Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jo och Stockholmsstyret och Rocketstyret. Vanliga på Sachs 2000 och Puch Florida bl a.

View attachment 484878

I Piteå, tidigt 80 tal skulle man ha det högsta Texas styret, men man skulle dessutom pressa ihop det så att spetsarna möttes i mitten och styret blev totalt 40cm brett där man höll händerna...

Totalt fuking omöjligt att köra med, men det såg tufft ut, kombinerat med fårskinsfäll i rött och hacke hackspett klistermärke så var man tuffast i stan

mopflera2ETTA.jpg


(Inte från Piteå, styret är för brett)
 
I Huskvarna hade alla mopparna styret (Buffalo eller högt/lågt Motorcross) vinklat mot sig. Döm om min förvåning när jag kommer till Borås och ser att alla har styret vinklat FRAMÅT!
Hahaha vilka töntar, såg ju inte klokt ut!
? ? ? ?
 
I Huskvarna hade alla mopparna styret (Buffalo eller högt/lågt Motorcross) vinklat mot sig. Döm om min förvåning när jag kommer till Borås och ser att alla har styret vinklat FRAMÅT!
Hahaha vilka töntar, såg ju inte klokt ut!
? ? ? ?

Jo, pre-kameratelefon och sociala media växte stilarna och modet fram lite olika.

Man hade liksom ingen koll på vad jämnåriga 10 mil bort tyckte var tufft, så likriktningen var inte så total då....
Det ledde till en del .... kulturkrockar, när man sedan åkte på bilsemester med familjen.

Vart än man kom var dom ju fan inte kloka.
 
I Huskvarna hade alla mopparna styret (Buffalo eller högt/lågt Motorcross) vinklat mot sig. Döm om min förvåning när jag kommer till Borås och ser att alla har styret vinklat FRAMÅT!
Hahaha vilka töntar, såg ju inte klokt ut!
? ? ? ?
Framåtlutat Cuppini, fårfäll på limpan, motorbågar med två gula varselljus.
Jo jag är uppvuxen strax utanför Borås.. ?
 
Den här gamla godingen har dykt upp igen. Visserligen Tradera, men den är värd att se ändå. 30/70' för en skrothög med stora renoveringsbehov, dessutom ett totalt ointressant objekt.
 
Den här gamla godingen har dykt upp igen. Visserligen Tradera, men den är värd att se ändå. 30/70' för en skrothög med stora renoveringsbehov, dessutom ett totalt ointressant objekt.
Han verkar nästan överseriös.
Jag brukar aldrig orka plocka loss förgasaren för att förvara den inomhus.

Jawa.jpg
 
Framåtlutat Cuppini,
Tack!
Jag satt igår och försökte komma på vad styret hette som jag hade, men kunde bara minnas lokala moppehandlarens uttal "Gubbini".
Det var för övrigt en helt underbar cykel/mopedverkstad med omärkta hyllor från golv till tak där bara ägaren och hans mek kunde hitta nånting.
 
Måtte ingen byggdåre ta hem denna godbiten:

Screenshot_20230602-235505.png

Screenshot_20230602-235532.png


Hmmm... "Kramfors...?"

Låter bekant.
Jag, idag:

Screenshot_20230602-235659.png


Oh yes - och via Yamahacenter på vägen hem, för den som känner igen lokalerna.

Screenshot_20230603-000041.png

Tur att man säljer isf att köpa...


Edit:

Den har gnagt på mig i natt. Jag såg annonsen just innan midnatt, mer än halvvägs hemma.
Den hade absolut fått mig att börja fylla på förrådet igen om jag sett annonsen i tid.
Jag var tvungen att kolla min logg i efterhand: jag var nedanför Gävle när annonsen kom ut.

Phu! Nu känns det bättre. Lite bättre...
 
Last edited:
Jo, pre-kameratelefon och sociala media växte stilarna och modet fram lite olika.

Man hade liksom ingen koll på vad jämnåriga 10 mil bort tyckte var tufft, så likriktningen var inte så total då....
Det ledde till en del .... kulturkrockar, när man sedan åkte på bilsemester med familjen.

Vart än man kom var dom ju fan inte kloka.


Ja, eller också tog man till sig av det man såg och utvecklade en stil som var egen. "Egen" på hemmaplan - men egentligen bara genomsnittstilen någon annanstans ifrån.

Styrrapport från Göteborg (väster)

Texasstyre = svagt vinklat framåt.
Buffalostyre = svagt vinklat bakåt.

Nu till det märkliga: Texasstyre BARA på Compacter. Buffalostyre BARA på Dackar.
Aldrig sett något annat i mina trakter.


Stockholmsstyre var fö en myt. Alla hade hört om det, ingen hade sett något.
Det var för mycket, det var för högt, snuten skulle ta en direCkt.

Redan som cykelhuligan var Stockholmsstyret uppe på bordet. Den lilla centerklämman på styrstammen skulle inte hålla för ett Stockholmsstyre. Momentet från styret skulle sabba fästet. Det visste alla.

För att...?

Tja, det var väl någon farsa som hittade på det för att han inte var sugen att krångla med grabbens cykel.
...så hans ord blev lag.


Damn! Jag kan inte minnas någon speciell känsla av att plocka bort ett gammalt styre på tramphoj, men jag minns tydligt den spännande känslan av att leda ett nytt, högre - och därmed mer svängt styre genom den lilla öglan på styrstammen. En rent erotisk, sexuellt laddad handling, även om man kanske inte fattade det då.
Symboliken fanns där ändå. I övermåtta!
 
"Föregående ägare har..." brukar det heta. Här är en som svär sig fri från ansvar.

Oh well.

Jag svär mig väldigt fri från alla konstiga klistermärken som sitter på hojen. Märkligt ändå, det var en typ hipsterbritt som hängde på hojbyggarscenen i Sofia församling på Söder som köpte den ( och säljer den nu ) och han skulle ju bygga Bratsscrambler. Han kanske också insåg att ramens blandningar av fyrkantsrör och rundrör av olika diametrar inte såg klokt ut naket
 
Jag svär mig väldigt fri från alla konstiga klistermärken som sitter på hojen. Märkligt ändå, det var en typ hipsterbritt som hängde på hojbyggarscenen i Sofia församling på Söder som köpte den ( och säljer den nu ) och han skulle ju bygga Bratsscrambler. Han kanske också insåg att ramens blandningar av fyrkantsrör och rundrör av olika diametrar inte såg klokt ut naket


Det är lugnt. Med ägarbytet övergår både ansvar och skämskudde till den nye ägaren.

Polacken som köpte min gamla snuthoj skulle låta någon i hemlandet bygga "custom" av den.

"Coolt" sade jag. ...och tänkte på vad den stackars hojen fått gå igenom hittills.

Vill man styra över vad som sker med med ens hoj i nästa led... ...skall man låta bli att sälja.
 
Vill man styra över vad som sker med med ens hoj i nästa led... ...skall man låta bli att sälja.

När jag har fått pengarna i handen så får dom lasta den med timmerkran eller frakta den liggandes på flaket på en halvtömd grusbil, då är det deras värde som sjunker.
 
Jag svär mig väldigt fri från alla konstiga klistermärken som sitter på hojen. Märkligt ändå, det var en typ hipsterbritt som hängde på hojbyggarscenen i Sofia församling på Söder som köpte den ( och säljer den nu ) och han skulle ju bygga Bratsscrambler. Han kanske också insåg att ramens blandningar av fyrkantsrör och rundrör av olika diametrar inte såg klokt ut naket
Ungefär så ser min Tenerés historia ut också, föregående ägare hade scramblerambitioner.
Fast den snubben var svensk. Kanske från söder, han hade backslick? :va
I vilket fall så hade han bara hunnit sprida ut den över svärfars garagegolv, innan jag tog över.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top