Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Finns väl gen1 och gen 2? Funkar renovering på båda?
Samt finns det någon i Sverige som gör det?
Ja det finns , jag hjälpte grannen att få tag på en utbytes ABS-enhet till hans -08 BMW R1200r förra sommaren hos Blomqvist Engineering , BQE.se , det gick på runt 4000kr

 
Jag sa en gång att det var ett vanligt fel på BMW med ABS fel och det blev en skitstorm bland alla BMW fanboys.

Inte ens han jag kände som hade drabbats själv hade drabbats enligt dom....
 
Ja det finns , jag hjälpte grannen att få tag på en utbytes ABS-enhet till hans -08 BMW R1200r förra sommaren hos Blomqvist Engineering , BQE.se , det gick på runt 4000kr



Japp.
Och sedan går radialtätningen på utgående axel - eftersom cykeln stått stilla så länge, och oljar ner kopplingen.

...eller så ger det vansinniga arrangemanget med tryckstången rakt igenom växellådan upp (K-hojar. Även boxer?) och spyr ut sin olja över kopplingen.

Fantastisk ingenjörskonst. -ighet.
 
Japp.
Och sedan går radialtätningen på utgående axel - eftersom cykeln stått stilla så länge, och oljar ner kopplingen.

...eller så ger det vansinniga arrangemanget med tryckstången rakt igenom växellådan upp (K-hojar. Även boxer?) och spyr ut sin olja över kopplingen.

Fantastisk ingenjörskonst. -ighet.
Ja så kan det säkert vara, det hade dock inget med frågan att göra
 
Ja så kan det säkert vara, det hade dock inget med frågan att göra


Nä, men 15 papp kan verka billigt för en hyfsat modern BMW med låga mil.

I verkligheten är det typ max vad man skall ge för en sådan hoj. Det är en pengagrav utan dess like.

Trevliga hojar, men sköra.
 
Ja, den där stavningen. Vad gäller?
Changsera, changera, sjangsera och jag tror att jag i unga år t o m sett gensera i en skönlitterär skrift, sen länge glömd.
Hur veta?


Det är ett låneord från franskan - så det borde utrotas. Det har fått en plebejisk försvenskning:


Screenshot_20230520-102524.png


Bäst att bara styra undan från det grundet.
 
Finns väl gen1 och gen 2? Funkar renovering på båda?
Samt finns det någon i Sverige som gör det?

Renovering/utbytes finns såvitt jag vet för alla generationer och komponenter.
Tyskland eller Sverige, men det brukar gå fortare i Tyskland enligt De Som Vet (inte jag).
 
Japp.
Och sedan går radialtätningen på utgående axel - eftersom cykeln stått stilla så länge, och oljar ner kopplingen.

...eller så ger det vansinniga arrangemanget med tryckstången rakt igenom växellådan upp (K-hojar. Även boxer?) och spyr ut sin olja över kopplingen.

Fantastisk ingenjörskonst. -ighet.

Man kan se det så. Hojar som stått stilla brukar må bra av en genomgång.

Delarna är billiga men det går åt arbetstid eftersom låda och motor måste delas och hojen tas isär bakifrån. Men det är inte svårt.

När man ändå har isär så renoverar man kopplingens slavcylinder och monterar oljebeständig koppling. Sedan byter man olja i motorn årligen så brukar packboxar hålla sig täta.

Kör man mycket och servar regelbundet så slits de inte ut trots många mil. Men Goldwingklass är det inte.
 
Man kan se det så. Hojar som stått stilla brukar må bra av en genomgång.

Delarna är billiga men det går åt arbetstid eftersom låda och motor måste delas och hojen tas isär bakifrån. Men det är inte svårt.

När man ändå har isär så renoverar man kopplingens slavcylinder och monterar oljebeständig koppling. Sedan byter man olja i motorn årligen så brukar packboxar hålla sig täta.

Kör man mycket och servar regelbundet så slits de inte ut trots många mil. Men Goldwingklass är det inte.


Precis.
Trevliga hojar, men kräver dels att dom servas enligt program - och dessutom omfattande underhåll om dom blir ståendes.

Vi är nog ganska eniga, men jag är less på folk som framställer BMW som en skottsäker evighetsmaskin.

Om dom inte sköts exemplariskt så blir dom kostsamma.

Din referens till GW är intressant.
Sprang på en rat-GW på Pohjoisen pystymettä: 44.000 mil and counting.

Ett topplock hade varit av, en ventil ersatt.
Motorn hade aldrig varit ur ramen, INGET hade gjorts med kardan/slutväxel.
 
Jag sa en gång att det var ett vanligt fel på BMW med ABS fel och det blev en skitstorm bland alla BMW fanboys.

Inte ens han jag kände som hade drabbats själv hade drabbats enligt dom....
Ungefär som med BMW bilägare - det är ALDRIG problem med deras bilar. Kör som synes BMW (mc) själv, men är måttligt imponerad av tysk ingenjörskonst. Kardan som korroderar i splinesförbandet. Kopplingen på 1150 (tror jag det var) där lamellens splines inte har tillräckligt grepp mot splines på utgående axel = tappar drivning när greppet tar farväl. Massor med falska felmeddelanden i GS:ens display (ABS funkar ej, nödsamtal funkar ej, fjädring funkar ej m.fl.) - haft liknande på min bil, men där har Volvo den goda smaken att erbjuda fria mjukvaruuppdateringar som åtgärdar problemet, BMW skiter i det, man får dras med meddelanden som tänds o släcks.
Frånsett det gillar jag båda hojarna, bra vrid, trevligt chassie, bekväma för mig som är rackarns lång
Även Porsche har allvarliga problem som missats under utvecklingsfasen eller orsakats av ren j-la snålhet så tyskarna är inte så duktiga som alla tror.
 
Ungefär som med BMW bilägare - det är ALDRIG problem med deras bilar. Kör som synes BMW (mc) själv, men är måttligt imponerad av tysk ingenjörskonst. Kardan som korroderar i splinesförbandet. Kopplingen på 1150 (tror jag det var) där lamellens splines inte har tillräckligt grepp mot splines på utgående axel = tappar drivning när greppet tar farväl. Massor med falska felmeddelanden i GS:ens display (ABS funkar ej, nödsamtal funkar ej, fjädring funkar ej m.fl.) - haft liknande på min bil, men där har Volvo den goda smaken att erbjuda fria mjukvaruuppdateringar som åtgärdar problemet, BMW skiter i det, man får dras med meddelanden som tänds o släcks.
Frånsett det gillar jag båda hojarna, bra vrid, trevligt chassie, bekväma för mig som är rackarns lång
Även Porsche har allvarliga problem som missats under utvecklingsfasen eller orsakats av ren j-la snålhet så tyskarna är inte så duktiga som alla tror.
Jag tror att tyskarna ÄR duktiga mekaniker och ingenjörer. Men tysk bil- och motorindustri styrs inte av dessa, utan av direktörer som vill skapa största möjliga vinst till aktieägarna. Då är det lätt att tumma på kvaliteten. Billigare material, snabbare produktion och färre kontroller, då blir det billigare att producera och vinsterna ökar.
 
Precis.
Trevliga hojar, men kräver dels att dom servas enligt program - och dessutom omfattande underhåll om dom blir ståendes.

Vi är nog ganska eniga, men jag är less på folk som framställer BMW som en skottsäker evighetsmaskin.

Om dom inte sköts exemplariskt så blir dom kostsamma.

Din referens till GW är intressant.
Sprang på en rat-GW på Pohjoisen pystymettä: 44.000 mil and counting.

Ett topplock hade varit av, en ventil ersatt.
Motorn hade aldrig varit ur ramen, INGET hade gjorts med kardan/slutväxel.

Japp, det har passerat några guldvingar genom ”poolen” i bekantskapskretsen. Oavsett mil och allmänt skick så är det sällan mekaniska fel.
 
Jag tror att tyskarna ÄR duktiga mekaniker och ingenjörer. Men tysk bil- och motorindustri styrs inte av dessa, utan av direktörer som vill skapa största möjliga vinst till aktieägarna. Då är det lätt att tumma på kvaliteten. Billigare material, snabbare produktion och färre kontroller, då blir det billigare att producera och vinsterna ökar.
Excel är djävulens verk!
 
Jag tror att tyskarna ÄR duktiga mekaniker och ingenjörer. Men tysk bil- och motorindustri styrs inte av dessa, utan av direktörer som vill skapa största möjliga vinst till aktieägarna. Då är det lätt att tumma på kvaliteten. Billigare material, snabbare produktion och färre kontroller, då blir det billigare att producera och vinsterna ökar.
Håller med.
Dock finns det några undantag då ingenjören vill ta ett lite för stort steg i utvecklingen och designa/konstruera något banbrytande och då är det lätt att inte få med sig alla gamla erfarenheter och hamna i barnsjukdomsträsket igen.
Fast utan det nytänkandet så blir det ju ingen utveckling så det finns alltid två sidor av myntet.
 
Håller med.
Dock finns det några undantag då ingenjören vill ta ett lite för stort steg i utvecklingen och designa/konstruera något banbrytande och då är det lätt att inte få med sig alla gamla erfarenheter och hamna i barnsjukdomsträsket igen.
Fast utan det nytänkandet så blir det ju ingen utveckling så det finns alltid två sidor av myntet.
Jo, den tekniska utvecklingen går ju framåt, och det gäller att hitta nya användningsområden. Mycket inom ny bilelektronik är väl inte helt nödvändig utan skapar bara nya felkällor och därav följande problem. Trist med bilar som fungerar utmärkt rent tekniskt, men blir oanvändbara på grund av olika felmeddelande och datorhaverier.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top