Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
Instämmer. Mina hojar jag köpte på 70/80 -talet var livsfarliga med hur dom vobblade. Helt plötsligt uppkom det och från tex. 150 knyck slutade det först under 80. Riktigt otäckt.

Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
Norton, BSA och Triumph som fick renoveras var 200:e mil till skillnad mot Japsen!
Då menar jag hojar i händerna på 20-åringar.

Glöm inte bort att dom hade en hel massa mer effekt än dom gamla engelsmännen.
Triumph, Norton & Co dog ut för att dom trodde utvecklingen hade stannat. Japsen började med motorerna, helt säkert rätt val.

Ja, det var väl lite både och, lite stabilare ramar och lägre motoreffekt gjorde att dom upplevdes stabilare, men dom som skulle åka fort köpte eftermarknadsramar till engelsmännen också.

Norton, BSA och Triumph som fick renoveras var 200:e mil till skillnad mot Japsen!
Då menar jag hojar i händerna på 20-åringar.

Ja absolut, men glöm inte att Norton Commando hade rekordet på stående kvartsmilen ända fram till 1975 om jag minns rätt.

Engelska produkter byggde på en annan filosofi, nämligen att man skulle kunna laga allting själv aka avlopp utanpå huset.

Hade en Daimler (Jaguar) under åtta år och körde med sommartid. Alla strömställare var tex av modellen mässingsbleck, liten fjäder och kula. Dvs renoveringsbart när slitaget nått gränsen för funktion.

Cycles stora test av touringhojar 1974. Norton, Triumph, BSA och BMW R75.

Efter 10 mil måste man skruva fast detaljer som lossnat på BSA-n. Vid 300 mil förundrades man över att BMW-n vare sig läckt eller konsumerat någon olja…

Men väghållningen var bättre än spaghetti-japsen!

Utgår från att du läst din Pirsig. Att löpande renovera en hoj man samtidigt kör med kan vara en sinnlig upplevelse.

Ja absolut, men glöm inte att Norton Commando hade rekordet på stående kvartsmilen ända fram till 1975 om jag minns rätt.

Engelska produkter byggde på en annan filosofi, nämligen att man skulle kunna laga allting själv aka avlopp utanpå huset.

Hade en Daimler (Jaguar) under åtta år och körde med sommartid. Alla strömställare var tex av modellen mässingsbleck, liten fjäder och kula. Dvs renoveringsbart när slitaget nått gränsen för funktion.

Cycles stora test av touringhojar 1974. Norton, Triumph, BSA och BMW R75.

Efter 10 mil måste man skruva fast detaljer som lossnat på BSA-n. Vid 300 mil förundrades man över att BMW-n vare sig läckt eller konsumerat någon olja…

Men väghållningen var bättre än spaghetti-japsen!

Utgår från att du läst din Pirsig. Att löpande renovera en hoj man samtidigt kör med kan vara en sinnlig upplevelse.
Låg i min ungdom bakom kompisens Bonneville -68. Förstod inte varför mitt visir blev så kletigt/svårt att se igenom. En stund senare dog hans hoj - alla skruvar i båda flottörhusen hade gängat upp sig så soppan tog den vägen ut i omvärlden. Hade han hållit en annan hastighet/varvtal så hade troligen fotpinnarna eller ljuddämparna ramlat av......

Låg i min ungdom bakom kompisens Bonneville -68. Förstod inte varför mitt visir blev så kletigt/svårt att se igenom. En stund senare dog hans hoj - alla skruvar i båda flottörhusen hade gängat upp sig så soppan tog den vägen ut i omvärlden. Hade han hållit en annan hastighet/varvtal så hade troligen fotpinnarna eller ljuddämparna ramlat av......

Det låter som när jag och en kompis hade varsin Husaberg 650 för många år sedan. När man väl fick igång den så var det alltid något som vibrerande sönder eller ramlade av

Jaha, vad har vi här då?

View attachment 481074

View attachment 481075

TR-Sukan ser verkligen äckelfin ut.
Säljarens övriga annonser var intressanta dom också.

Edit:

Ja ja, han har smugit in två hojar under en rubrik. Så har jag också gjort för att komma undan granskargestapo hos Blocket.
Han har haft flera fina ovanliga hojar. Verkar fastnat på 125cc. Typ Suzuki Stinger och liknande har han annonserat innan.

Han har haft flera fina ovanliga hojar. Verkar fastnat på 125cc. Typ Suzuki Stinger och liknande har han annonserat innan.
Jag skulle inte vilja slå runt med crosskarten han säljer, med tanken som högsta punkt, delvis ovanför rullburen.

Någon som har egen erfarenhet av denna körställning?
Är den verkligen "skön och avslappnad" som den beskrivs?
Har bara egen erfarenhet från snöskoter där man får kompromissa en stående körställning i lössnö, och då ha ett relativt högt styre.
Nackdelen blir att jag tycker att det är jobbigt att ligga och mata mil med händerna i samma höjd som ögonen :va

Triumph_bobber.jpg

Har bara egen erfarenhet från snöskoter där man får kompromissa en stående körställning i lössnö, och då ha ett relativt högt styre.
Nackdelen blir att jag tycker att det är jobbigt att ligga och mata mil med händerna i samma höjd som ögonen :va

View attachment 481087
Jag lånade en sommar en japscustom med apehangers. Första känslan efter jag kört några hundra meter var att jag kände mig jävligt tuff och cool, på en sätt som förvånade mig. Jag ville liksom tända en cigg som skulle dingla i mungipan. Jag var inte lika tuff efter några timmar in på Mälaren Runt, men man vänjer sig på något sätt:yoparty

View attachment 481087
Är säkert avslappnat tills man behöver bromsa.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman