Dagens Blocket! (mc-relaterat)

På den tiden vi körde moppe så hette sådana styren Dakota-styre. Det var långt innan internet fanns och vad andra kallade det eller vad ett sådant styre egentligen heter vet jag inte.
För att de var vanliga på Puch Dakota? Jag tror att de hette Buffalo-styre. De fanns säkert i Hobbex-katalogen. Annars var ju Texas-styre ett måste både på KS50 och Compact.

På den tiden vi körde moppe så hette sådana styren Dakota-styre. Det var långt innan internet fanns och vad andra kallade det eller vad ett sådant styre egentligen heter vet jag inte.

Enligt Hobbexkatalogen 1980 så kallas styret "Buffalo" och kostade 63:-
(ja jag kollade, nej jag tänker inte kolla vad ett snabbgashandtag eller en femhalva kostar)

För att de var vanliga på Puch Dakota? Jag tror att de hette Buffalo-styre. De fanns säkert i Hobbex-katalogen. Annars var ju Texas-styre ett måste både på KS50 och Compact.
Buffalo-styre får det att ringa en klocka. Kanske var det så de kallades här med eller kanske både och. Det är längesen nu

Jo och Stockholmsstyret och Rocketstyret. Vanliga på Sachs 2000 och Puch Florida bl a.

View attachment 484878

I Piteå, tidigt 80 tal skulle man ha det högsta Texas styret, men man skulle dessutom pressa ihop det så att spetsarna möttes i mitten och styret blev totalt 40cm brett där man höll händerna...

Totalt fuking omöjligt att köra med, men det såg tufft ut, kombinerat med fårskinsfäll i rött och hacke hackspett klistermärke så var man tuffast i stan

mopflera2ETTA.jpg

(Inte från Piteå, styret är för brett)

I Huskvarna hade alla mopparna styret (Buffalo eller högt/lågt Motorcross) vinklat mot sig. Döm om min förvåning när jag kommer till Borås och ser att alla har styret vinklat FRAMÅT!
Hahaha vilka töntar, såg ju inte klokt ut!
? ? ? ?

I Huskvarna hade alla mopparna styret (Buffalo eller högt/lågt Motorcross) vinklat mot sig. Döm om min förvåning när jag kommer till Borås och ser att alla har styret vinklat FRAMÅT!
? ? ? ?

Jo, pre-kameratelefon och sociala media växte stilarna och modet fram lite olika.

Man hade liksom ingen koll på vad jämnåriga 10 mil bort tyckte var tufft, så likriktningen var inte så total då....
Det ledde till en del .... kulturkrockar, när man sedan åkte på bilsemester med familjen.

Vart än man kom var dom ju fan inte kloka.

? ? ? ?
Framåtlutat Cuppini, fårfäll på limpan, motorbågar med två gula varselljus.
Jo jag är uppvuxen strax utanför Borås.. ?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back