Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Alltså, var det en 125 eller 50? Ursäkta om jag låter korkad.

Obs! Utan ironi. Varken trubbig eller vass. Jag liksom min inre 15-åring har inte kompetens utan bara åsikt och vilja i detta fall. :)

Du skojar? Ingen ironi? Vart är världen på väg?


Jag trodde du satt höstens elakaste post.



Det är en MT-5 moped med höjningssats.
 
Du skojar? Ingen ironi? Vart är världen på väg?


Jag trodde du satt höstens elakaste post.



Det är en MT-5 moped med höjningssats.

Just det, den där höjningssatsen! Visst skruvade man förlängningar på gaffelbenen?

Minns när jag körde en sån otrimmad, världen bytte rotationsriktning
 
Just det, den där höjningssatsen! Visst skruvade man förlängningar på gaffelbenen?

Minns när jag körde en sån otrimmad, världen bytte rotationsriktning


Japp, av med locket och skruva i förlängningarna, på med locket - klarrt!
Fjädringsvägen var orörd, det var bara hojen som blev högre.
Det går att se förlängningen i annonsbilden.
 
Skönt, nu vet vi iaf. Världsordningen återställd. Vilken slamkrypare med höjningssatsen. Förvirrar ju grumliga minnen från tillbehörskataloger man har etsade på näthinnan
 
Det var COOLT med höjningssats tidigt 90-tal. Jag provade en kompis DT50MX med det, men minns vägegenskaperna som klart sämre trots stabiliserings stag över framhjulet :).
Köpte därför inget till min egen, även om det var coolt :gnissla.
 
Det var COOLT med höjningssats tidigt 90-tal. Jag provade en kompis DT50MX med det, men minns vägegenskaperna som klart sämre trots stabiliserings stag över framhjulet :).
Köpte därför inget till min egen, även om det var coolt :gnissla.

Det var tydligen coolt på 60-70 tal också, när man vill bygga långgaffel av en Triumph eller Japanare, det funkade visst rätt dåligt det också:)
 
Det var tydligen coolt på 60-70 tal också, när man vill bygga långgaffel av en Triumph eller Japanare, det funkade visst rätt dåligt det också:)

Men... är inte det en del av affärsidén med en långgaffel? Att man tar ett relativt väl fungerande fordon och bygger om det till något som fungerar "rätt dåligt"?:)
 

Bifogat

  • bad-ass-honda-chopper.jpg
    bad-ass-honda-chopper.jpg
    86.3 KB · Visningar: 60
Men... är inte det en del av affärsidén med en långgaffel? Att man tar ett relativt väl fungerande fordon och bygger om det till något som fungerar "rätt dåligt"?:)

När jag kom ut på vägen i början av 80-talet såg man fortfarande någon enstaka långgaffel med enkelkamsmotorn utan ljuddämpare. Dränkte effektivt skramlet! :D

Glad att det finns människor som kör långgaffel för jag skulle inte klara av att köra utan goa nerlägg... :)
 
Jag vill minnas att evolutionen då var; Original men med nedbockat styre, flyttade fotpinnar och 4-1 sedan vurpade man och knölade till tank och sånt och då köpte man Muscle Machine-kaross och fortsatte köra fortare än skyddsänglarna hann med. Till slut fanns inget mer användbart kvar än motor och då svetsade man ihop något o köpte en frän gaffel och lackade USA-flaggan på tanken. Easy Rider har förstört många fina hojar och inspirerat till några få lyckade ex.
 
Jag vill minnas att evolutionen då var; Original men med nedbockat styre, flyttade fotpinnar och 4-1 sedan vurpade man och knölade till tank och sånt och då köpte man Muscle Machine-kaross och fortsatte köra fortare än skyddsänglarna hann med. Till slut fanns inget mer användbart kvar än motor och då svetsade man ihop något o köpte en frän gaffel och lackade USA-flaggan på tanken. Easy Rider har förstört många fina hojar och inspirerat till några få lyckade ex.

Tack för dagens goda skratt :)
 
"Unikt" objekt ;)
c0e00ba8f58870902b7118993d7a8e42.jpg


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 
Förvisso en snygg rackare!
Men att tro att man ska dubbla värdet på hojen genom ombyggnad är väl lite väl optimistiskt..https://www.blocket.se/annons/stockholm/triumph_scrambler/91838299
tr.JPG

Enorm lista på allt som bytts, med angivande av tillverkare. kan ju förstå byten som bromsok till Brembos och Öhlins stötdämpare men byta tändkabel till NGK och massa liknande substitut. En del skruvar bytta till titan mm Vore bättre att köra med hojen, kanske, den har ju bara gått 150 mil eller så. Behövs ev en psykolog för ägaren? Vad är syftet med hojen?? kul att byta? Bytt är bytt

Continental TKC80 däck
Excel fälgar med Talon nav
Brembo bromsok fram och bak samt större bromsskivor
Öhlins stötdämpare bak samt fjädringsinsats fram
Broms- och kopplingsreglage från Beringer
Stålomspunna bromsslangar från Venhill
Styre och styrfäste från Protaper
Avgassystem från SC Project
Fotpinnar från Pivot Pegz
Tändspolar från Nology och tändkablar från NGK
DNA luftfilter (luftburk borttagen)
Kedja från RK i guld
Kedjeskydd från LSL
Skydd för framdrev från British Customs
Tanklock från Motone
Backspeglar från BAAK
Hastighetsmätare från Motogadget
Batteri från Antigravity
Lykta fram med led-insats från Motodemic
Lykta led bak från FCR Original
Blinkers led från FCR Original
Framskärm från BAAK
Hållare till tändningslås från LSL
Sadelklädsel i alcantara med 3D-printad stomme
En hel del skruvar och muttrar i titan från Pro-Bolt
 
Last edited:
Förvisso en snygg rackare!
Men att tro att man ska dubbla värdet på hojen genom ombyggnad är väl lite väl optimistiskt..https://www.blocket.se/annons/stockholm/triumph_scrambler/91838299

View attachment 456405

Enorm lista på allt som bytts, med angivande av tillverkare. kan ju förstå byten som bromsok till Brembos och Öhlins stötdämpare men byta tändkabel till NGK och massa liknande substitut. En del skruvar bytta till titan mm Vore bättre att köra med hojen, kanske, den har ju bara gått 150 mil eller så. Behövs ev en psykolog för ägaren? Vad är syftet med hojen?? kul att byta? Bytt är bytt

Continental TKC80 däck
Excel fälgar med Talon nav
Brembo bromsok fram och bak samt större bromsskivor
Öhlins stötdämpare bak samt fjädringsinsats fram
Broms- och kopplingsreglage från Beringer
Stålomspunna bromsslangar från Venhill
Styre och styrfäste från Protaper
Avgassystem från SC Project
Fotpinnar från Pivot Pegz
Tändspolar från Nology och tändkablar från NGK
DNA luftfilter (luftburk borttagen)
Kedja från RK i guld
Kedjeskydd från LSL
Skydd för framdrev från British Customs
Tanklock från Motone
Backspeglar från BAAK
Hastighetsmätare från Motogadget
Batteri från Antigravity
Lykta fram med led-insats från Motodemic
Lykta led bak från FCR Original
Blinkers led från FCR Original
Framskärm från BAAK
Hållare till tändningslås från LSL
Sadelklädsel i alcantara med 3D-printad stomme
En hel del skruvar och muttrar i titan från Pro-Bolt

Han vill ha tillbaka pengarna för grejerna - så klart.
Och priset på hojen. Samt betalt för jobbet.
Och tjäna en slant dessutom.

Natürligt.
Troligen kostar det pengar att provköra också.
...på Östermalm. Bara på Östermalm.
 
Det enda jag egentligen stör mig på med Triumphen där är bakskärmen. Vad i helvete ska den föreställa? En rostfri plåt som knappt är bockad och sticker rakt ut och rakt i mina ögon. Jesus kristus... :död
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top