Dåligt minne

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Vad beror det på egentligen?

Jag börjar nästan bli orolig. Allt oftare så visar sig något jag är stensäker på vara helt fel. Det kan vara sånt som hänt för fem minuter sedan. Även om jag får svart på vitt att jag minns fel, så känns det som att mitt minne är rätt. Förut kom jag åtminstone ihåg det verkliga förloppet när jag fick det bevisat. Jag har även börjat glömma bort hur jag gjorde vissa saker. Så ibland när jag t.ex. skruvar får jag lära om mig ett moment varenda gång jag gör det eftersom jag glömt bort hur jag gjorde sist.

Vissa saker har alltid varit omöjligt att komma ihåg. Gångertabellen upp till 10 t.ex.
Satt och tränade den med morsan och kunde den som ett rinnande vatten varje kväll, för att vara helt borta dagen efter. Jag kan den fortfarande inte. Men nu börjar det bli så med allt mer saker.

Är det ett sanerande nackskott som gäller?

Jag har motsatt problem, det är lika mycket en förbannelse det.
Folk gillar inte besserwissers som minns allting ordagrant.

Spana in filmen Memento om du inte redan har det.

Jag har oxå upptäckt att jag har lite problem att minnas även vanliga ord ur svenska ordboken. Typ liksom ba hallå, språk... Så jag åberopar då att guldfisken visat sig! :D

Fast jag tror det i mitt fall har med stress, för lite sömn och monotomt arbete där man inte "aktiverar" hjärnan tillräckligt utanför de vardagliga "ramarna".

Saxat från Aftonbladet:

1. Acceptera att det tar längre tid med åren att lära sig nya saker, precis som det tar längre tid att springa jämfört med när man var yngre.

2. Ha en strategi att koncentrera dig på en sak i taget. Då går det lättare att tänka. Den som försöker ha många bollar i luften samtidigt riskerar att tappa dem och bränna ut sig.

3. Var vaksam på stress som skadar. Man vet att stresshormoner vid långvarig stress negativt kan påverka de delar av hjärnan som styr minne och känslor.

4. Ge dig själv tid att minnas. Fundera i lugn och ro och försök hitta ledtrådar.

5. Försök ha en balans mellan arbete och fritid. Försök koppla bort jobbet totalt ur hjärnan när du är ledig och syssla då med något helt annat för att ladda batterierna på nytt.

6. Motionera på ett sätt som du tycker är avkopplande. Motion ”bränner” stress, ökar syreupptaget och får dig att tänka bättre.

7. Se till att du får tillräckligt med sömn. Ligg inte och oroa dig eller grubbla över morgondagen när du ska somna.

8. Försök leva ett normalt socialt liv. Att samtala, diskutera och utbyta tankar med andra kan vara bättre för minnet än att i ensamhet sitta och lösa korsord.

9. Ät kosttillskott med E-vitamin och fiskolja (omega 3) och naturläkemedel med ginkgo biloba i rekommenderade doser. Det är antioxidanter som tycks skydda nervcellerna i hjärnan. En stor studie på alzheimersjuka, som får fiskolja väntas bli klar på Huddinge universitetssjukhus nästa år.

Haha, den här trådens rubrik fick mig att tänka på en riktigt roligt incident en polare vad med om.... det var 200.... 2003 eller 2004.

Jo så då iallafall, han vaknade av sin väckarklo.... 2002 va det! 2002, jag minns det för det var det året jag.... va hettere.... jaja iallafall.
han vaknade inte av väckarklockan... eller jo, det gjorde han, men snoozade.

Så senare på förmiddagen när han inser att klockan var.... 2003! fan, jo men 2003 var det, för det var året efter det där vahettere...

Så han fick riktigt panik iallafall att ta sig till jobbet för han var grymt försenad :)
MEN SÅ VAR DET EN LÖRDAG :rofl ...... eller var det föresten en röd torsdag det hände?.... ehmmm :va

Nej nej, så var det ju inte alls haha, han var ju ledig men hade ändå bråttom till.... det där stället... du vet.... äsch fan... IKEA! så var det ja.... eller äsch, nu har jag glömt bort varför han hade sådan panik till Biltema... eller jag menar IKEA... Biltema?... jaja....

Men det var nog 2002 trots allt som det hände
Och så har jag glömt bort var Jonas Eklund heter... men lika bra det, han vill nog inte bli outat på internet för en sådan rolig och pinsam incident :rofl

Last edited:
Stress, negativ sådan, det tar på närminnet.

De människor som tar på sig mycket och inte hinner med allt, känner ren stress av att inte räcka till, drabbas snabbt ev detta , utan att själva inse det i tid...

Med tiden leder det till utbrändhet...

Jag glömmer allt möjligt hela tiden. Oftast är det tråkiga saker som faller bort så det stör mig inte så mycket.

Jag har oxå upptäckt att jag har lite problem att minnas även vanliga ord ur svenska ordboken. Typ liksom ba hallå, språk... Så jag åberopar då att guldfisken visat sig! :D

Fast jag tror det i mitt fall har med stress, för lite sömn och monotomt arbete där man inte "aktiverar" hjärnan tillräckligt utanför de vardagliga "ramarna".

Det har jag också börjat råka ut för! Glömmer de mest vanliga ord. Har börjat stamma lite ibland för jag kommer bara nästan på ordet. Kan stanna mitt i en helt vardaglig mening och hittar fan inte ordet!

Stress, negativ sådan, det tar på närminnet.

De människor som tar på sig mycket och inte hinner med allt, känner ren stress av att inte räcka till, drabbas snabbt ev detta , utan att själva inse det i tid...

Med tiden leder det till utbrändhet...

Eresåjävligt alltså? :gnissla
Nog för att jag tycker att jag har mycket att göra. Men inte mer än någon annan. Nu ska iofs samtliga projekt jag har ingång slutföras fram till sommaren så jag har ingen ledighet innan juni. Men vafan, bara tanken på att allt är färdigt sen borde väl hjälpa till?

Känner mig inte direkt stressad heller. Har inga övriga symptom som stämmer, utom möjligen humörsvägningar. Men det har jag haft länge :hihi

Vilka piller tar man för att fixa stress då?

Känner av samma saker, men det går att träna hjärnan. Jag brukade lösa korsord som bara fan förr om åren men har inte tid/ro att sitta ned med ett sånt längre. Men det gör skillnad med att tex lösa korsord, varför vet jag inte.
Nummer kommer jag ihåg som rinnande vatten, men inte vem numren går till :(

Jag har upplevt att när man till exempel ramlar av hojen och slår i pallet rätt hårt, så defragmenteras innehållet och man får mindre saker att hålla reda på?
Varför kan jag t.ex inte glömma reg-numret på min 500 Gamma från 1986, när jag inte kommer ihåg vad jag gjorde igår?
Well, ibland är det skönt, ibland väldigt jobbigt.

Alkohol i skapliga mängder kan göra sitt oxå.... Minnet kommer och går för mig lite grann p.g.a. stress.
Hade en i fotbollslaget i ungdomen som spelade schack på hög nivå. Han kunde sitta utan att se brädet och slå ut andra som var duktiga i schack genom att minnas dragen i huvet.

Jag är selektivt senil tror jag, jag har bott i stan i tre år nu och har ett jobb som innebär att jag varit överallt runt om och i stan, men lik förbannat kan jag inte en enda gata i stan och har en fusklapp där det står åt vilket håll småbyarna ligger...:näsblod

Däremot har jag full koll på fritidsprojekten och glömmer sällan något som har med skruvningen att göra.

Kan det vara så att man undermedvetet glömmer all oväsentlig skit för att få plats med det man intresserar sig för?

Jag är selektivt senil tror jag, jag har bott i stan i tre år nu och har ett jobb som innebär att jag varit överallt runt om och i stan, men lik förbannat kan jag inte en enda gata i stan och har en fusklapp där det står åt vilket håll småbyarna ligger...:näsblod

Däremot har jag full koll på fritidsprojekten och glömmer sällan något som har med skruvningen att göra.

Kan det vara så att man undermedvetet glömmer all oväsentlig skit för att få plats med det man intresserar sig för?
Låter precis som jag!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...