Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.
Stiggy (d.ä.) hade en CBX för racing - hembyggt avgassystem med sex separata megafoner...
En kille köpte systemet o körde på Anderstorp i samband med någon "bröta mest"-tävling. Han vann ett pris med kommentaren "Låter som ett reaplan - går som en moped"

Last edited:
Varför dog denna "enhörning" ut?
Priset?
Utseendet?
Målgruppen?

Det verkar ha haft en kort men hyllad (av några) karriär i alla fall.

BMW ville visa vad de kunde/profilera om sig och gjorde två speciella hojar baserade på boxermotorn fast mycket olika. HP2 Enduro och HP2 Sport.

Enduron ett slags motsvarighet till KTMs Super Enduro och kompromisslöst utförd i detaljerna; Marzocchi av grov modell, Öhlins osv osv. 105 hk och jag tror den gick in precis under 200 kg med motorn igång.

HP2 Sport en orgie i kolfiber, fyrventilstopp, allt justerbart, värsta Öhlins, raceinstrument, racebrembo osv. Teleleverchassi! 133 hk ur boxern som hade topprenovering och kolvbyte var 3000 mil om jag minns rätt. Ett slags föregångare till M1000RR…

För några år sedan (2015-2016 typ) kunde man köpa en lågmilad HP2 Sport för dryga 100.000. Det kan man inte längre… Synd, det hade varit en fin samlarhoj.

Edit: Ja varför dog de ut?

1. Priset ja absolut, det var högt.
2. Utseendet, nä det var nog helt oviktigt.
3. Målgruppen, ja de köpte hojarna direkt. Sedan har de kvar dem… sällan till salu och dyker de upp handlar det om timmar innan de är sålda, nästan oavsett pris. En HP2 Sport låg ute för 350.000 någon vecka under pandemin. Jag tänkte att den blir aldrig såld. Vips var annonsen borta.

BMW tillverkade bara ett visst exemplar av varje, sedan fick det räcka. Lite som Porsche 959 på sin tid.

Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.

Det är tyvärr inte historiens mest välbyggda sexa heller… trots Hondamärket.

BMW ville visa vad de kunde/profilera om sig och gjorde två speciella hojar baserade på boxermotorn fast mycket olika. HP2 Enduro och HP2 Sport.

Enduron ett slags motsvarighet till KTMs Super Enduro och kompromisslöst utförd i detaljerna; Marzocchi av grov modell, Öhlins osv osv. 105 hk och jag tror den gick in precis under 200 kg med motorn igång.

HP2 Sport en orgie i kolfiber, fyrventilstopp, allt justerbart, värsta Öhlins, raceinstrument, racebrembo osv. Teleleverchassi! 133 hk ur boxern som hade topprenovering och kolvbyte var 3000 mil om jag minns rätt. Ett slags föregångare till M1000RR…

För några år sedan (2015-2016 typ) kunde man köpa en lågmilad HP2 Sport för dryga 100.000. Det kan man inte längre… Synd, det hade varit en fin samlarhoj.

Edit: Ja varför dog de ut?

1. Priset ja absolut, det var högt.
2. Utseendet, nä det var nog helt oviktigt.
3. Målgruppen, ja de köpte hojarna direkt. Sedan har de kvar dem… sällan till salu och dyker de upp handlar det om timmar innan de är sålda, nästan oavsett pris. En HP2 Sport låg ute för 350.000 någon vecka under pandemin. Jag tänkte att den blir aldrig såld. Vips var annonsen borta.

BMW tillverkade bara ett visst exemplar av varje, sedan fick det räcka. Lite som Porsche 959 på sin tid.
Finns två till salu i landet 240 resp 300 kkr (men den sista är en nollmilare)

Gaffelbenens dimension påstås bero på behovet av kylluft till mittre cylindrarna - grövre ben gav inte tillräcklig kylning.
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...

Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...

Ja det fanns ju en anledning till att dom kallades bambustaket, det fanns ett visst svaj inbyggt...

Motorcykeltidningarna då var fulla med tips om var man kunde förstärka ramarna, och eftermarknadsramar sålde som glass i solsken.

Glöm inte bort att dom hade en hel massa mer effekt än dom gamla engelsmännen.
Triumph, Norton & Co dog ut för att dom trodde utvecklingen hade stannat. Japsen började med motorerna, helt säkert rätt val.

Instämmer. Mina hojar jag köpte på 70/80 -talet var livsfarliga med hur dom vobblade. Helt plötsligt uppkom det och från tex. 150 knyck slutade det först under 80. Riktigt otäckt.

Norton, BSA och Triumph som fick renoveras var 200:e mil till skillnad mot Japsen!
Då menar jag hojar i händerna på 20-åringar.

Glöm inte bort att dom hade en hel massa mer effekt än dom gamla engelsmännen.
Triumph, Norton & Co dog ut för att dom trodde utvecklingen hade stannat. Japsen började med motorerna, helt säkert rätt val.

Ja, det var väl lite både och, lite stabilare ramar och lägre motoreffekt gjorde att dom upplevdes stabilare, men dom som skulle åka fort köpte eftermarknadsramar till engelsmännen också.

Norton, BSA och Triumph som fick renoveras var 200:e mil till skillnad mot Japsen!
Då menar jag hojar i händerna på 20-åringar.

Ja absolut, men glöm inte att Norton Commando hade rekordet på stående kvartsmilen ända fram till 1975 om jag minns rätt.

Engelska produkter byggde på en annan filosofi, nämligen att man skulle kunna laga allting själv aka avlopp utanpå huset.

Hade en Daimler (Jaguar) under åtta år och körde med sommartid. Alla strömställare var tex av modellen mässingsbleck, liten fjäder och kula. Dvs renoveringsbart när slitaget nått gränsen för funktion.

Cycles stora test av touringhojar 1974. Norton, Triumph, BSA och BMW R75.

Efter 10 mil måste man skruva fast detaljer som lossnat på BSA-n. Vid 300 mil förundrades man över att BMW-n vare sig läckt eller konsumerat någon olja…

Men väghållningen var bättre än spaghetti-japsen!

Utgår från att du läst din Pirsig. Att löpande renovera en hoj man samtidigt kör med kan vara en sinnlig upplevelse.

Ja absolut, men glöm inte att Norton Commando hade rekordet på stående kvartsmilen ända fram till 1975 om jag minns rätt.

Engelska produkter byggde på en annan filosofi, nämligen att man skulle kunna laga allting själv aka avlopp utanpå huset.

Hade en Daimler (Jaguar) under åtta år och körde med sommartid. Alla strömställare var tex av modellen mässingsbleck, liten fjäder och kula. Dvs renoveringsbart när slitaget nått gränsen för funktion.

Cycles stora test av touringhojar 1974. Norton, Triumph, BSA och BMW R75.

Efter 10 mil måste man skruva fast detaljer som lossnat på BSA-n. Vid 300 mil förundrades man över att BMW-n vare sig läckt eller konsumerat någon olja…

Men väghållningen var bättre än spaghetti-japsen!

Utgår från att du läst din Pirsig. Att löpande renovera en hoj man samtidigt kör med kan vara en sinnlig upplevelse.
Låg i min ungdom bakom kompisens Bonneville -68. Förstod inte varför mitt visir blev så kletigt/svårt att se igenom. En stund senare dog hans hoj - alla skruvar i båda flottörhusen hade gängat upp sig så soppan tog den vägen ut i omvärlden. Hade han hållit en annan hastighet/varvtal så hade troligen fotpinnarna eller ljuddämparna ramlat av......

Låg i min ungdom bakom kompisens Bonneville -68. Förstod inte varför mitt visir blev så kletigt/svårt att se igenom. En stund senare dog hans hoj - alla skruvar i båda flottörhusen hade gängat upp sig så soppan tog den vägen ut i omvärlden. Hade han hållit en annan hastighet/varvtal så hade troligen fotpinnarna eller ljuddämparna ramlat av......

Det låter som när jag och en kompis hade varsin Husaberg 650 för många år sedan. När man väl fick igång den så var det alltid något som vibrerande sönder eller ramlade av

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back