Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Får man ner priset blir det pengar över till ett par nya blinkers att skruva dit.Ja, då retar jag mig mer på att ena blinkersen fram och på andra sidan bak hänger i sladden...
Att sadeln inte är fastskruvad känns som ett mindre problem
Då ska priset ner extremt mycket om jag skulle köpa den. Typ jag får typ 5k för att ta emot denFår man ner priset blir det pengar över till ett par nya blinkers att skruva dit.

Får man ner priset blir det pengar över till ett par nya blinkers att skruva dit.
Man skall nog inte köpa den innan man har kollat lite mer än att bara sparka på däcken.Ja det är inte priset för nya blinkersar jag bryr mig om, jag hade nog bytt dom även om dom var hela, men om hojen är krashad/kantstött på båda sidor utan förklaring, och man har inte ens brytt sig om att fixa till det inför försäljning?
Hur välskött är den då i övrigt?
Det har alltid varit samma sak. Ger du nycklarna till ngn för provkörning och denne försvinner så har du problem med försäkringsbolaget. Det är bara hans tolkning och försök till lösning."Pga försäkringsbolagets krav ska det vara pengar på kontot innan provkörning"
Är det något nytt som dykt upp?
Man skall nog inte köpa den innan man har kollat lite mer än att bara sparka på däcken.
Enligt pilen sitter det rättvänt!...sparka på det felvända däcket.
Det kan ju vara en sak till (på samma tema). Jag har Svedea på mina hojar och där får man ju välja om jag bara ska köra själv, eller om jag lånar ut den till andra. Samma försäkring fast olika premier.Det har alltid varit samma sak. Ger du nycklarna till ngn för provkörning och denne försvinner så har du problem med försäkringsbolaget. Det är bara hans tolkning och försök till lösning.
Jag blev lite förvånad när du la in fotot på framhjulet som jag antog var för att visa på det felvända däcket. Jag reagerade först också på däcket, men såg pilen och funderade på om du ansåg dig ha mer kunskap än tillverkarna av däcket?Sant!
Det är Avon Gripster som skall monteras klassiskt med/mot:
View attachment 482475
Avon Distanzia skall faktiskt monteras med/med.
View attachment 482476
Nå, det är ändå ett skitdäck - men rätt skall vara rätt.
Förlåt!
Det kan ju vara en sak till (på samma tema). Jag har Svedea på mina hojar och där får man ju välja om jag bara ska köra själv, eller om jag lånar ut den till andra. Samma försäkring fast olika premier.
Han har kanske samma "problem". Men i praktiken får man alltså inte provköra innan man köper den? Det finns nog fler hojar att titta på i så fall...
Jag blev lite förvånad när du la in fotot på framhjulet som jag antog var för att visa på det felvända däcket. Jag reagerade först också på däcket, men såg pilen och funderade på om du ansåg dig ha mer kunskap än tillverkarna av däcket?
Oavsett vilken försäkringsmodell du valt så landar problemen i knät på dig själv om spekulanten försvinner med hojen under provkörningen. Försäkringsbolagen ser det inte som stöld om du frivilligt avhänt dig nycklarna.
Jag skulle tro att det hela övergår i "olovligt förfogande" och att du själv behöver driva ett civilrättsligt mål - för att sedan, eventuellt, hamna sist i kön från alla som kräver ersättning från kräket.
Jag undrar om inte det där är ifrågasatt juridiskt redan.
Om du ber någon hålla din nyinköpta platt-tv medans du öppnar skuffen på bilen så är det ju en stöld om han springer iväg med den.
Annars skulle det ju inte vara stöld om man provkörde en bil/mc på en firma och aldrig kom tillbaka till bil/mc firman heller.
Försäkringsbolag bara provar att neka ersättning.
I juridisk mening har en bil inte blivit stulen om ägaren frivilligt överlämnar bilnycklarna och bilen, t.ex. i samband med att en potentiell köpare ska provköra bilen. Stöld förutsätter vad som kallas ett olovligt tagande, vilket helt enkelt saknas i ett sådant scenario (se 8 kap. 1 § brottsbalken). Att provköraren inte återvänder med bilen är givetvis brottsligt, men brottsrubriceringen blir inte stöld utan möjligen olovligt brukande eller olovligt förfogande beroende på omständigheterna (10 kap. 7 § och 10 kap 4 § brottsbalken). Dessa brott omfattas vanligen inte enligt försäkringsvillkoren, varför försäkringsbolag på denna grund kan neka ersättning.
![]()
Varför nekar försäkringsbolag ersättning för bil som stulits i samband med provkörning? | Lawline
Hej, i samband med försäljningen av min bil, blev den stolen av provköraren. Bilen är helförsäkrad, men försäkring vill inte betala.lawline.se
Ahh, se där, då är det inte stöld att köra ett fordon från handlaren, lämna det i skogen med nycklarna i och aldrig mer bruka/förfoga det...
Om någon sedan går förbi fordonet i skogen och slaktar det då?
Ja då blir dom möjligen olovliga brukare av upphittade delar.
Om inte annat har nog provkörningsavtalet man signerar med handlaren en åsikt i fråganAhh, se där, då är det inte stöld att köra ett fordon från handlaren, lämna det i skogen med nycklarna i och aldrig mer bruka/förfoga det...
Om inte annat har nog provkörningsavtalet man signerar med handlaren en åsikt i frågan![]()
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |