Dagens Blocket! (mc-relaterat)

I min ungdom (på sent 70-tal) gick snacket att hårdare ventilfjädrar gav "20 hästar! Minst!" i en Volvo PV. Denna hoj kanske har någon liknande modifiering...:tummenupp

Min första hoj, en -77 CB125T, parallell twin med två små kaffekoppar till kolvar som levererade 16 vilda vid astronomiska varvtal. Jag hade ju såklart ett MYCKET välljudande 2-1 system som gav minst 4 hästar till samt luftfilter och större huvudmunstycken. Den levererade säkert 25 vilda hästar med alla moddarna!!!!

...i själva verket var det kanske 10-12 hästar på bakhjulet...i bästa fall, men det tänkte man inte på då, ljudet hade oanande placeboeffekter!!!:tummenupp:tummenupp

Till mitt försvar så hade den iallafall ursnygga ekerhjul istället för de apfula "comstar" plåt eländena som kom på senare modeller...
 
Last edited:
Effekten i en fyrtaktsmotor är som många vet i princip avhängig varvtalet. Det är en anledning till att en fyrtakts-125 kunde ha lika hög effekt som en tvåtaktsdito i mitten av 1970-talet. Minns jag rätt hade den rödmarkeringen vid 12.500 rpm och hade inte särskilt mycket att hämta innan 9.000 rpm. Men eftersom det står ”Honda” på tanken så håller den för oändlig misshandel ändå och vill man ha ut mer effekt måste man höja varvtalet, vilket då var aktuell trimmetod på dessa hojar då det begav sig.
En kamrat hade en dylik - flakelackad 77-a - i mitten av 1980-talet och vid provkörning fick jag instruktionen att strunta i rödmarkeringen och varva åtminstone till 14.000...

På bilsidan var det populärt att trimma Fiats dubbelkamsmotor (1300/1500) genom att flytta insugskammen ett hack och därigenom flytta varvtalsområdet uppåt. Genom lämplig justering på förgasarsidan laddades det på med mer bränsle och vips kunde man dra till 9000 rpm. Lancia Fulvias V4 hade liknande potential men den var så ovanlig... Citroën GS hade inte så hög effekt men kunde också varvas närmast oändligt, särskilt den första 1015-kubikaren.

En känd Citroënprofil i Skeå anordnade en iskörning för många år sedan. Han hade preparerat ett gäng bilar med lämpliga däck och plogat en isbana.
En bil hade vederbörligen trimmats och CX-motorn hade god potential för portning, stora förgasare osv och 200 hk på drivhjulen var inte omöjligt för en bonntrimmad 2,2 liters sugmotor.
Nå, på instrumentbrädan satt en stor eftermarknads varvräknare med en tejpbit vid 7500 rpm. En kamrat till mig lånade bilen och for ut på banan. Varje gång han passerade depån visade bilägaren med ett snurrande finger och tydligt rop att han skulle gasa på mer. Tredje varvet gjorde kamraten depåbesök och fick uppmaningen ”du måste VARVA!”
Jag GÖR ju det, drar ända till strecket, ropade kompisen och pekade på varvräknaren.

Svaret kom direkt:

-Nej för fan, du får inte släppa ned den UNDER strecket!
 
Macken i Bardolino vid Gardasjön maj -19.

953cabf3870af206bb9448e746638ea7.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Kåpan är misstänkt lik BMW r100rs men är sannolikt en tillbehörskåpa som såldes som universal back in the days.
 
Kåpan är misstänkt lik BMW r100rs men är sannolikt en tillbehörskåpa som såldes som universal back in the days.

Jag gissar att det är en hemgjord ripoff som använt originalkåpan som mall...

Glaset är väl mer RT än RS? Fult är det i alla fall :gnissla

Lacken + dekalerna är verkligen superba! :näsblod


Så, vi skall låtsas som vi inte ser att det är gatukontoret sandlåda som hamnat bak på pakethållaren...?


Screenshot_20200930-151146_Samsung Internet.jpg


Okaaaay.....





Kåpan är avgjort hemmapulad från plugg som kommer från R 100 RS. Kolla finishen på insidan vid tveksamhet.
Glaset framför strålkastaren har vidare fel infästning och saknar originalets (fejkade!) "värmetrådar".

Rutan är varken RS eller RT - men dock närmare RT än RS.

Ja, färgen är brutal och textningen lökar på laxen, men - i sanningens namn: någon har lagt massor av tid/haft en outsägligt tur i anpassningen av kåpan till den mycket lägre och mindre CB650n.
Det hade kunnat se sååå mycket värre ut.

Priset är väl inte mycket att säga om - men sedan säger texten "högstbjudande.
Oh well...
 
Du ä inge bra på öschöttska alltså... :hej :hihi

Vad betyder vippa?
-vicka (upp och ner); tippa, stjälpa || -de
-blomställning med småax i klase (se bild havre); friare om liknande växtsätt: dillvippa (dillkvist)
-ett redskap av fjädrar eller dylikt i en knippa: dammvippa, pudervippa || -n; vippor

https://www.synonymer.se/sv-syn/vippa

https://www.youtube.com/watch?v=CRoTkqJ5GNg&list=RD9vVk8PZeaNk&index=1

Q:
Motorsport i Östergötland, fem bokstäver - börjar på O?

A:
"Oally"
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top