Dagen då underarmen tackade för sig - STCC Falkenberg!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Då rejsrapporterna bara blivit längre för var gång ska jag försöka kapa ner en smula.

Rejshelgen har varit som rejshelger alltid borde vara - minimalt med mekande, maxmalt med sol och en o annan öhl. Efter träningen på fredag lastade vi in lill-jesus (Zuber), Axxexxcxscssxss och gröna riddarna-teamet i Raketen (en synnerligen trött Volvo 240)

och drog ner på stranden. Gsson med familj dök också upp. Hans dotter Filippa roade sig med att kasta bottenslam på oss andra när vi badade. "Näh... Ska jag behöva kasta dig?" hotade jag med. Till sist fanns ingen annan utväg än att kasta henne. Långt och högt. Sen slutade hon hiva lera på oss och sprang upp och satte sig i pappas knä i stället!

På lördag dök helt oväntat min permanenta mek upp i depån (för andra gången av fem i år). Med honom 4 andra polare, redan inne på sina 3e öl. Särskillt mycket mekat blev det inte. Jag körde kval o körde fort tyckte jag - 48,2. Personbästa med en halvsekund.

Drog med mig Augustsson som låg bakom och lurade och han lyckdes ta en tiondel till. Doh! Snabbt tyckte jag, 20e plats tyckte resten av startfältet. Att man aldrig kan få känna sig duktig. I en tiomannaklump mellan 18-28 låg samtliga rookies/sporthojare med några få undantag. Givetvis var man snabbare än Jorpes och redan här började det lukta 4-1 :) Jorpes valde att vurpa bort frustrationen under andra passet medan alla andra körde lite långsammare pga gummi på banan och tropisk hetta.

Tänkte åka till straden men ett åskväder from hell satte stopp. Åkte in till falkenberg i stället, drack en öl, spelade poker och badade bastu. Gött! Sen var det tillbaka till depån och vrida på Iron Maiden live från Ullevi på P3. Det rocka röfv!!!

Till min förskräckelse valde dom att förlänga racet från 18 till 26 varv. Hade under varje pass haft problem med kramp i underarmarna. Försökte på warmup:en att köra utan att ta i så mycket men det gick så långsamt att jag försvann från teven och fick skäll av Ingmar. Stack ut med 3 minuter kvar och körde en mitten-48a för att få slut på gnället ;)

Syrran kom ned och höll paraplyet. En strålande insatts från henne och hon är klart mer fotogenicq(stavning?) än Strider ;)
Starten gick ok. Såg att det blev sjukt trångt i första böj och höll mig in till kanten. Mycket riktigt började folk köra på varandra. Hittade en liten lucka på yttern in i vänstern och smet förbi ett gäng. Låg på 15e plats och jagade Jorpes och Augustsson. Jorpes fick vika sig på andra varvet och jag låg precis bakom Augustsson. Kände att jag hade lite mer att ge och kröp ihop i slipstreamen ut på rakan. Gick ut på innern och skulle bromsa om. En mycket stökig historia - gick för djupt och Robban gick förbi på innern. Nästa varv och samma sak fast ännu värre. Lååångt på framhjulet, hojen ålade sig, bakhjulet studsade. Lade ner med lite för mycket broms och motardsladdade ut mot gruset. Räddade situationen och tänkte att farsan, syrran och alla polare som stod o tittade på iaf fick se lite av en show! Nästa varv och ett nytt försök, denna gång på yttern. Robban trycker lite diskret ut mig mot kanten tills det blir väl spännande och jag får ge mig. Fjärde gången gillt och nu sitter den.

Var då på en 13e plats och allt var under kontroll. Kände att jag var snabbare än Augustsson och med fortsatt sena inbromsningar skulle ingen komma om. Men sen börjar höger underarm göra sig påmind. Först lite ont och snart därefter fullständig kramp. Med 14 varv kvar rejsade jag inte längre - jag åkte runt och hoppades kunna komma i mål. En efter en kör om. Quitte - ajajaj. Robban - neeeij. Mossbergh!! - ahhh vad händer?. Men jag hade ingenting kvar o ge. Armen var så krampad att jag inte kunde slå av gas för att växla; fick ligga på fullgas och koppla i stället med ganska spännande sladdar som resultat. Jimmy Wyrén, Lindén och Marcus gick också om. Var ofantligt grinig men det hjälpte inte nått. Går i mål på en 17e plats. Hade inte armen gett upp är jag övertygad om att det hade blivit 11-12 plats.

Hur som helst, inte mycket att sura över. Trodde inte det skulle gå ens så bra på Falken. Fick kapat personbästa ordentligt och halva racet var jag ordentligt med i matchen. 5 sekunder från 11e... Så kan det gå!

Nu ere snart Bikeweek. Vi ses där!

Surt på armen men det tar sig sa kärringen när hon tuttade på stugan.
Snart är det poäng i varje race. :tummenupp

Börja träna klenis :tungan

Synd att man inte kunde komma ner och kolla på dig (Maiden sätter ju sina spår...). Fortsätt köra hårt så kommer poängen :tummenupp

Välkommen i klubben... :tummenupp :D

Karl-Alfred Racing... :3freak

Jag kör med gyrobollen varje dag, och tänjer ut stället... Nu jäflar.. :D

Angående träning för Roadracing så ska ni köpa nyaste numret av Motorcycle Racer där en Darren Roberts, personlig tränare åt Red Bull Honda i UK, skriver en lång artikel om hur fel han tycker de flesta roadracingförare tränar. Han tar också upp problemet med "Pump". Det ni har fått där musklerna stryper blödflödet till händerna pga att de sväller då de inte klarar påfrestningarna. Artikeln är för lång för att lägga ut här men intressant läsning.

jorpes skrev:
Grattis. 4-1. Dock kan inte denna räknas PGA fel set-up

Erik.med.1,9.PSI.i.däcken

Jag körde Warmupen på Falken med 3.5kg, gick inte heller nå vidare.. :rofl

Peter hade bara "poppat" däcken efter krängningen, och glömt att kolla lufttrycket sen.. :fatta!

Typiskt! :tungan

Goodstuff skrev:
Angående träning för Roadracing så ska ni köpa nyaste numret av Motorcycle Racer......... Artikeln är för lång för att lägga ut här men intressant läsning.

Vart hittar jag den tidningen? :va

Mina underarmar har gett sig lite då och då, men vid vissa tillfällen väldigt tidigt och har gett helt sanslös kramp redan efter ett par varv, även på banor som inte varit så krävande.
Skillnaden var skinnstället, och att min nya svarta klämmer lite mer över underarmarna. Det räckte att dra upp blixtlåset nere vid handleden för att det skulle släppa(eller snarare inte komma tillbaka).
Ska öka diametern lite på det så det inte klämmer. Att tillägga är att det aldrig ens känts obekvämt, eller att det klämt, det har bara varit lite för tight.

oFFkeFF skrev:
Mina underarmar har ...QUOTE]

Jag lurade på om det kunde vara nått sånt. Det hela är märkligt för på Knutstorp-rejset och SM på Anderstorp hade jag samma skinnställ som nu och kände ingenting. På STCC på Atorp var det halv-illa och nu senast katastrof. Skumt! Men nått måste göras. Det känns meningslöst att bara kunna rejsa några varv...

oFFkeFF skrev:
Mina underarmar har gett sig lite då och då, men vid vissa tillfällen väldigt tidigt och har gett helt sanslös kramp redan efter ett par varv, även på banor som inte varit så krävande.
Skillnaden var skinnstället, och att min nya svarta klämmer lite mer över underarmarna. Det räckte att dra upp blixtlåset nere vid handleden för att det skulle släppa(eller snarare inte komma tillbaka).
Ska öka diametern lite på det så det inte klämmer. Att tillägga är att det aldrig ens känts obekvämt, eller att det klämt, det har bara varit lite för tight.

Jag har lagt ärmarna på skinstället i blöt, och nu pressat ner en PET plaska full med vatten i varje ärm. Hoppas att det ska töja sig lite, annars blir det till att lämna in det till nån som kan lägga ut det lite...

Don Quixote skrev:
oFFkeFF skrev:
Mina underarmar har ...QUOTE]

Jag lurade på om det kunde vara nått sånt. Det hela är märkligt för på Knutstorp-rejset och SM på Anderstorp hade jag samma skinnställ som nu och kände ingenting. På STCC på ..

Det e lite illa det här. Jag brukar inte knäppa till dragkedjan för att minska risken för kramp. Men det betalade sig i söndags. Den lilla öppningen i armens dragkedja revs upp o det feta skrubbsåret blev resultatet... Vet inte riktigt hur man skall lösa detta. Känns lite farligt att fortsätta åka med halvknäppta armar!!!

Bifogat

• PICT1001_04.jpg
    PICT1001_04.jpg
    48.7 KB · Visningar: 179
Don Quixote skrev:
Jag lurade på om det kunde vara nått sånt. Det hela är märkligt för på Knutstorp-rejset och SM på Anderstorp hade jag samma skinnställ som nu och kände ingenting. På STCC på Atorp var det halv-illa och nu senast katastrof. Skumt! Men nått måste göras. Det känns meningslöst att bara kunna rejsa några varv...

Var likadant för mig.... Kände inget vare sig på Anderstorp eller Falken.
Kan det vara så att när man kört så här lång in på säsongen, så har man tränat underarmarna så pass att dom börjar få lite större omkrets, och att stället då sitter tightare? :va

För när jag kom in efter racet på Sviestad, så satt stället så tight runt underarmarna att det inte ens gick att pressa in ett lillfinger mellan stället och armen....

jorpes skrev:
Det e lite illa det här. Jag brukar inte knäppa till dragkedjan för att minska risken för kramp. Men det betalade sig i söndags. Den lilla öppningen i armens dragkedja revs upp o det feta skrubbsåret blev resultatet... Vet inte riktigt hur man skall lösa detta. Känns lite farligt att fortsätta åka med halvknäppta armar!!!

Tanken slog mig, men det var värt risken under rejset iaf med facit i hand ;) (mitt rejs alltså ;))
Men ska göra som macke, försöka töja ut det lite helt enkelt.
Kan vara att man spänner åt handskarna för mycket runt handleden också.
Småsaker som kan fördärva mycket för körningen.

Ska experimentera lite imorgon med det där...
Har töjt stället i en vecka nu, så ska jag knäppa handskarna lite lösare så får vi se hur det går....
Sista utvägen är som sagt att lämna det till nån som kan sy in en kil i ärmarna så det blir lite vidare...

För något år sedan fick jag s k musarm, vilket visade sig med att lill- & ringfingret domnade bort. Domningarna ökade för varje dag och när domningar nått över halva överarmen gick jag till doktorn. Det var fram med stora kniven, för att snitta upp och lösgöra nerverna som kommit i kläm.
Inte helt kul ingrepp, :( men det hjälpte iallafall.

Något år senare när jag fick akupunktur för andra smärtor fick jag då reda på att musarmen högst troligt hade kunna avhjälpts med just akupunktur. Kanske det kan hjälpa dig? Ett billigt och enkelt sätt att få bukt på ett tråkigt problem.

Hoppas du får bukt på problemet DQ.

Edit: och även du Macke såklart :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP