Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Kikade efter något billigt att ha som brukshoj till jobbet.. Satt kaffet i halsen när jag såg denna skapelse :hihi:3freak

https://www.blocket.se/annons/stockholm/beta_euro_350_bobber_projekt/99052006

Skärmavbild 2022-02-09 kl. 11.03.45.png

-"Beta Euro 350 som är ombyggd till bobber, i alla fall delvis."
-"Jag tyckte att den bulliga tanken och breda hjulen gjorde hojen mycket lämplig för ombyggnad till bobber. Den är lättkörd, billig att äga och har en pålitlig Suzuki 350 motor."
-"Den är ombyggd till vad jag skulle kalla steg 1, sedan har jag kört lite på den. "

Lolz, vad är ombyggt? Bakskärm och något annat är avskruvat kan jag se :yoparty
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Kikade efter något billigt att ha som brukshoj till jobbet.. Satt kaffet i halsen när jag såg denna skapelse :hihi:3freak

https://www.blocket.se/annons/stockholm/beta_euro_350_bobber_projekt/99052006

View attachment 468661

-"Beta Euro 350 som är ombyggd till bobber, i alla fall delvis."
-"Jag tyckte att den bulliga tanken och breda hjulen gjorde hojen mycket lämplig för ombyggnad till bobber. Den är lättkörd, billig att äga och har en pålitlig Suzuki 350 motor."
-"Den är ombyggd till vad jag skulle kalla steg 1, sedan har jag kört lite på den. "

Lolz, vad är ombyggt? Bakskärm och något annat är avskruvat kan jag se :yoparty
Rätt ball hoj, snygga linjer. Men nåt "bygge" är det väl inte.
Och vad är Beta för märke?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Hmm, varför sätter man en 125cc motor i en 450 ram då?

Annonsen är borta så jag ser inte riktigt vad det var. Men fyrtaktschassin finns det gott om eftersom det ofta slarvas med service och sen blir dom för dyra att laga efter haveri.

Sen kan man ju ta motorn från en äldre crosshoj och sätta i chassit så har man helt enkelt fått ett bättre chassi till sin gamla motor.

Helt unikt är det väl dock inte. Jag har 2st KTM Sxf450-chassin med Sx380-motorer. Jag har delar liggande redo för några liknande projekt. Närmast är väl en 1996 yz125-motor och ett 2009 yzf250-chassi.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Annonsen är borta så jag ser inte riktigt vad det var. Men fyrtaktschassin finns det gott om eftersom det ofta slarvas med service och sen blir dom för dyra att laga efter haveri.

Sen kan man ju ta motorn från en äldre crosshoj och sätta i chassit så har man helt enkelt fått ett bättre chassi till sin gamla motor.

Helt unikt är det väl dock inte. Jag har 2st KTM Sxf450-chassin med Sx380-motorer. Jag har delar liggande redo för några liknande projekt. Närmast är väl en 1996 yz125-motor och ett 2009 yzf250-chassi.
Det var väl närmast standardförafarandet förr om åren att fabrikerna tillverkade en ram för allt mellan 125 och 500, speciellt för 2-takt, Husqvarna gjorde ju så exempel.
Det var väl först senare som framförallt 125:eek:rna fick en något tightare ram. När det gäller 4-takt så är det ju väldigt lite skillnad mellan motorernas fysiska storlek så då var det billigare att köra en ram till allt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var väl närmast standardförafarandet förr om åren att fabrikerna tillverkade en ram för allt mellan 125 och 500, speciellt för 2-takt, Husqvarna gjorde ju så exempel.
Det var väl först senare som framförallt 125:eek:rna fick en något tightare ram. När det gäller 4-takt så är det ju väldigt lite skillnad mellan motorernas fysiska storlek så då var det billigare att köra en ram till allt.

Vågar inte utala mig om 70-talare och äldre men från 80-talet finns väl i alla fall inget chassit som har plats för någon större motor än det levererats med.

Däremot så är ju ramarna än idag väldigt lika utöver vaggan under motorn.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Förknippar märket med trialhojar. Fina sådana, såvitt jag vet.

Beta gör även enduro cyklar har många olika modeller. Dom börjar bli etablerade här i Sverige också. Verkar vara bra vad jag hört.
Kul att det blir fler än bara ktm
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Annonsen är borta så jag ser inte riktigt vad det var. Men fyrtaktschassin finns det gott om eftersom det ofta slarvas med service och sen blir dom för dyra att laga efter haveri.

Sen kan man ju ta motorn från en äldre crosshoj och sätta i chassit så har man helt enkelt fått ett bättre chassi till sin gamla motor.

Helt unikt är det väl dock inte. Jag har 2st KTM Sxf450-chassin med Sx380-motorer. Jag har delar liggande redo för några liknande projekt. Närmast är väl en 1996 yz125-motor och ett 2009 yzf250-chassi.
Det var en ram från en -04 Honda CRF 450 med en 125cc motor. Har för mig att priset låg på 58000:- och att den skulle ha blivit såld så snabbt till det priset känns osannolikt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var en ram från en -04 Honda CRF 450 med en 125cc motor. Har för mig att priset låg på 58000:- och att den skulle ha blivit såld så snabbt till det priset känns osannolikt.

Oj, jag börjar känna mig rik. :rofl

Värdet beror ju lite på vilken motor det är men nej, 58kkr är den ju absolut inte värd och knappast heller såld för oavsett vilken motor den har. 125orna är dessutom inte så värst eftertraktade och det är fortfarande vinter.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det var en ram från en -04 Honda CRF 450 med en 125cc motor. Har för mig att priset låg på 58000:- och att den skulle ha blivit såld så snabbt till det priset känns osannolikt.
Nä precis, det var ju inget bush-bygge utan välgjort och dyrt. Och fortfarande märkligt motorbyte
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som tumregel kan man väl säga ungefär att en motor är värd ungefär hälften av en fungerande hoj. Men det varierar ganska ordentligt och MC-demonteringarna verkar nästan ha överflöd av lite äldre motorer som säljs betydligt billigare än så.


Skrotarna har massor av Hondamotorer att sälja, men ytterst sällan några LC 4 KTM.

Underligt...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top