Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Vågar inte utala mig om 70-talare och äldre men från 80-talet finns väl i alla fall inget chassit som har plats för någon större motor än det levererats med.

Däremot så är ju ramarna än idag väldigt lika utöver vaggan under motorn.
Vänta nu, menar du att jag är gammal!!!!! :)

Husqvarna hade iallafall långt in på 80-talet samma chassi oavsett motor. Det var mycket luft ovanför cylindern på 125 orna... :)
 
Blocket och avdelningen Vem bryr sig:

Några bilhandlare skriver Honda Powersports i sina annonser. Det kom några teorier om varför. Köper inte.
Några handlare skriver Suzuki Cycles. Dom heter inte så.
Några skriver BMW Motorrad. Och då trillar poletten ner.
Kawasaki och Yamaha tillverkar inga bilar, inte som säljs i Sverige i alla fall.

Förmodligen har de droplister för fabrikat och sedan modell. Ja ni fattar.

Kul att privatpersoner också skriver Honda Powersports när de ska sälja sin gamla Guldvinge från -82.

Kolla vilken fin Suzuki Cycles!


image.jpeg
 
Vänta nu, menar du att jag är gammal!!!!! :)

Husqvarna hade iallafall långt in på 80-talet samma chassi oavsett motor. Det var mycket luft ovanför cylindern på 125 orna... :)


U think?


s-l300-1.jpg

Körde man svensk bökenduro var det en bra idé att buntbanda fast tändhatten i en kylfläns.
Skulle man runda surhålen genom att ge sig ut i riset vid sidan var det inte ovanligt att den halvmeter långa kabeln vispades loss och så *mööööööh* ner raklång i det surhål man försökte undvika.
 
Blocket och avdelningen Vem bryr sig:

Några bilhandlare skriver Honda Powersports i sina annonser. Det kom några teorier om varför. Köper inte.
Några handlare skriver Suzuki Cycles. Dom heter inte så.
Några skriver BMW Motorrad. Och då trillar poletten ner.
Kawasaki och Yamaha tillverkar inga bilar, inte som säljs i Sverige i alla fall.

Förmodligen har de droplister för fabrikat och sedan modell. Ja ni fattar.

Kul att privatpersoner också skriver Honda Powersports när de ska sälja sin gamla Guldvinge från -82.

Kolla vilken fin Suzuki Cycles!


View attachment 468723

Också reagerat på detta.
Älskar när dom skriver cylindervolym i Liter också.
 
U think?


View attachment 468728

Körde man svensk bökenduro var det en bra idé att buntbanda fast tändhatten i en kylfläns.
Skulle man runda surhålen genom att ge sig ut i riset vid sidan var det inte ovanligt att den halvmeter långa kabeln vispades loss och så *mööööööh* ner raklång i det surhål man försökte undvika.

Japp, det var ju en del av "spänningen"... :D

Det var ju hur bra som helst, man kunde renovera hela motorn utan att plocka den ur ramen... :)

1644579881100.png
 
Vad var nypris och hur ser värdeökningen ut?

Runt 40 vill jag minnas att en ny crosshoj kostade på den tiden. Troligen strax under.

Jag kan inte minnas att KTM skulle varit speciella på något sätt alls då på den tiden. Tvärtom minns jag KTM som en hoj man valde bort då.

Det enda positiva med den är väl att den är godkänd för EVO-klassen och skicket.
Som jag ser det så är det en sån hoj kan hittar skabbiga objekt för ca 5kkr och i riktigt fint skick kring 20-25 kkr. Lite mer ute i europa men svårsålt i Sverige redan för den pengen.

Inte ens en 500 i det skicket tror jag man får sålt för den pengen. Och dom är eftertraktade.

Med reservation för att det kan vara nåt väldigt unikt med just 89 KTM 250 men jag tvivlar starkt på den saken. Jag ids inte ens slösa tid på att googla för att kontrollera.
 
Det här med 0 mil på 2 år gammal och privatägd hoj....
Även om jag skulle köpt den för att sälja vidare den om något år så hade jag ju ändå startat den och kör med den några gånger.

Han/hans div företag säljer ofta relativt nya exotiska hojar (och bilar), har varit 1198r, 1299r m.fl med 0 mil på mätaren och några år på nacken. Själv står han för tillfället som ägare på en årsm -21 aventador roadster 770, och ducatin ifråga på ett av hans bolag (som även äger en V4 superleggera som troligen snart/om ngt år också blir till salu). Iom innehavare av flera bolag och stor omsättning på fordon mellan bolagsägande/privatägande/leasing/köpa loss leasing osv - går tankarna åt skattefiffel.

Annars skulle han gå enormt mycket back varje år, ligger en hund begraven...

"Bolaget skall direkt eller indirekt bedriva försäljning av golv-
material. Konsultation inom försäljning och marknadsföring samt musikförlagsverksamhet samt handel och förvaltning av värdepapper och exklusiva motorfordon, och därmed förenlig verksamhet."

"cykel på köpet" :hihi
 
Last edited:
Jag är inte helt renons på skattegenvägar, men hur lyckas man krångla sig ur redovisning på fordonen mot en inventarielista?
Du kan ju sälja den momsfritt till annat företag.

Jag är genuint nyfiken på varför en hund ligger begraven här.
I min enkla värld så var jag hellre en sån här stående på kontoret än en tavla på väggen för samma pengar. När jag tröttnat så skulle jag skifta ut och sikta på något nytt.
Värdefallet är väl inte astronomiskt direkt.
 
Jag är genuint nyfiken på varför en hund ligger begraven här.
Knappast troligt att man notoriskt år efter år köper nya exklusiva fordon och har ett dussintal i omlopp, kör 0 mil/ett par mil och säljer vidare för att medvetet gå rejält back?

Det finns flertalet olika upplägg som ligger i gråzonen, behöver inte vara olagligt, men en hint är att det inte sällan är väldigt speciella fordon, som man från myndigheters sida inte kan sätta ett standardpris på.

Nåja, sånt hör väl hemma på flashback ^^
 
Knappast troligt att man notoriskt år efter år köper nya exklusiva fordon och har ett dussintal i omlopp, kör 0 mil/ett par mil och säljer vidare för att medvetet gå rejält back?

Det finns flertalet olika upplägg som ligger i gråzonen, behöver inte vara olagligt, men en hint är att det inte sällan är väldigt speciella fordon, som man från myndigheters sida inte kan sätta ett standardpris på.

Nåja, sånt hör väl hemma på flashback ^^

Går han alltid back på dom då? En 2 år gammal hoj som dessutom är registrerad är ju svårt att plocka ur en firma utan att skv ser det vid en revision. Och så svårt tror jag inte det är för skv att kontrollera värdet.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top