Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Någon som har egen erfarenhet av denna körställning?
Är den verkligen "skön och avslappnad" som den beskrivs?
Nej, inte erfarenhet. Men har en reflektion.
Man behöver ju inte längre använda deodorant eftersom det fläktar så fint med armarna i vädret. Så man sparar ju någon tia eller två per månad på det viset. Bra tips i inflationstider!

EDIT: Såg nu att det redan fanns ett inlägg på samma tema. Fast notrightrider fokuserade mer på kemi, och jag på att man kan spara en liten slant i dessa hårda tider. :)
 
Jaha, vad har vi här då?

View attachment 481074

View attachment 481075




TR-Sukan ser verkligen äckelfin ut.
Säljarens övriga annonser var intressanta dom också.



Edit:

Ja ja, han har smugit in två hojar under en rubrik. Så har jag också gjort för att komma undan granskargestapo hos Blocket.
Ja den Suzukin ser verkligen ut att vara i nyskick. Undrar om den är lika fin i verkligheten
 
Men färgen, färgen, färgen.... Brrrr!
Får mig att tänka på en varselväst. Ett vägarbete. Eller en dagisklass.


Den färg... ... kombinationen känner man igen!

Så här var det:

Svenska Åkeriförbundet fick under tidigt 60-tal för sig att alla åkerilastbilar skulle lackeras i en vääldigt speciell färgkombination:

HMD_3421.jpg

umg-011.jpg
Bilderna lånade från:
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=27&t=6970

Anledningen är nu, 60 år senare, höljd i dunkel. Somliga säger nu i efterhand att det handlade om "säkerhet" - att synbarheten ute på vägarna ökade.

Andra menar på att det handlade om att synliggöra själva åkerinäringen: detta var en tid när många företag hade "egen lastbil" och man ville helt enkelt visa hur stor åkerinäringen var, och att den växte.

Själv tror jag att man ville visa sina muskler och tvinga åkarna att lacka bilarna i typ den värsta av alla färgkombinationer man kunde finna.
Kom ihåg att detta var en annan tid.
Att utverka ett "Trafiktillstånd" var ingen enkel grej, och landet hyllade både pampfasoner och byråkrati. Honneker var en hyvens kille och DDR visade vägen för oss nordbor.
En samling motorcykelmänniskor startade samtidigt upp en intresseorganisation, och tyckte att "Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation" var ett snärtigt namn som låg bra i munnen...

En annan tid, en annan värld.

...så därför blir det lite bisarrt för en som mig, att se någon välja denna färgkombination frivilligt.
Det skär sig, både estetiskt och mentalt.

Så, vad blir domen?


Resized_Screenshot_20230222-205323_Samsung_Internet.jpg
nedladdning.jpeg1.jpg

Jo: lika som bär, så klart!
 
Färgen på ramen var väl sådär men annars tycker jag att det ser bra ut, plåtarbetet med kutsen har hög klass likaså klädseln på sadeln, gillar också ränderna som går i tanken genom sadeln och fortsätter på kutsen, snyggt och genomtänkt.
Gulgrön.png
 
Färgen på ramen var väl sådär men annars tycker jag att det ser bra ut, plåtarbetet med kutsen har hög klass likaså klädseln på sadeln, gillar också ränderna som går i tanken genom sadeln och fortsätter på kutsen, snyggt och genomtänkt.
View attachment 481173

Detaljarbetet kan man nog inte klaga på men linjerna är ju helt fel överallt.
 
Hellre brandgul/grön än rosa om jag får välja.
Lyckligtvis kan jag avstå båda.
 
Fy fan! Allt är fel och fult. Bra att framdäcket är felvänt.
”Original är för gubbjävlar.” Visst men hundra gånger bättre och snyggare.
Han borde få 50 000 spänn i böter.
 
Fy fan! Allt är fel och fult. Bra att framdäcket är felvänt.
”Original är för gubbjävlar.” Visst men hundra gånger bättre och snyggare.
Han borde få 50 000 spänn i böter.

Straffläger i Karesuando tills han har återställt hojen till original, därefter ska han naturligtvis fråntas vårdnaden om objektet.
Om brottet återupprepas så är nog retroaktiv abort på gärningsmannen det enda som kan motiveras.
 
Fy fan! Allt är fel och fult. Bra att framdäcket är felvänt.
”Original är för gubbjävlar.” Visst men hundra gånger bättre och snyggare.
Han borde få 50 000 spänn i böter.
Eller något mer kännbart straff….:huvet
 
Det finns absolut detaljer och linjer på Sukan som funkar.
...och sådant som skär sig rejält.

Avgasbandage är en styggelse, och när det dessutom lindas på åt fel håll...

Resized_Screenshot_20230223-120717_Samsung_Internet.jpg

...så blir det bara pajigt.

Bateslampan är helfel, och sitter dessutom för högt. In/ner/mindre hade gett en helt annan stance.

Jag är allergisk mot siffror på hojar i trafik, men "13" på en GS1000...?
Stil- och historielöst. 34 hade däremot varit en snygg blinkning.

Tank->sadel->sadelslut har dock absolut ett snyggt flöde.


"Original är för gubbjävlar" skrev @Björn F.

Jag är gubbe. Absolut gubbjävel för somliga.

Ingen av mina hojar har varit original.
Inte då, inte nu.
Somligt borttaget. Somligt tillagt.
En del hojar har man fått söka efter förändringen på - men den har alltid funnits där.

Jag har svårt att förstå dagens byggtrend där ingen kraft läggs på varken prestanda eller väghållning - eller ens att få det estetiska att hänga ihop.
Man kallar något för Caféracer, men det blir närmast en chopperfront parad med en bobberända - och inte sällan med grovmönstrade däck för att kunna hävda "caféscrambler."

Oh well. Hans hoj. Hans beslut.
GS1000E är en ganska ointressant modell.

Det hade varit värre om han härjat med en GS1000S.

1980-suzuki-gs1000s-wes-cooley-replica1.jpg


Hade jag snubblat över en GS1000E och haft bygglust igen så skulle jag nog försökt bygga en Wes Cooley-inspirerad pastisch.

1000S-kåpan är en ikon. Ikon - men för stor. Den är byggd kring original 7"lampa.

Tänk om man sektionerade ner den i 2 axlar till att cirkla runt en 5 ¾ lampa istället? En uppenbar S-kåpa, men mer slick? Lägre kåpglas, kraftigt tonat.
Sadel uppbyggd med Cooley-hump och så mycket bortplockat som det bara går.
En omgång flatslides - gärna Lectron, för att hylla det amerikanska arvet.

Här är han, den legendariska Suzukiföraren, på sin...

Resized_2a38406ad43cd125793ef6719306f388.jpg

Äsch, skit i det.
AMA-superbikes kunde se rätt buskiga ut - det var pure racing, och det var tät, hård körning.

Någonting i den stilen vore roligt att bygga vidare på - men få skulle förstå blinkningarna idag.
...vilket egentligen bara gör det roligare.

Men okay - säljaren byggde sin hoj.
I Åkeriförbundets färger.
1 - 0 till honom.

Ännu så länge...
 
Bortsett från färgvalet och avgasbandaget tycker jag inte att den var så hemsk, men färg är ju personligt och vi vet ju alla varför man lindar avgasbandage på sina hembyggda rör...

EDIT: ja och lite prylar hn hade skruvat på, som en backspegel som inte passade och den löjliga nummerskylten
 
Last edited:
Det finns absolut detaljer och linjer på Sukan som funkar.
...och sådant som skär sig rejält.

Avgasbandage är en styggelse, och när det dessutom lindas på åt fel håll...


-------------- massa text-----------------------

.
Men instrumentpanelen var åtminstone jäkligt tuff.

1677158088838.png


Även om bygget inte riktigt faller mig i smaken så gillar jag fler saker och det verkar ändå som om det är rätt bra finish på det mesta. Avgasbandaget begriper jag inte, men smaken är väl som röven. 50k tror jag dock blir svårt att få loss.
 
Straffläger i Karesuando tills han har återställt hojen till original, därefter ska han naturligtvis fråntas vårdnaden om objektet.
Om brottet återupprepas så är nog retroaktiv abort på gärningsmannen det enda som kan motiveras.
App, app :unsure:
Håller med om mycket, men lämna Karesuando utanför denna strid :giggle:

Guestbook_08.jpg
 
Back
Top