Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Han med199+ R1an är troligtvis en sådan typ som justerar powercommadern med hjälp av rövdynon på parkeringsplatserna :näsblod.
 
Enligt Graves som trimmar dylika maskiner så ger en R1 -07, med helsystem, tädningsmodul, powercommander och väl justerad i bänk ca 163 hästar mot original 156...
 
Last edited:
Enligt Graves som trimmar dylika maskiner så ger en R1 -07, med helsystem, tädningsmodul, powercommander och väl injekterad i bänk ca 163 hästar mot original 156...
Ja japsen fick en chock med s1000rr 2010 då föll luftsiffrorna och dom fick nåt att jobba mot
 
Ja japsen fick en chock med s1000rr 2010 då föll luftsiffrorna och dom fick nåt att jobba mot
Precis som när R1:an släpptes 1998 och tog alla på sängen... :)
Sen kom Gixxer 1000 2001 och sopade banan...sen hände inte så mycket innan S1000RR...
Nu är alla och nosar på +200 hästar vilket innebär en massa elektronisk strypning för att inte kasta av föraren... :)
 
Precis som när R1:an släpptes 1998 och tog alla på sängen... :)
Sen kom Gixxer 1000 2001 och sopade banan...sen hände inte så mycket innan S1000RR...
Nu är alla och nosar på +200 hästar vilket innebär en massa elektronisk strypning för att inte kasta av föraren... :)
Det skulle vara kul med en tråd om vilka motorcyklar som när dom släpptes spöade allt annat, eller på annat sätt ändrade hur motorcyklar skulle byggas.

Typ som 4 backars "racing" trumbroms och Trajjas silltunne nav som gav bakfjädring, fram till dagens värstingar med alla sina elektroniska hängslen och livremmar.

Jag är dock för dåligt påläst för att ens kunna bidra till en sån lista, men visst har det funnits hojjar som har tagit branchen på sängen i alla tider.
 
Det skulle vara kul med en tråd om vilka motorcyklar som när dom släpptes spöade allt annat, eller på annat sätt ändrade hur motorcyklar skulle byggas.

Typ som 4 backars "racing" trumbroms och Trajjas silltunne nav som gav bakfjädring, fram till dagens värstingar med alla sina elektroniska hängslen och livremmar.

Jag är dock för dåligt påläst för att ens kunna bidra till en sån lista, men visst har det funnits hojjar som har tagit branchen på sängen i alla tider.
Du menar:
1985, GSXR 750, 100 hästar på 176 kg
1992 CBR 900 Fireblade (Känd för att man tänkte "sväng" så materialiserade sig hojen på andra sidan kurvan)
1994 Ducati 916... vacker så ögonen tåras... :)
1998 R1. Första sporthojen enligt det recept som gäller fortfarande. Lång sving. motorn långt fram, lång fjädringsväg, massor med vrid och effekt.Yamaha var långt före sin tid...

Plus allting intressant före 1985 och efter 1998... :)
 
Ja japsen fick en chock med s1000rr 2010 då föll luftsiffrorna och dom fick nåt att jobba mot
Sånt stör mig nåt oerhört, att inte kunna lita på siffrorna från fabrik. Samma med viktsiffrorna. Vikten ska väl gälla körklar hoj utan bensin, eller?
 
R1orna verkar ha mytiskt flexibel effektpotential :)

Med egenmoddat avgas o powercommander (ingen tändmodul) lyckades lokale bänkaren, efter en hel dags jobb, klämma ut 166hk på hjulet på min -07.

Visserligen bekräftade arseldynon (sure...) men dynojets bänkar sägs ju vara lite "flexibla" så det måste ändå tas med en nypa salt..

20220208_161459.jpg
Något helt annat:
Fanns en 2012 R1 annons på blocket för några år sen som inte kändes helt realistisk (tidig crossplane).
Skulle vara bänkad på Motospeed så mejlade dem och frågade om detta unika effektmonster på 212,06hk, (original uppgivet 182hk) och vad "digitalt resultat" betyder?
De kunde dock inte hjälpa mej....
Var såklart lite intresserad (särskillt med tanke på priset men fegade ur...

Screenshot_20220208-164335_Stitch It!.jpg
 
Last edited:
klämma ut 166hk på hjulet på min -07.
Effektkurvan såg lite "böööl ouiiitt" ut.
Min tjejhoj's effekt/vrid kurva. Traktor!
dyno-2004-05-26.jpg
 
R1orna verkar ha mytiskt flexibel effektpotential :)

Med egenmoddat avgas o powercommander (ingen tändmodul) lyckades lokale bänkaren, efter en hel dags jobb, klämma ut 166hk på hjulet på min -07.

Visserligen bekräftade arseldynon (sure...) men dynojets bänkar sägs ju vara lite "flexibla" så det måste ändå tas med en nypa salt..

View attachment 468614
Något helt annat:
Fanns en 2012 R1 annons på blocket för några år sen som inte kändes helt realistisk (tidig crossplane).
Skulle vara bänkad på Motospeed så mejlade dem och frågade om detta unika effektmonster på 212,06hk, (original uppgivet 182hk) och vad "digitalt resultat" betyder?
De kunde dock inte hjälpa mej....
Var såklart lite intresserad (särskillt med tanke på priset men fegade ur...

View attachment 468618
Jag har sett tävlingstrimmade R1or som häver ur sig 210 hp men då är det mesta fibblat med. De fick ju enligt regelverket inte göra så mycket annat än i toppen men de som hade råd köpte 30 kolvar och stakar samt ett gäng vevar och vägde dessa så de kunde plocka ihop de som vägde likadant och de vevar som var bäst viktade, en dyr balansering alltså.

Sen höjdes kompet rejält, fetvassa kammar och ventiler och portning som passade. Då kunde de höja varvtalet, vilket ju är det ena sättet att trimma (det andra är mer kubik).

Nackdelen var noll vridmoment under 10 000 varv, den kunde knappt börna på blött gräs, samt renovering var 300:e mil med nya kolvar, stakar och lager i hela motorn. Dessutom ett väldigt smalt effektregister, vilket innebär att den är ganska svårkörd. Den måste varvas satan för att det öht ska hända något.
De flesta av oss kör betydligt fortare med en originalmotor helt enkelt. Det går inte få en sån effekt ur samma kubik utan att försaka botten och mellanregistret.
 
Effektkurvan såg lite "böööl ouiiitt" ut.
Min tjejhoj's effekt/vrid kurva. Traktor!
dyno-2004-05-26.jpg
Hahaha, "viss" skillnad, bra jobbat, snygga kurvor.

Nu "råkar" du ju ha 370cc mer så vridet förvånar kanske inte så mycket, hehe
Sen är mitt diagram konstigt skrivet "stående" så det ser brutalate ut än vad det är.

Min mappades 2008 och han hade inte gjort ride by wire innan, han var inte glad och svor att aldrig göra det igen...

Nu har jag kit ecu, portat osv, och det är väldans skillnad på karaktären, yamaha ville tydligen skapa en "toppig" effektkurva, inget diagram att visa tyvärr.
 
Last edited:
Jag har sett tävlingstrimmade R1or som häver ur sig 210 hp men då är det mesta fibblat med. De fick ju enligt regelverket inte göra så mycket annat än i toppen men de som hade råd köpte 30 kolvar och stakar samt ett gäng vevar och vägde dessa så de kunde plocka ihop de som vägde likadant och de vevar som var bäst viktade, en dyr balansering alltså.

Sen höjdes kompet rejält, fetvassa kammar och ventiler och portning som passade. Då kunde de höja varvtalet, vilket ju är det ena sättet att trimma (det andra är mer kubik).

Nackdelen var noll vridmoment under 10 000 varv, den kunde knappt börna på blött gräs, samt renovering var 300:e mil med nya kolvar, stakar och lager i hela motorn. Dessutom ett väldigt smalt effektregister, vilket innebär att den är ganska svårkörd. Den måste varvas satan för att det öht ska hända något.
De flesta av oss kör betydligt fortare med en originalmotor helt enkelt. Det går inte få en sån effekt ur samma kubik utan att försaka botten och mellanregistret.
Nä precis, fyll varukorgen med GYTR (YEC) superbikedelar och de uppgivna 95kkr investerat, är en piss i atlanten, hehe.
Dock var det f,ö en fin hoj med massa godis.
 
Det skulle vara kul med en tråd om vilka motorcyklar som när dom släpptes spöade allt annat, eller på annat sätt ändrade hur motorcyklar skulle byggas.

Typ som 4 backars "racing" trumbroms och Trajjas silltunne nav som gav bakfjädring, fram till dagens värstingar med alla sina elektroniska hängslen och livremmar.

Jag är dock för dåligt påläst för att ens kunna bidra till en sån lista, men visst har det funnits hojjar som har tagit branchen på sängen i alla tider.
Varför inte börja från början? Honda CB750 -67 som för alltid ändrade hur en superbike skulle vara konstruerad. Radfyra på svindlande 67hk slog det mesta som fanns på marknaden och satte standarden för åtskillig år framöver. Då ett effektmonster som bara vana motorcyklister kunde behärska, idag en hoj som nybörjare har till övningskörning inför uppkörningen, men ändå...
 
Varför inte börja från början? Honda CB750 -67 som för alltid ändrade hur en superbike skulle vara konstruerad. Radfyra på svindlande 67hk slog det mesta som fanns på marknaden och satte standarden för åtskillig år framöver. Då ett effektmonster som bara vana motorcyklister kunde behärska, idag en hoj som nybörjare har till övningskörning inför uppkörningen, men ändå...
Det var långt ifrån början, men den förtjänar absolut att vara med
 
Varför inte börja från början? Honda CB750 -67 som för alltid ändrade hur en superbike skulle vara konstruerad. Radfyra på svindlande 67hk slog det mesta som fanns på marknaden och satte standarden för åtskillig år framöver. Då ett effektmonster som bara vana motorcyklister kunde behärska, idag en hoj som nybörjare har till övningskörning inför uppkörningen, men ändå...
Är nog få som kör upp på en veteranhoj värd åttio tusen ++

Effekten var heller inget nytt, men den var billig och läckte inte olja.
 
Är nog få som kör upp på en veteranhoj värd åttio tusen ++

Effekten var heller inget nytt, men den var billig och läckte inte olja.
Jag tänkte mer på effekterna man tog ut på den tiden. Tidiga 80-talare av CB650/750 kunde man köpa för dryga 10000kr för ett par år sedan, nu verkar även dessa ha blivit eftertraktade.
 
Inte Blocket, men Tradera. En Dax 70 som legat ute i en vecka utan bud trots måttliga 25´i utropspris.. De lirar väl i samma klass om Monkeybiken vad gäller kultstatus, men denna verkar inte tilldra sig något intresse. Det är kul att följa budgivningen på Tradera, nu ligger också en annan samlar hoj ute, en Husqvarna 258 och inte minst klassikern Zündapp KS125 för det facila priset 80´kr. Inga bud där heller.
 
Back
Top