Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Finfin!

En ikon. BMWs sista krampaktiga försök att sitta på två stolar: hedra 100 hk-överenskommelsen och ändå hänga med Japsen med 30 häst ytterligare.

Gick la sådär...

Bara äällsskkaarr flirten med kreditkortstouring där resenären förväntas få plats med allt stuff i två handskfacksstora pennskrin längs sidorna.

"Montreux...? Jag är där om 90 minuter.
Kolla hur länge boutiqerna har öppet, är du rar".
När jag började åka så var Triumph det stora märket. BMW var gubbhojen nr1.
Det mest hånfulla en BMW ägare kunde säga till en Triumphägare var:
Först till Basel, när åker vi?
 
Fast det är en CB 125'a ändå.

Inte det vassaste på marknaden varesig då eller nu.
Fast den var faktiskt vassast, bara man inte höll varvräknaren på det röda.
Ca 1979 gjordes ett försök med att tävla med std 125 likt dåtidens Superbike och det resultat som jag sett var det en Honda först i tabellen och även vinnare av race på Karlskoga.
 
Där kan man tala om värdestegring, för några år sedan kunde dessa köpas för hälften av de pengarna. Och varför kostar en enstånka 3 ggr så mycket som en flercylindrig hoj som är lika gammal och har gått lika långt?
Precis. Bara att köpa en fyrcylindrig hoj för en tredjedel av priset, dela den i fyra delar och sälja dessa separat för 3 gånger priset.
 
Fast den var faktiskt vassast, bara man inte höll varvräknaren på det röda.
Ca 1979 gjordes ett försök med att tävla med std 125 likt dåtidens Superbike och det resultat som jag sett var det en Honda först i tabellen och även vinnare av race på Karlskoga.

Den hade 15 hk redan på sjuttiotalet, dessutom höll den för fullgas i många mil… vilket få andra gjorde.
 
Cake Ösa+
"knappt 70mil på mätaren"
"Väldigt kul att köra"
"Helt nytt XL (3,5kwh) batteri (bytt på garanti)"


Man vill inte klaga på företagsamhet eller goda intentioner. Är även en anhängare av "form follows function" men denna styggelse är över gränsen. Ett par backspeglar kommer inte rädda estetiken. Hur funktionell den än må vara hade den inte behövt se så illa ut.

Skrev inte någon bakom projektet här på forumet?
Jag har en mc jag betraktar som rätt ful, annat som avgjorde, men det finns gränser.
 
Man vill inte klaga på företagsamhet eller goda intentioner. Är även en anhängare av "form follows function" men denna styggelse är över gränsen. Ett par backspeglar kommer inte rädda estetiken. Hur funktionell den än må vara hade den inte behövt se så illa ut.

Skrev inte någon bakom projektet här på forumet?
Jag har en mc jag betraktar som rätt ful, annat som avgjorde, men det finns gränser.

Grejen är att idén egentligen är ganska smart, men då måste man vara beredd på att det ser ut som skit.

Ett centralt fyrkantigt rör som bas, sedan kan man på det bulta fast olika framvagnar/bakdelar/sadlar/lådor/behållare/annat.

Redan för 15-20 år sedan var det en student på designhögskolan som hade ritat på ett liknande koncept, det var innan elcykelboomen med alla möjliga olagliga fordon på våra gator så den var byggd som en moped runt antingen en Kina-fyrtaktare eller en då väldigt hypotetisk eldrivlina.

Den skulle snabbt och enkelt gå att bygga om mellan tvåhjulig moped, traditionell flakmoppe med två hjul fram, flakmoppe med två hjul bak och eftersom den var modulär gick det alltså att bygga den med fyra hjul och flak både fram och bak också.

Sadlar styrde man på ramröret allt efter hur många passagerare man tänkte vara, allt mellan solo, till tre på ramen och ungar i kapsel både fram och bak
Modeller med sidvagnar på båda sidor fanns också på papper.

Ett dyrt meccano för vuxna helt enkelt.

Sedan kom verkligheten och knackade på och påtalade att man kanske inte skulle sätta ungar i en tunn glasfibekapsel längst fram och längst bak på ett fordon som gör 45km/h på bilvägar i stadstrafik och en massa andra praktiska saker som "visionären" inte hade tänkt på.

"För ute i stora världen, utanför Sundbyberg, där krockar fordon med varandra....
Jag tänkte inte på det"
 
Grejen är att idén egentligen är ganska smart, men då måste man vara beredd på att det ser ut som skit.

Ett centralt fyrkantigt rör som bas, sedan kan man på det bulta fast olika framvagnar/bakdelar/sadlar/lådor/behållare/annat.

Redan för 15-20 år sedan var det en student på designhögskolan som hade ritat på ett liknande koncept, det var innan elcykelboomen med alla möjliga olagliga fordon på våra gator så den var byggd som en moped runt antingen en Kina-fyrtaktare eller en då väldigt hypotetisk eldrivlina.

Den skulle snabbt och enkelt gå att bygga om mellan tvåhjulig moped, traditionell flakmoppe med två hjul fram, flakmoppe med två hjul bak och eftersom den var modulär gick det alltså att bygga den med fyra hjul och flak både fram och bak också.

Sadlar styrde man på ramröret allt efter hur många passagerare man tänkte vara, allt mellan solo, till tre på ramen och ungar i kapsel både fram och bak
Modeller med sidvagnar på båda sidor fanns också på papper.

Ett dyrt meccano för vuxna helt enkelt.

Sedan kom verkligheten och knackade på och påtalade att man kanske inte skulle sätta ungar i en tunn glasfibekapsel längst fram och längst bak på ett fordon som gör 45km/h på bilvägar i stadstrafik och en massa andra praktiska saker som "visionären" inte hade tänkt på.

"För ute i stora världen, utanför Sundbyberg, där krockar fordon med varandra....
Jag tänkte inte på det"


Ja, Björn Örtenheim gjorde ju sååå mycket snyggare batteritvåhjulingar redan på schuttitalet... :3freak:3freak:3freak
 
Ja, Björn Örtenheim gjorde ju sååå mycket snyggare batteritvåhjulingar redan på schuttitalet... :3freak:3freak:3freak

Den var inte heller en dum idé, men han hade ju kunnat anlita någon som kunde böja en plåt istället för att vika ihop karossen.

Den senaste Svenska elmotorcykeln ska vikas ihop som en Origami av rostfri plåt såg jag.
Men den var IAF inte hiskeligt ful, bara nästan
 
Last edited:
Inget särskilt med den. Förutom priset. Ett lågt pris! En 98a med 5800 mil på mätaren.
När läggs samlarvärdet på på gamla TDMer?
När kommer tyskarna?


264BC684-EF56-49A3-978F-3C52DD516FEA.jpeg
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top