Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tror vi får spara den texten till eftervärlden, faktiskt.

Honda CBR 600 RR
Mill: 51**
Ny besiktigad inga repor
Massor av modifieringar som sportgropar, fasta oleander och sportgasavgaser.
Kostnaden för 11 000 är Ureshima-märket. Politiken finns där om du vill ha dem. Betalning är endast swish. Skicka inte ett fast pris till mig. Mvh khaled.


Har dålig koll på prisbilden för tjejhundror, men hur står sig det angivna priset för en 20 år gammal hoj med 20 st ägare genom åren?

...och vad gör broschyrställen från Scania-Vabis där?

Screenshot_20230520-045917.png
 
BMWs fina andrahandsvärde:

Screenshot_20230520-052753.png


Annonstexten behöver med:

Fin BMW med bara 3600 mil. Nybesiktigad 230420 utan anmärkning. Radio med kassettspelare (!) Bromsvätska nyligen bytt liksom batteriet och startmotorn. Ljuddämpare bytt - original följer med. Den nya ljuddämparen låter inte särskilt annorlunda men motorn "andas" bättre med bättre bottendrag framför allt. Original packväskor och toppbox. Tyvärr har varningslampan ABS börjat lysa. Hände på vägen till besiktningen men på frågan när jag kom fram om den automatiskt blir underkänd svarade de att det inte spelar någon roll så länge bromsarna tar som de ska. Det gjorde de, så den blev godkänd. Fick rådet på Kenneths MC att byta batteri vilket gjordes på deras verkstad. Det tog en stund men så tändes lampan igen. Att byta ABS-enheten är dyrt, men byte till begagnad är mycket billigare. På grund av detta så sätts priset mycket lågt. Normalpris för en motsvarande hoj är runt 35.000 kr på Blocket.

Här har vi alltså en helfordonsgodkänd hoj med ett vvaannssiinniiggtt komplicerat bromssystem som bland annat innehåller ett elektriskt bromsservo av alla otänkbara dumheter - och som indikerar "fel" på panelen.

Felet kan vara precis vad som helst, och kan komma att utveckla sig i vilken riktning som helst - men besiktningsmannen kan avgöra vad som är kritiskt eller ej? Fram till nästa besiktning om två år...?

Missförstå mig rätt - jag skiter i om jag har ABS eller ej på min hoj, men jag vill gärna veta vilket det är när jag kör iväg.

Kombinationen herrejössesservo med ABS-funktion som plötslig går på semester är inte idealisk.

...och att plötsligt finna sig utan servoverkan när man väl vant in sig vid det kan vara något som rör till det lite for en del också. I en kritisk situation.

Oh well.
3600 mil.
Jag hade kunnat köpa den, kört satan med den under den tvååriga besiktningsperioden och hoppats på ytterligare en blåst besiktningsman nästa gång. Men det är inte rätt.

Grannen fick sin Honda Scooter godkänd med punkterat framhjul i veckan. "Dom blir lite vingliga med så här små hjuldimensioner" sade besiktningsgubben, men inte mer än så.
Grannen fattade att något var galet så han vinglade över till macken, blåste i så mycket punkaspray det lilla skottkärrehjulet tog emot och hankade sig hem.
Han hittade skruven, vi hjälptes åt att plugga hålet.
Men godkänd vart den!


Jag fick en hoj godkänd i våras med 20 år gamla däck och torrsprickor värre än värst.



Screenshot_20230520-055148.png


629 spänn, thank you very much.

Besiktningen är ett skämt!
 
Last edited:
BMWs fina andrahandsvärde:

View attachment 484381


Annonstexten behöver med:



Här har vi alltså en helfordonsgodkänd hoj med ett vvaannssiinniiggtt komplicerat bromssystem som bland annat innehåller ett elektriskt bromsservo av alla otänkbara dumheter - och som indikerar "fel" på panelen.

Felet kan vara precis vad som helst, och kan komma att utveckla sig i vilken riktning som helst - men besiktningsmannen kan avgöra vad som är kritiskt eller ej? Fram till nästa besiktning om två år...?

Missförstå mig rätt - jag skiter i om jag har ABS eller ej på min hoj, men jag vill gärna veta vilket det är när jag kör iväg.

Kombinationen herrejössesservo med ABS-funktion som plötslig går på semester är inte idealisk.

...och att plötsligt finna sig utan servoverkan när man väl vant in sig vid det kan vara något som rör till det lite for en del också. I en kritisk situation.
Det är väl ganska vanligt att koppla sig förbi ABS-modulen och släcka lampan för gott på gamla BMWs. Kanske ett bra alternativ än att punga ut xx xxx SEK hos BMW för en ny.
 
Det är väl ganska vanligt att koppla sig förbi ABS-modulen och släcka lampan för gott på gamla BMWs. Kanske ett bra alternativ än att punga ut xx xxx SEK hos BMW för en ny.


Visst, men sekvensen och uppstarten presenterar sig genom hur lamporna blinkar - och i bästa fall släcker sig.

En kunnig MC-människa ser inte bara att något är fel - utan kan även få en indikation kring vad som är fel genom att iaktta vad panelen säger.

maxresdefault (2).jpg

Allting leder tillbaka till helfordonsgodkännandet - det skall inte godkännas.

Sprinkla gärna med lite av hysterin kring ABS-bromsars helbrägdagörande effekter - skall fimpade ABS-system godkännas? Ses mellan fingrarna med?

Varför införde man ens skiten?
Varför var det nödvändigt att göra ett tvingande krav av det - för alla jävla hojar, om man inte följer upp det?

Så pajjigt.
 
Last edited:
Oftast är det batteriet som lämnar för lite kapacitet vid start. Kostnad ca 1500 kr.

Det dyra felet är om servomotorn gett upp pga ej regelbundet bytt bromsvätska. Kostnad förr ca 20.000 (hos BMW), kostnad idag ca 4000 kr för en renoverad utbytesenhet.

Hade jag inte haft för många hojar redan skulle den där hojen vara mycket intressant, mycket trevlig hoj på längre turer.
 
Tror vi får spara den texten till eftervärlden, faktiskt.




Har dålig koll på prisbilden för tjejhundror, men hur står sig det angivna priset för en 20 år gammal hoj med 20 st ägare genom åren?

...och vad gör broschyrställen från Scania-Vabis där?

View attachment 484380
”Skicka inte ett fast pris till mig.”
Eller ett jämnt pris istället för hans 43.479:-
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top