Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Kikade efter något billigt att ha som brukshoj till jobbet.. Satt kaffet i halsen när jag såg denna skapelse :hihi:3freak

https://www.blocket.se/annons/stockholm/beta_euro_350_bobber_projekt/99052006

Skärmavbild 2022-02-09 kl. 11.03.45.png

-"Beta Euro 350 som är ombyggd till bobber, i alla fall delvis."
-"Jag tyckte att den bulliga tanken och breda hjulen gjorde hojen mycket lämplig för ombyggnad till bobber. Den är lättkörd, billig att äga och har en pålitlig Suzuki 350 motor."
-"Den är ombyggd till vad jag skulle kalla steg 1, sedan har jag kört lite på den. "

Lolz, vad är ombyggt? Bakskärm och något annat är avskruvat kan jag se :yoparty
 
Kikade efter något billigt att ha som brukshoj till jobbet.. Satt kaffet i halsen när jag såg denna skapelse :hihi:3freak

https://www.blocket.se/annons/stockholm/beta_euro_350_bobber_projekt/99052006

View attachment 468661

-"Beta Euro 350 som är ombyggd till bobber, i alla fall delvis."
-"Jag tyckte att den bulliga tanken och breda hjulen gjorde hojen mycket lämplig för ombyggnad till bobber. Den är lättkörd, billig att äga och har en pålitlig Suzuki 350 motor."
-"Den är ombyggd till vad jag skulle kalla steg 1, sedan har jag kört lite på den. "

Lolz, vad är ombyggt? Bakskärm och något annat är avskruvat kan jag se :yoparty
Rätt ball hoj, snygga linjer. Men nåt "bygge" är det väl inte.
Och vad är Beta för märke?
 

Hmm, varför sätter man en 125cc motor i en 450 ram då?

Annonsen är borta så jag ser inte riktigt vad det var. Men fyrtaktschassin finns det gott om eftersom det ofta slarvas med service och sen blir dom för dyra att laga efter haveri.

Sen kan man ju ta motorn från en äldre crosshoj och sätta i chassit så har man helt enkelt fått ett bättre chassi till sin gamla motor.

Helt unikt är det väl dock inte. Jag har 2st KTM Sxf450-chassin med Sx380-motorer. Jag har delar liggande redo för några liknande projekt. Närmast är väl en 1996 yz125-motor och ett 2009 yzf250-chassi.
 
Last edited:
Annonsen är borta så jag ser inte riktigt vad det var. Men fyrtaktschassin finns det gott om eftersom det ofta slarvas med service och sen blir dom för dyra att laga efter haveri.

Sen kan man ju ta motorn från en äldre crosshoj och sätta i chassit så har man helt enkelt fått ett bättre chassi till sin gamla motor.

Helt unikt är det väl dock inte. Jag har 2st KTM Sxf450-chassin med Sx380-motorer. Jag har delar liggande redo för några liknande projekt. Närmast är väl en 1996 yz125-motor och ett 2009 yzf250-chassi.
Det var väl närmast standardförafarandet förr om åren att fabrikerna tillverkade en ram för allt mellan 125 och 500, speciellt för 2-takt, Husqvarna gjorde ju så exempel.
Det var väl först senare som framförallt 125:orna fick en något tightare ram. När det gäller 4-takt så är det ju väldigt lite skillnad mellan motorernas fysiska storlek så då var det billigare att köra en ram till allt.
 
Det var väl närmast standardförafarandet förr om åren att fabrikerna tillverkade en ram för allt mellan 125 och 500, speciellt för 2-takt, Husqvarna gjorde ju så exempel.
Det var väl först senare som framförallt 125:eek:rna fick en något tightare ram. När det gäller 4-takt så är det ju väldigt lite skillnad mellan motorernas fysiska storlek så då var det billigare att köra en ram till allt.

Vågar inte utala mig om 70-talare och äldre men från 80-talet finns väl i alla fall inget chassit som har plats för någon större motor än det levererats med.

Däremot så är ju ramarna än idag väldigt lika utöver vaggan under motorn.
 
Annonsen är borta så jag ser inte riktigt vad det var. Men fyrtaktschassin finns det gott om eftersom det ofta slarvas med service och sen blir dom för dyra att laga efter haveri.

Sen kan man ju ta motorn från en äldre crosshoj och sätta i chassit så har man helt enkelt fått ett bättre chassi till sin gamla motor.

Helt unikt är det väl dock inte. Jag har 2st KTM Sxf450-chassin med Sx380-motorer. Jag har delar liggande redo för några liknande projekt. Närmast är väl en 1996 yz125-motor och ett 2009 yzf250-chassi.
Det var en ram från en -04 Honda CRF 450 med en 125cc motor. Har för mig att priset låg på 58000:- och att den skulle ha blivit såld så snabbt till det priset känns osannolikt.
 
Det var en ram från en -04 Honda CRF 450 med en 125cc motor. Har för mig att priset låg på 58000:- och att den skulle ha blivit såld så snabbt till det priset känns osannolikt.

Oj, jag börjar känna mig rik. :rofl

Värdet beror ju lite på vilken motor det är men nej, 58kkr är den ju absolut inte värd och knappast heller såld för oavsett vilken motor den har. 125orna är dessutom inte så värst eftertraktade och det är fortfarande vinter.
 
Det var en ram från en -04 Honda CRF 450 med en 125cc motor. Har för mig att priset låg på 58000:- och att den skulle ha blivit såld så snabbt till det priset känns osannolikt.
Nä precis, det var ju inget bush-bygge utan välgjort och dyrt. Och fortfarande märkligt motorbyte
 
Som tumregel kan man väl säga ungefär att en motor är värd ungefär hälften av en fungerande hoj. Men det varierar ganska ordentligt och MC-demonteringarna verkar nästan ha överflöd av lite äldre motorer som säljs betydligt billigare än så.


Skrotarna har massor av Hondamotorer att sälja, men ytterst sällan några LC 4 KTM.

Underligt...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top