Jo, pre-kameratelefon och sociala media växte stilarna och modet fram lite olika.
Man hade liksom ingen koll på vad jämnåriga 10 mil bort tyckte var tufft, så likriktningen var inte så total då....
Det ledde till en del .... kulturkrockar, när man sedan åkte på bilsemester med familjen.
Vart än man kom var dom ju fan inte kloka.
Ja, eller också tog man till sig av det man såg och utvecklade en stil som var egen. "Egen" på hemmaplan - men egentligen bara genomsnittstilen någon annanstans ifrån.
Styrrapport från Göteborg (väster)
Texasstyre = svagt vinklat framåt.
Buffalostyre = svagt vinklat bakåt.
Nu till det märkliga: Texasstyre BARA på Compacter. Buffalostyre BARA på Dackar.
Aldrig sett något annat i mina trakter.
Stockholmsstyre var fö en myt. Alla hade hört om det, ingen hade sett något.
Det var för mycket, det var för högt, snuten skulle ta en direCkt.
Redan som cykelhuligan var Stockholmsstyret uppe på bordet. Den lilla centerklämman på styrstammen skulle inte hålla för ett Stockholmsstyre. Momentet från styret skulle sabba fästet. Det visste alla.
För att...?
Tja, det var väl någon farsa som hittade på det för att han inte var sugen att krångla med grabbens cykel.
...så hans ord blev lag.
Damn! Jag kan inte minnas någon speciell känsla av att plocka bort ett gammalt styre på tramphoj, men jag minns tydligt den spännande känslan av att leda ett nytt, högre - och därmed mer svängt styre genom den lilla öglan på styrstammen. En rent erotisk, sexuellt laddad handling, även om man kanske inte fattade det då.
Symboliken fanns där ändå. I övermåtta!