Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag blev lite förvånad när du la in fotot på framhjulet som jag antog var för att visa på det felvända däcket. Jag reagerade först också på däcket, men såg pilen och funderade på om du ansåg dig ha mer kunskap än tillverkarna av däcket?


Jo, det har jag ju förstås - men min ödmjukhet hindrar mig från att gå i klinch med däcktillverkare som borde veta bättre.

Skulle jag tvingas lägga på ett Avon Distanzia fram så hade jag monterat det som man skall göra - inte som pilen beskriver. ...och stannat hemma i väta dessutom. Lömska däck i regn.
Det satt monterat bak på en hoj jag köpt och det var sannerligen inte att lita på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Oavsett vilken försäkringsmodell du valt så landar problemen i knät på dig själv om spekulanten försvinner med hojen under provkörningen. Försäkringsbolagen ser det inte som stöld om du frivilligt avhänt dig nycklarna.

Jag skulle tro att det hela övergår i "olovligt förfogande" och att du själv behöver driva ett civilrättsligt mål - för att sedan, eventuellt, hamna sist i kön från alla som kräver ersättning från kräket.

Jag undrar om inte det där är ifrågasatt juridiskt redan.

Om du ber någon hålla din nyinköpta platt-tv medans du öppnar skuffen på bilen så är det ju en stöld om han springer iväg med den.

Annars skulle det ju inte vara stöld om man provkörde en bil/mc på en firma och aldrig kom tillbaka till bil/mc firman heller.

Försäkringsbolag bara provar att neka ersättning.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag undrar om inte det där är ifrågasatt juridiskt redan.

Om du ber någon hålla din nyinköpta platt-tv medans du öppnar skuffen på bilen så är det ju en stöld om han springer iväg med den.

Annars skulle det ju inte vara stöld om man provkörde en bil/mc på en firma och aldrig kom tillbaka till bil/mc firman heller.

Försäkringsbolag bara provar att neka ersättning.


I juridisk mening har en bil inte blivit stulen om ägaren frivilligt överlämnar bilnycklarna och bilen, t.ex. i samband med att en potentiell köpare ska provköra bilen. Stöld förutsätter vad som kallas ett olovligt tagande, vilket helt enkelt saknas i ett sådant scenario (se 8 kap. 1 § brottsbalken). Att provköraren inte återvänder med bilen är givetvis brottsligt, men brottsrubriceringen blir inte stöld utan möjligen olovligt brukande eller olovligt förfogande beroende på omständigheterna (10 kap. 7 § och 10 kap 4 § brottsbalken). Dessa brott omfattas vanligen inte enligt försäkringsvillkoren, varför försäkringsbolag på denna grund kan neka ersättning.



 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Ahh, se där, då är det inte stöld att köra ett fordon från handlaren, lämna det i skogen med nycklarna i och aldrig mer bruka/förfoga det...

Om någon sedan går förbi fordonet i skogen och slaktar det då?
Ja då blir dom möjligen olovliga brukare av upphittade delar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ahh, se där, då är det inte stöld att köra ett fordon från handlaren, lämna det i skogen med nycklarna i och aldrig mer bruka/förfoga det...

Om någon sedan går förbi fordonet i skogen och slaktar det då?
Ja då blir dom möjligen olovliga brukare av upphittade delar.


Juridik är ett minfält.
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Ahh, se där, då är det inte stöld att köra ett fordon från handlaren, lämna det i skogen med nycklarna i och aldrig mer bruka/förfoga det...
Om inte annat har nog provkörningsavtalet man signerar med handlaren en åsikt i frågan :D
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
"Tillgrepp av fortskaffningsmedel" heter det tydligen om man stjäl en bil och inte avser att behålla den. Betydligt mildare straff.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag är verkligen ingen finsmakare, men...vem köper dessa hojar? Kinatillverkade små glidare. Det är ju inte så att ha-begäret väcks direkt. Designen? Och hur tänker man med reservdelshållning, körglädje och andrahandsvärde? De blir allt vanligare på Blocket ändå.
Ärlig och skön kommentar av säljaren:
"Finns inte mycket att säga om denna skapelse ... måste nog upplevas"

Min farsa tex ;0)
Fyller 90 i år och har trasiga knän.
För 5år sedan sålde han (med en tår i jacket) sin Norton 750 -58 som han byggt ihop av reservdelar i drickabackar köpta på olika marknader. (Originalskick & skitsnygg)

Men han fick inte benet över sadeln längre... Så jag köpte honom en 250 kinahoj.
Låg så han kommer upp på den, lätt så knäna håller och långsam, men hitintills driftsäker.
Han kör 4-5ggr/år med gamla "Gubbgänget" och älskar att han fortfarande kan njuta av att köra hoj, och kanske viktigare än allt.... Snacka skit & fika med "Gubbarna"!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Min farsa tex ;0)
Fyller 90 i år och har trasiga knän.
För 5år sedan sålde han (med en tår i jacket) sin Norton 750 -58 som han byggt ihop av reservdelar i drickabackar köpta på olika marknader. (Originalskick & skitsnygg)

Men han fick inte benet över sadeln längre... Så jag köpte honom en 250 kinahoj.
Låg så han kommer upp på den, lätt så knäna håller och långsam, men hitintills driftsäker.
Han kör 4-5ggr/år med gamla "Gubbgänget" och älskar att han fortfarande kan njuta av att köra hoj, och kanske viktigare än allt.... Snacka skit & fika med "Gubbarna"!
Där ser man. En ofta förbisedd kategori, dessa hojåkande 90-plussare. Så där fyller 250cc Kinahojar en viktig funktion i alla fall. Med lite grå starr på ögon kanske man inte störs av designen heller.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Min farsa tex ;0)
Fyller 90 i år och har trasiga knän.
För 5år sedan sålde han (med en tår i jacket) sin Norton 750 -58 som han byggt ihop av reservdelar i drickabackar köpta på olika marknader. (Originalskick & skitsnygg)

Men han fick inte benet över sadeln längre... Så jag köpte honom en 250 kinahoj.
Låg så han kommer upp på den, lätt så knäna håller och långsam, men hitintills driftsäker.
Han kör 4-5ggr/år med gamla "Gubbgänget" och älskar att han fortfarande kan njuta av att köra hoj, och kanske viktigare än allt.... Snacka skit & fika med "Gubbarna"!
Tja, snart är man där - om man har tur (eller otur hur man nu ser det.....)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Som ett tips till Blockets utvecklingsavdelning har jag skickat in ett oerhört tidsbesparande förslag.
Det går ut på att skapa droppmenyer när man ska lägga in annonser, eftersom det finns standardfraser som täcker in breda målgrupper.

Avstannat_1.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
e473ca0b0d029155632dd1856266a352.png




Osäker på om den skulle postas i denna tråd, fulaste motorcykel-tråden eller stötande skämt-tråden. Det fick bli här, men det var inget lätt beslut.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top