Stoppar du upp trafiken med låg hastighet o detta skapar farliga situationer så är det helt korrekt att utfärda böter för långsam körning. Var för några år sedan en dam blev av med körkortet på E6 vid Strömstad hon ansåg att 60 km var en perfekt hastighet på en 110 väg.Flygande besiktningar är ungefär lika vanliga som hönständer.
Det är väldigt få poliser som får utföra dom, då dom ska ha speciell utbildning för det.
Den vanliga trafikpolisen får fövisso också skicka dig på ombesiktning för uppenbara fel, men dom får inte utföra en fullständig flygande besiktnin.
Den vanliga trafikpolisen är dock så inkompetent att dom har bötfällt förare som har kört UNDER hastighetsgränsen https://www.expressen.se/nyheter/polisen-kunde-inte-vagmarken-gav-felaktiga-boter-9/
Eller som när dom för många år sen stoppade min son på väg till sommarjobbet på en däckverkstad i epatraktor och skulle bötfälla honom för att han körde med dubbdäck.
Varpå sonen ringde upp mig (väckte mig) och det första jag sa var be dom slå upp var det står att traktorer inte får köras med dubbdäck året om.
45minuter senare fick han åka till jobbet, polisen var dock anständiga nog att ringa dit och be om ursäkt för att dom hade hållit honom.
Det blev inga böter.
Lappen drogs på platsen.
)