Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förutom Ryggstödskudden och den lite lätt läbbiga dragningen av hastighetsmätarvajern och gasvajern så var denna lite cool


Absolut.
...och fullt ut olaglig på väg.

Varför tror folk att det är fritt fram att tända farfars gamla gassvets och gå Full Timell på allt grundläggande hos hojen utan att passera gå bara för att den är besiktigad för det som borde varit sista gången?

Vi kan ju vara ense om att hjulbasen inte längre är 1340 eller 1380 som original, eller hur?

Så....?

SFRO-besiktning i efterhand låter sig inte göras, och att annonsera ut den som "besiktningsbefriad" eller "besiktigad för evigt" är ren lögn.
Sanningen är den att hojen bara är en flygande besiktning från evigt körförbud.

Vi har själva arbetat fram det civiliserade Europas mest liberala och lättjobbade regler för ombyggda fordon.

Varför inte ära dem som gjorde jobbet med att hålla sig till reglerna, isf att fula sig på detta viset och samtidigt förstöra för alla andra som vill jobba långsiktigt och seriöst med fordonshobbyn..?


Edit:
Det visar sig att säljaren redan gjort ett gästspel här i tråden. Han har redan annons ute på BMWn med sidewinderinstrumenten.

Well well. Jag önskar jag kunde avfärda det hela med ett "hans problem" men så enkelt är det faktiskt inte.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Absolut.
...och fullt ut olaglig på väg.

Varför tror folk att det är fritt fram att tända farfars gamla gassvets och gå Full Timell på allt grundläggande hos hojen utan att passera gå bara för att den är besiktigad för det som borde varit sista gången?

Vi kan ju vara ense om att hjulbasen inte längre är 1340 eller 1380 som original, eller hur?

Så....?

SFRO-besiktning i efterhand låter sig inte göras, och att annonsera ut den som "besiktningsbefriad" eller "besiktigad för evigt" är ren lögn.
Sanningen är den att hojen bara är en flygande besiktning från evigt körförbud.

Vi har själva arbetat fram det civiliserade Europas mest liberala och lättjobbade regler för ombyggda fordon.

Varför inte ära dem som gjorde jobbet med att hålla sig till reglerna, isf att fula sig på detta viset och samtidigt förstöra för alla andra som vill jobba långsiktigt och seriöst med fordonshobbyn..,?
Ja. Jag ser snarare våra generösa regler som en möjlighet att hålla gamla fordon rullande för en rimlig kostnad. Allt måste inte vara E-märkt eller med "helbilsgodkännande" eller avgasrenat för att få rulla några mil om året. Om man inte tänjer gränserna till bristningsgränsen kan vi förhoppningsvis fortsätta så här.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
SFRO-besiktning i efterhand låter sig inte göras, och att annonsera ut den som "besiktningsbefriad" eller "besiktigad för evigt" är ren lögn.
Sanningen är den att hojen bara är en flygande besiktning från evigt körförbud.

Det är väl ändå ägarens problem, jag ser massor med "veteraner" som är ändrade efter sista besiktningen, om dom blir stoppad i en flygande med sina olagliga miniblinkersar, avsaknad av reflex och felaktigt placerad nummerskylt får dom åka och besikta en gång till bara...

Det är några timmars jobb och sedan kan dom åka besitningsbefriat tills dom åker dit i en flygande.

Ändrar man dock ramen allt för drastiskt så är det ju dock lite kört, men det är som sagt deras bekymmer om dom har gjort den obesiktningsbar, då har dom en reservdelshoj till nästa bygge
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Problemet är snarare att man utnyttjar systemet och därigenom riskerar att få det avskaffat. Om det blir för vanligt med tvångsbesiktning av veteranfordon kan någon med makt notera det och se det som något som behöver stävjas.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är väl ändå ägarens problem, jag ser massor med "veteraner" som är ändrade efter sista besiktningen, om dom blir stoppad i en flygande med sina olagliga miniblinkersar, avsaknad av reflex och felaktigt placerad nummerskylt får dom åka och besikta en gång till bara...

Det är några timmars jobb och sedan kan dom åka besitningsbefriat tills dom åker dit i en flygande.

Ändrar man dock ramen allt för drastiskt så är det ju dock lite kört, men det är som sagt deras bekymmer om dom har gjort den obesiktningsbar, då har dom en reservdelshoj till nästa bygge
Vad är en "flygande besiktning? De gånger jag fastnat i en poliskontroll har det handlat om nykterhetskontroll, och eventuellt någon gång koll av belysning od. Men polisen har nog varken kompetens eller resurser att kolla saker som avgasrening, bromsar eller E-märkning på bil eller mc.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är en "flygande besiktning? De gånger jag fastnat i en poliskontroll har det handlat om nykterhetskontroll, och eventuellt någon gång koll av belysning od. Men polisen har nog varken kompetens eller resurser att kolla saker som avgasrening, bromsar eller E-märkning på bil eller mc.
En uppenbart ombyggd hoj på det viset får nog ett snabbt föreläggande om ombesiktning...

Dvs man blir stoppad av annan anledning, ser något skumt ut går de vidare med det. Oftast har polisen ganska bra koll. Du kan ha "tur" men det är inte regeln...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Flygande besiktningar är ungefär lika vanliga som hönständer.

Det är väldigt få poliser som får utföra dom, då dom ska ha speciell utbildning för det.

Den vanliga trafikpolisen får fövisso också skicka dig på ombesiktning för uppenbara fel, men dom får inte utföra en fullständig flygande besiktnin.
Den vanliga trafikpolisen är dock så inkompetent att dom har bötfällt förare som har kört UNDER hastighetsgränsen https://www.expressen.se/nyheter/polisen-kunde-inte-vagmarken-gav-felaktiga-boter-9/

Eller som när dom för många år sen stoppade min son på väg till sommarjobbet på en däckverkstad i epatraktor och skulle bötfälla honom för att han körde med dubbdäck.

Varpå sonen ringde upp mig (väckte mig) och det första jag sa var be dom slå upp var det står att traktorer inte får köras med dubbdäck året om.
45minuter senare fick han åka till jobbet, polisen var dock anständiga nog att ringa dit och be om ursäkt för att dom hade hållit honom.
Det blev inga böter.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top