försent ute 🥺

View attachment 496824
Peter! Jag vill bara förtydliga att jag gav en tummen upp för att jag gillar historien och dina fina MC-handskar, jag ger inte tummen upp för att den blev stulen... :)
 
Såg en annons och det som var nytt för mig var den sista meningen. Något som man bör göra alltid eller bara om man uppgett till försäkringsbolaget vid tecknandet, "inga andra brukare av hojen"?🤔

View attachment 496815
Förmodligen så har säljaren hojen försäkrad så att endast han/hon får köra den, för att få så låg premie som möjligt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top