Dagens bild

Harpic är faktiskt ännu bättre än så, det kan användas mot grövre rost också.
Det kan givetvis inte rädda en yta med gravrost, men tydligt reducera den synbara rosten på relativt rostiga ytor och t.o.m. få bort begränsad rost på ställen som avgassystemet.
Ge det lite mer tid att verka och borsta ytorna med en kraftigare borste.
Kanske upprepa behandlingen.
Autosol kan användas efteråt och förbättra det en aning till.
Men tack för tipset om att man kan köpa det i Normal butiker! 👍
Verkade annars inte att gå och få tag på i Sverige.
Jag lyckades bara få tag på det online via en webbshop.
Det låter som att du använt Harpic tidigare. (Gäller det dig också @Björn F? Använt det förr?)

Törs man använda det då? Verkar ju vara rena dynamiten. Såg en YT-film som varnade, det påstods bryta ned och förstöra ytskiktet på t ex avgaskrökar. Samt skada aluminium och plast (innehåller väl saltsyra, så det är inte så konstigt).

Vad säger ni Harpic-veteraner? Bra grej eller minfält av risker?
 
Det låter som att du använt Harpic tidigare. (Gäller det dig också @Björn F? Använt det förr?)

Törs man använda det då? Verkar ju vara rena dynamiten. Såg en YT-film som varnade, det påstods bryta ned och förstöra ytskiktet på t ex avgaskrökar. Samt skada aluminium och plast (innehåller väl saltsyra, så det är inte så konstigt).

Vad säger ni Harpic-veteraner? Bra grej eller minfält av risker?
Enligt varningstexten på flaskan innehåller produkten saltsyra och bör hanteras med skyddshanskar, så nog är det starkt så det räcker till. Jag kommer inte ihåg hur hög koncentrstion det var, men man ska nog vara lite försiktig med var man använder det, dels vilka ytor man rengör och dels var man är när man gör det. Gräsmattan kanske inte gillar det.
 
Det låter som att du använt Harpic tidigare. (Gäller det dig också @Björn F? Använt det förr?)

Törs man använda det då? Verkar ju vara rena dynamiten. Såg en YT-film som varnade, det påstods bryta ned och förstöra ytskiktet på t ex avgaskrökar. Samt skada aluminium och plast (innehåller väl saltsyra, så det är inte så konstigt).

Vad säger ni Harpic-veteraner? Bra grej eller minfält av risker?
Ja jag köpte Harpic så fort jag såg det i en tråd på fejan att det fanns att köpa på Normal-kedjan. Förra eller förrförra året.
Så jag har använt det på min TDM900 som också har rostfritt avgassystem. Funkar fint. Jag har väl använt det 2-3 gånger på den.
Jag använde handskar enligt rekommendationen, första gången i alla fall. Man ska skölja noga med vatten så det gör jag.
Jag har inte märkt några problem. Det är dags att köra lite Harpic igen såg jag.
Jämfört med Autosol, ScotchBrite-duk, våtslippapper etc så en det en produkt för de lata och bekväma. Särskilt om man håller efter med Harpic och inte låter det gå för långt.
KLEn har ett rätt nytt helsysstem i rostfritt medan TDMen har ett originalsystem som nog hade gått 14.000 mil när jag testade Harpic första gången. Rostfritt rostar men det går att polera upp och hålla efter.
Jag har aldrig plockat av avgassystemet och jag har heller inte kört Autosol på exakt hela systemet, som insidan av rören under motorn. Fast Harpic på pensel orkar jag med, det tar bara 10 sek och fyra gubbstånk per sida.

Jag gillar när det är blankt. 🙂

IMG_0118.jpeg
 
Ja jag köpte Harpic så fort jag såg det i en tråd på fejan att det fanns att köpa på Normal-kedjan. Förra eller förrförra året.
Så jag har använt det på min TDM900 som också har rostfritt avgassystem. Funkar fint. Jag har väl använt det 2-3 gånger på den.
Jag använde handskar enligt rekommendationen, första gången i alla fall. Man ska skölja noga med vatten så det gör jag.
Jag har inte märkt några problem. Det är dags att köra lite Harpic igen såg jag.
Jämfört med Autosol, ScotchBrite-duk, våtslippapper etc så en det en produkt för de lata och bekväma. Särskilt om man håller efter med Harpic och inte låter det gå för långt.
KLEn har ett rätt nytt helsysstem i rostfritt medan TDMen har ett originalsystem som nog hade gått 14.000 mil när jag testade Harpic första gången. Rostfritt rostar men det går att polera upp och hålla efter.
Jag har aldrig plockat av avgassystemet och jag har heller inte kört Autosol på exakt hela systemet, som insidan av rören under motorn. Fast Harpic på pensel orkar jag med, det tar bara 10 sek och fyra gubbstånk per sida.

Jag gillar när det är blankt. 🙂

View attachment 523483
Tack för svar.
Får testa på något ofarligt, som t ex det smårostiga styret på min trampcykel, innan jag ger mig på anfrätta delar av avgassystemet (oxid, fastbränd smuts).
 
Tack för svar.
Får testa på något ofarligt, som t ex det smårostiga styret på min trampcykel, innan jag ger mig på anfrätta delar av avgassystemet (oxid, fastbränd smuts).
Som @Björn F skriver, jag har sett lite olika videos om Harpic.
Notera att det finns olika versioner, någon kanske är svagare och någon med full styrka (kanske mildare nordisk blandning jmf EU soppa).
Jag har testat det på några ställen på en vanlig cykel vilket var nemas problemas.
Sedan testade jag det på GPZ500’ans svartkromade avgassystem.
Inga problem, gravrost gick inte bort helt, men decimerades.
I övrigt blir ytorna klart snyggare och rostfriare.
För hugade spekulanter så kan man polera med Autosol också efteråt.
Det ger en bättre polerad yta som i teorin borde hålla borta rost lite längre än bara kemisk rengöring med Harpic.
Med kvarstående gravrost så var det inte värt att lägga tid på.
Ytorna som var mest exponerade blev fina iaf.
Jag sprayade istället på keramiskt vax på avgassystemet.
Tänkte att med begränsad användning så kanske den hinnan skyddar utan att bli helt bortbränd.
 
Har haft förmånen att införskaffa två udda objekt senate tiden, varav en japanimport som inte verkar vara så vanligt förekommande i länder där man förstår språket.
Problematiken med bussningar till diverse rörliga delar har landat i att man behöver köpa årets juklapp - en "vuxenleksak".
Grymt bra uppdatering till "Cafe Dunken" tycker jag!
Tack vare rutten impulskontroll, och stöttning av @bosse-l så blev man med svarv.
Trevlig helg på er!

Svarv_1.jpeg
 
Har haft förmånen att införskaffa två udda objekt senate tiden, varav en japanimport som inte verkar vara så vanligt förekommande i länder där man förstår språket.
Problematiken med bussningar till diverse rörliga delar har landat i att man behöver köpa årets juklapp - en "vuxenleksak".
Grymt bra uppdatering till "Cafe Dunken" tycker jag!
Tack vare rutten impulskontroll, och stöttning av @bosse-l så blev man med svarv.
Trevlig helg på er!

View attachment 523589
Och vad ska Mister svarva för nåt då? Tänkte basebollträ men den ser lite liten ut för det. :hjarta
 
Och vad ska Mister svarva för nåt då? Tänkte basebollträ men den ser lite liten ut för det. :hjarta
Det blir bussningar till diverse rörliga delar till att börja med.
Men om du vill ha en buttplugg så tror jag att jag kan fixa upp till ca 80mm i diameter, vill du har grövre prylar så måste du nog åberopa andra resurser.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top