Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Är det positivt eller negativt att det är KTM-kvalitet på dem?
Som jag förstått det är fabrikerna intill varandra och inte gemensamma.

Det jag egentligen vill få fram är att även om en fullmatad kinesisk äventyrshoj kostar 125 kkr så kommer det vara dyrt att ha den eftersom andrahandsvärdet lär vara försumbart.
Trots det tyckte jag att den kändes bättre att köra än Norden 901.
Cfmoto, s 4 hjulingar håller värdet lika bra som Honda Suzuki Yamaha osvosv. Ioförsig är cfmoto nästan lika dyra i dag.
 
Att allt kan hända, oavsett vem som ät tillverkaren. Halva Asien och Afrika kör omkring på "Kina-moppar", så dåliga kan de inte vara.

Du kan ju fundera över hur stor prisskillnaden blir mellan en lokalt producerad enkel motorcykel, och en importerad hoj som byggs till en helt annan spec än den kinesiska - och med höga tullavgifter dessutom.

Vidare skall man ha ytterligare en stor skillnad i minnet;

"Exportkvalitet" betyder två helt olika saker i våra två skilda kulturer.

Vi i västvärlden anstränger oss lite extra med grejer som skall iväg utomlands.

Dels av rent affärsmässiga skäl. Vi vill få igång löpande affärer grundat på vår kvalitet.

Dels av rent krassa ekonomiska skäl:
Det kostar skjortan att avhjälpa fel man levererat på andra sidan jordklotet.

...och dels av känslomässiga skäl: vi är angelägna att visa hur bra vi är och vad vi klarar av. Att vi är bättre än våra konkurrenter i andra länder och att vi är värda vårt pris genom bivärden som finns inbakade i produkten, affären och uppföljningen.

Mr Medel-Yuo tänker inte så. Alls!

Därav följer att man behöver göra helt andra förberedelser och prioriteringar när man gör affärer med Kina.

Det går att få fram nästan hur bra grejer som helst från Kina - men det kräver engagemang, uppföljning och tålamod från beställaren. Det blir inte heller överdrivet billigt.

Problemen i försörjningskedjorna som blivit uppenbara iom Covid-19 har Inneburit ett brutalt uppvaknande för somliga - och givit upphov till ett helt nytt uttryck bland fackfolk.


"Det är inte längre lämpligt att placera alla sina tredimensionellt elliptiskt-sfäriska vita objekt i samma logistikbehållare."

Helt nytt tankesätt.

Vi får se hur denna nya filosofi kommer att påverka varuflödet globalt i framtiden...
 
"Det är inte längre lämpligt att placera alla sina tredimensionellt elliptiskt-sfäriska vita objekt i samma logistikbehållare."

Helt nytt tankesätt.

Vi får se hur denna nya filosofi kommer att påverka varuflödet globalt i framtiden...
Näe, det är bättre att ha riskerna spridda "Om fekalierna skulle kollidera med luftagitatorn"

Jag tror att det är bra med ett lagom omskakande event emellanåt för att visa på sårbarheten.

Någon gång i slutet på 80 talet var det en brand/jordbävning/någonting som slog ut 2 av dom största glykoltillverkarna i världen, det blev nästan omöjlig och svindyrt att få tag på glykol till bilen, för att det som fanns köptes upp av Flyget/järnvägen/industri.

Några år senare hände samma sak med fabriker som tillverkade datorminnen (jag är ganska säker på att det var jordbävning den gången) och minnespriserna dubbblades över natten.

Nu har Kriget i Ukraina visat oss att vi har förlitat oss väldigt hårt på dom när det gäller vissa saker, som Urea/Konstgödsel/Adblue/Mat av vissa sorter osv...

Under KallaKriget hade vi beredskapslager, beredskapsfabriker och inhemsk tillverkning av viktiga saker, vi förlitade oss på att vara självförsörjande, men även på flera olika leverantörer utomlands, om kapaciteten skulle slås ut.

Men det är inte säkert vi lär oss av det, allt ska ju vara "just too late" och "On-demand"
 
Näe, det är bättre att ha riskerna spridda "Om fekalierna skulle kollidera med luftagitatorn"

Jag tror att det är bra med ett lagom omskakande event emellanåt för att visa på sårbarheten.

Någon gång i slutet på 80 talet var det en brand/jordbävning/någonting som slog ut 2 av dom största glykoltillverkarna i världen, det blev nästan omöjlig och svindyrt att få tag på glykol till bilen, för att det som fanns köptes upp av Flyget/järnvägen/industri.

Några år senare hände samma sak med fabriker som tillverkade datorminnen (jag är ganska säker på att det var jordbävning den gången) och minnespriserna dubbblades över natten.

Nu har Kriget i Ukraina visat oss att vi har förlitat oss väldigt hårt på dom när det gäller vissa saker, som Urea/Konstgödsel/Adblue/Mat av vissa sorter osv...

Under KallaKriget hade vi beredskapslager, beredskapsfabriker och inhemsk tillverkning av viktiga saker, vi förlitade oss på att vara självförsörjande, men även på flera olika leverantörer utomlands, om kapaciteten skulle slås ut.

Men det är inte säkert vi lär oss av det, allt ska ju vara "just too late" och "On-demand"
Där har vi grunden till dagens problem. Olja och gas produceras i Ryssland, elektronik i Kina, spannmål i Ukraina, allt är specialiserat och allt handlas på en marknad till högstbjudande. Billig svensk elkraft exporteras till EU och handlas på marknaden Nordpool. Vid elbrist stiger priset vilket vi fått känna av nu.
 
Grejen är ju att även om den skulle funka bra för dig så kanske andrahandsmarknaden stämplar den som all annan kinaskit.

Häromdagen såg jag en Hyosung 650GT till salu på blocket för småpengar, den hade gått relativt lite, stått på affär osåld i 12 år, och nu hittat ut på marknaden.

Det är en sån motorcykel som har fått "koreaskitstämpel" förmodligen nedsvärtat av en mängd konstiga "custom" modeller som Hyosung släppte.

Jag tror 650GT är en trevlig nybörjar/bruksmotorcykel
Hyosung 650 är en skitmotorcykel. Tänkte ungefär som dig och köpte en 2006 (600 mil) år 2011 för 18 000 åt min dåvarande sambo. Den funkade väl i och för sig hyggligt, men kändes mekaniskt opålitlig och allmänt billig/plastig. Vi körde knappt något med den då vi fick barn efter något år. Sålde den, men läste på ett forum att den skar efter några månader...
En SV650 är ljusår bättre på alla sätt.
Men är Hyosungen så billig att du kan kasta den på tippen efter ett år så kan det vara värt att chansa :) .
 
Som kapslades in för att man inte skulle se rosten. :fakta

Men frän hoj på sin tid, det var väl 64 hk i dem? Kamkedjerassel kom efter 1000 mil…

Det gick att nå 2000 mil utan rassel - med lite tätare oljbyten, så det så!



Hondas fantastiska idé med inkapslade skivbromsar fram var som jag berättat om tidigare stulen rakt av från spanska Sanglas 500:


sanglas.JPG.jpg

Maffig motor. På utsidan...
 
Jag (som alltid varit svag för Yamaha) föll istället för den tekniskt avancerade XZ550 som var lååångt före sin tid (likt många Yamaha). Bättre hoj på precis alla vis.
 
Antalet objekt till salu verkar öka för varje dag, alltså fler som vill sälja än köpa. Man är nog lite sent ute som säljare nu, de som tänkt dig en ny hoj till sommaren har antagligen redan skaffat en?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top