Dåliga MC-firmor, många?

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Som "gammal" handlare så vill jag bara skriva ang. de klagomål som framkommer mot diverse butiker och leverantörer (tex Internetbutiker).


Affärsidén är att tjäna pengar genom att förmedla produkter. Man köper in till ett visst pris och man säljer till ett högre.

För att få kunder krävs annonsering, en bra prisbild(kan variera beroende på varumärke, kvalité osv.) och inte minst ett bra rykte!
Alla kan annonsera och på det sättet "köpa" kunder, alla kan sänka priset och på det sättet "köpa" kunder, men rykte skapar man själv, genom sitt egna arbete och bemötande, att göra kunderna nöjda.

Det finns ett ordspråk inom handel, "Inte överlova och underleverera, utan underlova och överleverera", som är grymt viktigt.

Om du får 20 dagars beräknad leveranstid och du får den 11 dagar senare är det ju kanon, eller ännu bättre, du ska få den imorgon, och du har den verkligen "imorgon", men varför händer då det andra hela tiden?

Butikerna har extremt pressade marginaler idag, har talat med ägare/delägare till två stora mc-firmor i sverige, och det gemensamma är att det är inte mycket man tjänar totalt på året, det är relativt små saker som kan få det att "skita sig", vi har sett en relativt stor aktör sälja/lägga ner i år.

Det gör att de till varje pris vill sälja till DIG, men tyvärr överlovar för att inte göra dig missnöjd VID KÖPET, däremot vid leveransen. Oftast inte med ond mening, men de är rädda att tappa affären.

Det är synd. Men överlova leveranser, slarva vid service osv. ÄR EN DEL AV ATT KUNDER VILL HA LÅGA PRISER, alla säger att de gärna betalar för bättre service, men är det så? Hur många av oss köper färsk kyckling istället för fryst? Man prioriterar priset väldigt ofta, och det har drivit ner marginalerna.

Ingen ursäkt för dålig service, ingen ursäkt för butikerna att överlova, men det är så det ser ut på många håll idag. Tyvärr.

Jag har hoppat av säljet, men jag har förståelse för butiksarbetarna och ägarna ibland även om d et blir fel, för jag vet hur det är och ser ut, hitta någon ni är nöjda med, skaffa en personlig kontakt, det är värt så enormt mycket. Det finns många bra firmor, det finns desto fler bra säljare, hitta dem bara!

Tänk på att en affär är mellan säljare och köpare, allt som är viktigt för dig, få papper på det, få med det på kvitton, tex leveranstider, vilken utrustning som följer med osv., då kan inget bli fel. Lycka till att handla, och tipsa gärna om någon som inte är bra, men skriv gärna om de som är bra, men när ni rackar ner på ett företag, ge ett konkret exempel, inte bara: "vilket skitföretag", det känns troligen mest som ett oseriöst inlägg. Skilj på löften och förväntad leveranstid, för leveranstider som inte är spikade (som egentligen inte finns, båten kanske sjunker, mycket kan hända på vägen...) kan skjuta iväg en del, ligger ett löfte bakom, kräv kompensation, om du SEN blivit dåligt bemött, då kan det vara fog att skriva av sig lite.

Så har ni en bra kontakt, tipsa gärna så andra kan hitta till den säljaren!
 
Fast jag har skrivit två gånger om vad jag har för erfarenheter av DinMc, (:6surkart),men de trådarna lyckas försvinna...

Däremot har jag alltid blivit bra bemött av både Mc Bolaget och Mc varuhuset. :tummenupp
 
Last edited:
Det är också viktigt att komma ihåg att det är väldigt sällan folk skriver om affärer som gått smidigt och bra till. Det är alltid lättare att skriva ett inlägg och klanka ner på en leverantör/företag än att ge beröm. Går affären som väntat uppfyller det oftast endast förväntningarna (t.ex. att rätt del levereras i rätt tid) vilket känns rätt fånigt att skriva om. Det finns mängder av inlägg om hur usla t.ex. Lelles är. Jag har bara positiva erfarenheter av dem, men inte skriver jag mängder av inlägg om att de minsann hade mitt oljefilter eller bromshandtag i lager. Missnöjda kunder låter alltid mycket mer än nöjda.
 
Det är märkligt att samma personal som drev en firma som hade Suzuki som huvudmärke och skötte allt perfekt blev av med rätten att sälja Suzuki på grund att dom blandade in HD, dom startar en ny firma rakt under generalagenten och lyckades sänka serviceandan till botten, vad gick fel? Generalagentens påtryckningar eller dåligt upplägg?
 
Last edited:
Mr Mac skrev:
2332283 Det är också viktigt att komma ihåg att det är väldigt sällan folk skriver om affärer som gått smidigt och bra till. Det är alltid lättare att skriva ett inlägg och klanka ner på en leverantör/företag än att ge beröm. Går affären som väntat uppfyller det oftast endast förväntningarna (t.ex. att rätt del levereras i rätt tid) vilket känns rätt fånigt att skriva om. Det finns mängder av inlägg om hur usla t.ex. Lelles är. Jag har bara positiva erfarenheter av dem, men inte skriver jag mängder av inlägg om att de minsann hade mitt oljefilter eller bromshandtag i lager. Missnöjda kunder låter alltid mycket mer än nöjda.


Stämer exakt, på minsta lilla millimeter :tummenupp

Sen håller jag med TS, för det är verkligen så att folk vill ha en service som är 110% men vill bara betala för 50% typ. Då är det inte lätt för en butik att leva upp till den nivån.


Viktigt att tänka på är att om en person har haft dåligt möte med en handlare kan det mycket väl bero på den personen med. Alla personer går inte ihop med alla, det där med personkemi liksom....
Det är även så att alla kunder är inte direkt trevliga och en del är spydiga direkt från start. En kund har inte alltid rätt, så är det bara. Men en säljare försöker trots det ta kunden på rätt sätt om det är en bra säjare.

Det finns kunder som kommer in i butiker flera gånger i veckan, provar allt och ska rådgöra med personalen och säger att dom ska köpa. Håller på så i flera år men köper inget. Vilken service ska man ge till en sådan person?

Summan jag vill få fram är att även kunder kan vara problemet själva i en dålig kontakt med en handlare.

Freedom skrev:
2332333 Det är märkligt att samma personal som drev en firma om hade Suzuki som huvudmärke och skötte allt perfekt blev av med rätten att sälja Suzuki på grund att dom blandade in HD, dom startar en ny firma rakt under generalagenten och lyckades sänka serviceandan till botten, vad gick fel? Generalagentens påtryckningar eller dåligt upplägg?


Om du frågar en annan person här på SH som finns under stuntdelen så kommer han säga tvärtom mot dig. Han är super nöjd och har skrivit om det flera gånger. Så det är nog inte så att det är ett dåligt upplägg och dålig serviceanda. Utan tyvärr har det inte klaffat mellan dig och den handlaren.

Som sagt var, det är ofta bara dom få missnöjda man hör om men inte dom nöjda och alla kommer aldrig vara 100% nöjda med en och samma handlare.

Det bästa är ju att det är fritt att välja vart man vill handla :)
 
Last edited:
rfb skrev:
2332025 Skilj på löften och förväntad leveranstid, för leveranstider som inte är spikade (som egentligen inte finns, båten kanske sjunker, mycket kan hända på vägen...)

Håller med om mycket av vad du skriver, är lite hårt att hänga ut en handlare offentligt för ett enda misstag.

Men....

Det måste sjunka en h-vetes massa båtar nuförtiden! För det är i den särklass vanligaste bortförklaringen handlarna kör med!! (Kanske är det första reservdelsnissarna lär sig första dan på jobbet)

Om nu branschen är så hård som det sägs, varför anstränger sig många handlare så lite!? Är ju mer regel än undantag att man möts av en okunnig och relativt ointresserad anställd då man ska beställa grejer! Min erfarenhet är att det bara är de handlare som är mer specialiserade mot ex. cross/enduro som är kunniga och är vettiga nog att ha en god lagerhållning på reservdelar/tillbehör.

När det handlar om leveranstider kommer ju verkligen begreppet överlova väl till pass. För att ta ett exempel som inte är ovanligt:

Man går in på en affär och beställer en pryl, visst säger dom men prylen X finns inte i Sverige och det är tre veckors leveranstid på den vi ringer när den kommer. OK tänker man, tre veckor är lång tid för att få fram grejer men det är ju kanske inte orimligt. Tre veckor går... Ingen har ju givetvis ringt men man traskar in hos handlaren och grejerna har förstås inte kommit, dom ursäktar sig med sjunkna båtar osv. Man åker hem väntar två veckor till och gör ett nytt försök och givetvis har grejerna kommit en vecka tidigare... Vad f-n är det för fel, är dom allergiska mot telefoner eller? Som grädde på moset kräver en del handlare att man delbetalar grejerna i förväg med motiveringen att många beställer grejer som dom aldrig hämtar ut... Och vad kan anledningen till det vara....

Som sagt, skulle handlarna vara mer kunniga, engagerade och ärliga mot kunderna skulle deras rykte ha en betydligt större chans att förbli obefläckat!

Visst jag kan förstå att det inte är lätt att ha kompetent personal i en säsongsbetonad bransch i handelssektorn. Men i många fall tror jag att ägarnas värderingar speglas i personalen dvs. att en kund som inte nyss köpt en fullutrustad BMW, HD eller vad det nu är + utrustning för 20 papp är fullkomligt ointressanta. Vad dom inte fattar är att jag som småkund knappast kommer att spendera några stora pengar hos den handlaren när några större inköp är på G, hellre importerar jag eller åker 100 mil till en annan handlare jag har förtroende för!
 
Säger jag att med lite tur har du den på fredag betyder det i kundens öra att DEFINITIVT har den på fredag.

Idag säger jag att jag inget lovar men "ibland har det hänt att den kommer på en vecka"...
Då säger kunden att konkurrenten har lovat den hemma på tre dagar och han hellre köper den där...
Fem dar senare kommer samma kund tillbaka och undrar om hans grej har kommit?
-Nej, du lade ju inte hanpenning. Det gör vi ALLTID vid beställning! Dessutom sa du att du skulle handla den hos konkurrenten som beställer från samma leverantör som jag gör...
-Ja, men de hade inte fått hem än.
-Nej inte vi heller. Som jag sa...

Av detta blir kunden sur PÅ MIG!

Hur ska man göra?

Om leverantören tar hem för lite för sällan är det jag bakom disken som får sota för det i kön sen på McD. Hur rättvist är det när man ända sagt att man inget kan lova...

/Henning!
 
ett exempel...

I trollhättan finns en relativt stor affär som säljer bland annat sporthojar! (Vilke kan det vara....:rolleyes: ) Första gången jag var där var när jag skulle göra en liten service, killen i verkstan såg lite besvärad ut och sa att dom prioriterade inga "utomstående" kunder utan tog dom kunder som köpt cykeln där i första hand! Okej det var inte hela världen och det kanske man får förstå, men ändå tycker jag att det är en lite knepig inställning och kanske inte nåt man säger till en kund!

Andra gången skulle jag ha 2 PAR bromsbelägg, bråttom som faen var det då jag skulle iväg på nåt me! Ringer (ett helvete att få tag i nån) och frågar om dom har 2 PAR belägg till en 929:a och svaret var jajamensan inga problem.....sätter mej i bilen å åker 5 mil enkel resa för att få 1 PAR belägg.blir lite irriterad men men....dom skickar det andra paret gratis senare! Okej ett fel i lagersaldot kan väl alla råka ut för.

Tredje gången ska ett drivpaket inhandlas. Samma sak igen ringer (lika jävligt igen att få tag i nån där) å frågar om dom har grejor hemma och det finns det svarar dom, frågar då om han kan kolla så det verkligen är rätt grejor och att dom verkligen finns, för jag har 10 mil att åka å det är typ 100 grader varmt i bilen så jag har ingen lust att åka i onödan (förklarar att det blev lite fel förra gången). Han kollar att det är rätt och jag drar iväg,Väl hemma upptäcker jag att dom tyvärr glömde skicka med sp1:an som bakdrevet var till :huvet . Nu....nu va jag nåt inihelvetes jävlarimej asförbannnad.......

När jag kom hem till tjejen lite senare undrade hon naturligtvis vad det var som hade hänt, å ja muttrade väl nåt nästan obegripligt som hon på nåt mysko sätt förstod! Slängde påsen me dom felaktiga grejorna på hallgolvet å beslöt mej för att ge faen i att handla där mer. Tänkte åka å beställa hos nån annan ett par dar senare, eftersom jag inte hade ork att trasla med skiten mer just då. Åkte å jobba som vanligt dan därpå och och när jag senare kom hem på kvällen så hade tjejen fixat ett drev åt mej:) ! Jag frågade vart hon fått det ifrån och hon förklarade.

Hon försökte ringa till butiken men det var ingen som svarade (jag vet, jag hade samma problem att få tala med nån där...). Så hon ringde mc-försäljningen! Hon fick prata med en kille som naturligtvis inte begrep ett skit:confused: och sa att hon ringt fel (brudar....:rolleyes: ) Men hon gav sig inte utan förklarade lugnt för honom vad som hade hänt! Killen sa att han hade faen oxå blivit förbannad om det här hänt honom, och bad henne vänta lite... efter en liten stund sa han att han kollat och det skulle finnas ett drev till min hoj där och hon var välkommen dit att byta! Sagt å gjort hon stack iväg för att byta drevet mot ett som var rätt och det är när hon kommer dit så letar hon reda på killen hon pratat med, som ger henne rätt drev!
Hade det slutat här så hade jag nog inte handlat här mer, men nu gör killen en grej som jag tycker han ska ha all heder för, han tankar upp bilen för ett par hundra bara för att jag (tjejen, men mitt soppa-kort....) fått åka i onödan:tummenupp

Nu kanske det här berodde på att det var en tjej som kom dit, men det viktiga är att killen tog sig lite tid och visade faen lite vilja att rätta till det som blivit fel! Hade det inte varit för honom så skulle jag inte köpt en pryl till där!
 
Henning! skrev:
2332359 Säger jag att med lite tur har du den på fredag betyder det i kundens öra att DEFINITIVT har den på fredag.
Osv.....

/Henning!

Du verkar ha ett allvarligt kommunikationsproblem med dina kunder! :lol

Jag kan bara tala för mig själv som kund. Går jag in till en handlare och beställer en grej som det är bråttom med och han säger att han ev. kan ha den på fredag. Det jag förväntar mig då om jag förklarat att det är bråttom är att han ringer på Fredag oavsett om prylen har kommit eller inte. Varenda inteligent person förstår att handlaren inte kan ha kontroll över alla faktorer! Blir däremot jäkligt sur om handlaren kommer med en massa taskiga bortförklaringar som uppenbarligen är lögner eller helt enkelt har gett f-n i eller glömt beställa grejen.

Sen det här med handpenning är för min del OK. Jag kan gärna betala grejerna i förskott om det bara är en handlare som tidigare skött sig OK. Men jag tycker att det känns lite fel när en handlare som brukar slarva med att beställa grejer samt inte hör av sig (trots att dom lovat) kräver handpenning.
 
Honken skrev:
2332356 Håller med om mycket av vad du skriver, är lite hårt att hänga ut en handlare offentligt för ett enda misstag.

Men....

Det måste sjunka en h-vetes massa båtar nuförtiden! För det är i den särklass vanligaste bortförklaringen handlarna kör med!! (Kanske är det första reservdelsnissarna lär sig första dan på jobbet)

Om nu branschen är så hård som det sägs, varför anstränger sig många handlare så lite!? Är ju mer regel än undantag att man möts av en okunnig och relativt ointresserad anställd då man ska beställa grejer! Min erfarenhet är att det bara är de handlare som är mer specialiserade mot ex. cross/enduro som är kunniga och är vettiga nog att ha en god lagerhållning på reservdelar/tillbehör.

När det handlar om leveranstider kommer ju verkligen begreppet överlova väl till pass. För att ta ett exempel som inte är ovanligt:

Man går in på en affär och beställer en pryl, visst säger dom men prylen X finns inte i Sverige och det är tre veckors leveranstid på den vi ringer när den kommer. OK tänker man, tre veckor är lång tid för att få fram grejer men det är ju kanske inte orimligt. Tre veckor går... Ingen har ju givetvis ringt men man traskar in hos handlaren och grejerna har förstås inte kommit, dom ursäktar sig med sjunkna båtar osv. Man åker hem väntar två veckor till och gör ett nytt försök och givetvis har grejerna kommit en vecka tidigare... Vad f-n är det för fel, är dom allergiska mot telefoner eller? Som grädde på moset kräver en del handlare att man delbetalar grejerna i förväg med motiveringen att många beställer grejer som dom aldrig hämtar ut... Och vad kan anledningen till det vara....

Som sagt, skulle handlarna vara mer kunniga, engagerade och ärliga mot kunderna skulle deras rykte ha en betydligt större chans att förbli obefläckat!

Visst jag kan förstå att det inte är lätt att ha kompetent personal i en säsongsbetonad bransch i handelssektorn. Men i många fall tror jag att ägarnas värderingar speglas i personalen dvs. att en kund som inte nyss köpt en fullutrustad BMW, HD eller vad det nu är + utrustning för 20 papp är fullkomligt ointressanta. Vad dom inte fattar är att jag som småkund knappast kommer att spendera några stora pengar hos den handlaren när några större inköp är på G, hellre importerar jag eller åker 100 mil till en annan handlare jag har förtroende för!


Kul att du håller med till viss del iaf...:fyllisar

Ja, det är det konstiga i det, att det enda sättet att idag vinna kunder och få det viktigaste verktyget, förtroende och rykte, är att ta hand om kunderna och se det potentiella i dem, varje kund i elektronikbranschen är värd ca 150.000 kr i dagens pengavärde under sitt liv(fatta då vad en trogen mc-kund handlar om!), vilket gör att om man har en bra stam med kunder, så kommer man ha mycket bättre förutsättningar att göra ett bra jobb...

Så du har helt rätt, varför anstränger sig säljarna så lite?

Svårt att svara på, men volymen kunder har ökat rätt hårt, samtidigt som det prutas mycket hårdare idag trots lägre marginaler, inte hela förklaringen, men en stor del av det. Tyvärr ser all säljmarknad ut så här, jag tror personligen på att det har blivit så då man BARA ser pengar som kvitto på att man lyckats, förr kunde man se sitt eget rykte och sin kunskap som något man hade åstadkommit i livet, lite vääääl djupt kanske men efter några år i sälj så vet jag att det är lönekuvertet som visade om jag var duktig eller inte, så ser det ut i hela säljbranschen, vilka har bra rykte? Bilsäljare? Elektroniksäljarna?

Ja, det är lite väl att hänga ut ett företag för att en eller två beställningar blivit sena, och att de inte hunnit svara i telefon när de haft 5 personer i kö i butiken, tycker jag i alla fall, "anställ fler då!" är ett vanligt svar, hmmm, då måste vi höja priserna, "nej, nej, aldrig, då beställer jag från england istället..."

Hur ska vi ha det?

Honken skrev:
2332424 Du verkar ha ett allvarligt kommunikationsproblem med dina kunder! :lol

Jag kan bara tala för mig själv som kund. Går jag in till en handlare och beställer en grej som det är bråttom med och han säger att han ev. kan ha den på fredag. Det jag förväntar mig då om jag förklarat att det är bråttom är att han ringer på Fredag oavsett om prylen har kommit eller inte. Varenda inteligent person förstår att handlaren inte kan ha kontroll över alla faktorer! Blir däremot jäkligt sur om handlaren kommer med en massa taskiga bortförklaringar som uppenbarligen är lögner eller helt enkelt har gett f-n i eller glömt beställa grejen.

Sen det här med handpenning är för min del OK. Jag kan gärna betala grejerna i förskott om det bara är en handlare som tidigare skött sig OK. Men jag tycker att det känns lite fel när en handlare som brukar slarva med att beställa grejer samt inte hör av sig (trots att dom lovat) kräver handpenning.


Men det sjunker ju 5-10 skepp med MC-delar i veckan :rofl
 
Last edited:
För mig är inte alltid priset det viktigaste, inom rimliga gränser iaf! Har jag en handlare som jag har förtroende för spelar några procent hit och dit inte så stor roll!

Om man jämför med biltillbehörsbranschen, som förvisso omsätter mångdubbelt mer, har MC branschen mycket att lära! Där upplever jag sällan strul av samma kaliber då delar ska beställas, rätt grejer kommer i rätt tid, ett sms dyker upp på telefonen då grejerna finns hos handlarn. Blir något fel blir man i de flesta fall kompenserad för detta utan tjafs! Där finns det mycket att lära för mc-branschen både då det gäller handlare och grossister!
 
Ja, det verkar som variansen är stor.

Din MC har iaf funkat klockrent för mig varje gång jag har beställt reservdelar och tillbehör, inte världens mest motiverade mottagning, men alltid trevliga, grejer kommit i rätt tid, och de har haft koll på mina grejer, har handlat där 4 eller 5 gånger bara i år.

Sen vet jag att de fått kritik av andra i detta forum, men det här visade mig ännu en gång vad olika vi kan reagera, människor har dåliga dagar, och ibland skär det sig som damen ovan skrev...
 
Jag känner igen mig allt för väl, tyvärr både som handlare och som kund.
(gudskelov dock inte handlare inom MC-branchen)

Ofta så blir nog handlarna blåsta av sina grossister också, framförallt på leveransdatum.
Lyckligtvis har jag min grossist väldigt nära till, så jag sätter mig i bilen och åker dit och hämtar grejor själv om det behövs.

Min grossist blir också blåst på leveransdatumen av leverantörerna, och faktum är att båtfrakterna ofta strular, inte för att båtarna sjunker (om dom verkligen gjorde det skulle vi kunna köra hem våra hojar själv från japan, på alla uppstickande båtvrak) utan mer för att kontainers lastas om en massa gånger på vägen.

Båtar kommer in sent i hamn och lossas inte i tid vilket medför att dom får ligga vid kaj ett dygn extra vilket leder till att dom blir sen till nästa hamn och missar sin "slot" för avlastning, vilket leder till....

Att ditt bromshandtag som inte fanns hos din lokala butik men skulle vara hemma på tre dagar är restnoterat hos den nationella grossisten, europagrossisten, och ligger och ruttnar i hamnen i rotterdam.

Lika fullt blir jag förbannad när det händer mig med en grej jag behöver.

Solskenshistoria:
I går behövde min grabb ett ryggskydd, jag åkte runt bland handlarna här i Umeå med grabben och provade ryggskydd.

Butik nummer ett hade flera olika ryggskydd, personalen rekomenderade att vi skulle ta det dyraste, trots att det var för stort och satt illa, sen blev säljaren ointresserade och gick därifrån.

Butik nummer två hade exakt samma ryggskyd som det som passade bra på butik nummer ett, dessutom en hundring billigare men hjälpte inte till med att prova ut rätt storlek, jag hade tänkt slå till men frågade givetvis efter rabatt, fick svaret att "det går nog inte att göra så mycket, kolla själv" då fick jag själv slå upp utpriset i en konsumentkatalog för att se att dom låg exakt på kronan efter katalogen, sen fick säljaren telefon och jag åkte vidare.

Butik nummer tre, hade exakt samma ryggskydd som dom andra två, fast var klart billigast, insisterade på att få kolla att det var rätt storlek trots att vi hade provat i två butiker innan, skamligt nog frågade jag om han kunde göra något på priset trots att han redan var billigare än dom andra, han erbjöd att lägga upp oss som kund i registret så att vi skulle kunna få rabatter efter hur mycket vi handlade, jag förklarade att "skit i det, vi kommer förmodligen aldrig mer att behöva något ni säljer eftersom grabben ska ha ryggskyddet när han cyklar DH och redan har alla andra skydd"

Jag drog upp kortet och var beredd att betala deras IOFS billiga fullpris, men snubben räknade lite snabbt på vad han hade för marginaler och gav oss en hundring i rabatt för att skyddt hade hängt framme som demo-ex och hade knappt synliga repor i plasten.

Gissa vilken butik jag rekomenderar till alla som behöver crossgrejor i Umeå?
Gissa vilken butik min grabb rekomenderar till alla sina kompisar som också ska till Åre och cykla?

Det är nästan så att man borde byta till motard bara för att få handla där oftare, men vem f-n vill ha en orange motorcykel :hihi

(EDIT) Jag tror att Honken kan/har räknat ut vilka butiker jag åkte till, och i vilken ordning, jag tror dessutom att han håller med mig om servicegraden hos dom olika handlarna i fråga.
 
Last edited:
GuW skrev:
2332497

Gissa vilken butik jag rekomenderar till alla som behöver crossgrejor i Umeå?
Gissa vilken butik min grabb rekomenderar till alla sina kompisar som också ska till Åre och cykla?

Det är nästan så att man borde byta till motard bara för att få handla där oftare, men vem f-n vill ha en orange motorcykel :hihi

(EDIT) Jag tror att Honken har räknat ut vilka butiker jag åkte till, och i vilken ordning, jag tror dessutom att han håller med mig om servicegraden hos dom olika handlarna i fråga.

Hehe jorå!

Butiken i fråga tycker jag är kanon för mig som orangeåkare. Till skilnad från dina erfarenheter tycker jag (och andra med mig) att det kanske inte är den bästa butiken pris och prutmässigt. Men personalen i butiken i fråga (och framförallt ägaren) har god kunskap om hojarna han säljer och ser dessutom till att ha hemma en bra sortering på reservdelar och tillbehör, 95% av gångerna (och det är otaliga) som jag behövt grejer där har det funnits hemma och dom gånger jag beställt har leveranserna funkat bra (kul att få skriva nånting positivt nångång) Dock vet jag andra som inte är fullt lika nöjda med stället som jag.....
 
Honken skrev:
2332424 Du verkar ha ett allvarligt kommunikationsproblem med dina kunder! :lol

Varför säger du så?
Jag lovar aldrig något och jag blir GALEN om saker gått fel så JAG får stå med tomma löften mot kund!

Därför överdriver jag hur lång tid det tar att få hem en grej ÄVEN om vi beställt HUNDRA STYCKEN för en månad sedan!

Jag lovar knappt ens det jag har i handen!
Att stå och ha lurat en kund är mardröm nr 1!

Ofta får jag stå och ta hånet att "du sa en VECKA, tsss, det tog tre dagar... Hö hö hö. Ville du jag skulle gå nån annan stans?"

-Nej, men jag ville göra dig medveten om att du KAN med lite OFLYT bli stående med din hoj en vecka eller två under din högt prisade säsong.

Inte för att JAG inte vill sälja utan för att det KAN vara slut ÄVEN om levernatörens veckogamla saldo KAN vara inaktuellt TROTS att det säger 10 kvar!

/H
 
Henning! skrev:
2332542 Varför säger du så?

/H

Läs ditt förra inlägg igen... Du säger en sak, kunden uppfattar nåt annat...


Ta inte min kommentar för hårt, jag sa det med glimten i ögat :)

Jag vet hur det är till viss del. I mitt yrke i en helt annan bransch har jag också en hel del kontakt med kunder, och till synes otroliga missförstånd sker ibland!

Men som jag skrev tidigare, när jag som kund har bråttom med att få hem någonting (kan tänka mig att det ofta är så i branschen i fråga) Uppskattar jag väldigt mycket om handlarn utöver att uppge en "verklighetsförankrad" (som du skriver inte alltför optimistisk) leveranstid kan höra av sig om grejerna kommer tidigare eller inte kommer inom uppgedd tid! Förstår att det ofta är mycket att göra osv. Men trots det fungerar det för många som har den rutinen...
 
Ok, jag drar min "Din MC story" en gång till så får vi se om den här tråden försvinner också.

Jag var inne och kollade på en GSX-R600 2002:a. Frågade försäljaren bl.a. om den var svensksåld och om alla papper fanns och var stämplade.
Visst, svensksåld var den och allt var i sin ordning enligt försäljaren.

Kom tillbaka nån dag senare och köpte hojen men glömde servicebok där, (mitt första hojköp och mycket att tänka på).
Ringde dit dagen efter och sa att jag glömt det och sa att jag skulle komma förbi under dagen och hämta det.
Standardsvaret kom: -Visst, inga problem. Bara att dyka förbi.

När jag kom dit så kunde de inte hitta det jag ville ha men de skulle leta upp dom.

Efter några dagar ringde jag igen och frågade.
Svaret: -Visst, inga problem. Bara att dyka förbi.

Fanns det några papper denna gång... NEJ. Men de fanns någonstans och de skulle leta.

Efter några dagar ringde jag igen och frågade.
Svaret: -Visst, inga problem. Bara att dyka förbi.

Jag åkte dit och han gav mig en helt ny inplastad manual. Jag frågade vart originalet var och framförallt var serviceboken fanns.
-De finns här någonstans eller så har den förra ägaren de kvar. Men vi ska ringa honom och hämta allt.

Efter det så kollade jag med vägverket, något jag självklart borde gjort från början. Hojen var importerad med en mätarställning på 980 mil... När jag köpte den så stog den på 982 mil.

Åkte till Din MC och frågade försäljaren om han hade fått tag på serviceboken.
-Nej, inte ännu men vi ska fixa fram den.
Frågade då om han var säker på att hojen var svensksåld och att alla servicar var gjorda.
Han: -Jadå, den är svensksåld och allt är gjort.
Jag: -Enligt vägverket är den importerad...
Han: -Ja, men den importerades som helt ny så det är samma sak.
Jag: -Enligt vägverket är den importerad med 980 mil på mätaren...
Han: -Jaha, men jag vet bara vad den förra ägaren har sagt till mig.
Jag: -Så du menar att ni inte kollar upp en hoj som ni tar in.
Fick inget svar på den frågan.
Jag: -Hur vet du att alla servicar är gjorda?
Han: -Det är dom.
Jag: -Men vart är serviceboken då? Jag skulle vilja ha den både för att se att den är stämplad och för att ha den när jag väl säljer hojen.
Han: -Det är ingen som bryr sig om boken är stämplad, man ser ju om den är välskött...

Jag: -Då vill jag häva köpet.
Han: -Visst, inga problem.

Därefter tog det två veckor att få tillbaka pengarna trots att jag ringde dagligen.
Dessutom stog hojen registrerad på mig tills de sålde den till någon annan.
 
Honken skrev:
2332587 Du säger en sak, kunden uppfattar nåt annat...

Ta inte min kommentar för hårt, jag sa det med glimten i ögat :)

Nej nej, jag tar den inte för hårt...

"Men åter, du säger en sak och kunden uppfattar en annan."

I nuläget säger jag aldrig så.

Jag ger övertider och ringer (oftast) före utsatt datum.

Man JAG kan ju inte om JAG säger "tidigast fredag" stå till svarts i en argumentation då kunde säger
-Du sa ju fredag...
-Jo, jag SA FREDAG! TIDIGAST fredag.
-Och nu ÄR det fredag och mina grejor är inte här.
-TIDIGAST fredag...

Då lär jag mig att inte lova något, alternativt "underlova".

Kontentan är att folk VILL tro och HÖR det de VILL TRO.

När jag underlovar händer det folk blir sura för att mitt dröj på varor sabbar deras säsong...

Det är en svår sits...

/H
 
Henning! skrev:
2332639 Nej nej, jag tar den inte för hårt...

"Men åter, du säger en sak och kunden uppfattar en annan."

I nuläget säger jag aldrig så.

Jag ger övertider och ringer (oftast) före utsatt datum.

/H

Jag skulle vara nöjd med det!

Det jag blir förbannad över är när dom inte hör av sig och sen hittar på en massa rövarhistorier! Nu pratar jag i allmänhet förstås, har ingen aning vilken butik du arbetar i/äger?! Men sköter du affärerna som du säger skulle jag säkert vara en nöjd kund :lol
 
önskar att det fanns ett liknande system som prisjakt.se
här på sporthoj

att alla butiker vore listade
som man sedan kan ge betyg på :)

det funkar ju där så varför inte här
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top