rfb
Klor, Juice och avfettning
- Gick med
- 22 May 2006
- Ort
- Södertälje
- Hoj
- YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Som "gammal" handlare så vill jag bara skriva ang. de klagomål som framkommer mot diverse butiker och leverantörer (tex Internetbutiker).
Affärsidén är att tjäna pengar genom att förmedla produkter. Man köper in till ett visst pris och man säljer till ett högre.
För att få kunder krävs annonsering, en bra prisbild(kan variera beroende på varumärke, kvalité osv.) och inte minst ett bra rykte!
Alla kan annonsera och på det sättet "köpa" kunder, alla kan sänka priset och på det sättet "köpa" kunder, men rykte skapar man själv, genom sitt egna arbete och bemötande, att göra kunderna nöjda.
Det finns ett ordspråk inom handel, "Inte överlova och underleverera, utan underlova och överleverera", som är grymt viktigt.
Om du får 20 dagars beräknad leveranstid och du får den 11 dagar senare är det ju kanon, eller ännu bättre, du ska få den imorgon, och du har den verkligen "imorgon", men varför händer då det andra hela tiden?
Butikerna har extremt pressade marginaler idag, har talat med ägare/delägare till två stora mc-firmor i sverige, och det gemensamma är att det är inte mycket man tjänar totalt på året, det är relativt små saker som kan få det att "skita sig", vi har sett en relativt stor aktör sälja/lägga ner i år.
Det gör att de till varje pris vill sälja till DIG, men tyvärr överlovar för att inte göra dig missnöjd VID KÖPET, däremot vid leveransen. Oftast inte med ond mening, men de är rädda att tappa affären.
Det är synd. Men överlova leveranser, slarva vid service osv. ÄR EN DEL AV ATT KUNDER VILL HA LÅGA PRISER, alla säger att de gärna betalar för bättre service, men är det så? Hur många av oss köper färsk kyckling istället för fryst? Man prioriterar priset väldigt ofta, och det har drivit ner marginalerna.
Ingen ursäkt för dålig service, ingen ursäkt för butikerna att överlova, men det är så det ser ut på många håll idag. Tyvärr.
Jag har hoppat av säljet, men jag har förståelse för butiksarbetarna och ägarna ibland även om d et blir fel, för jag vet hur det är och ser ut, hitta någon ni är nöjda med, skaffa en personlig kontakt, det är värt så enormt mycket. Det finns många bra firmor, det finns desto fler bra säljare, hitta dem bara!
Tänk på att en affär är mellan säljare och köpare, allt som är viktigt för dig, få papper på det, få med det på kvitton, tex leveranstider, vilken utrustning som följer med osv., då kan inget bli fel. Lycka till att handla, och tipsa gärna om någon som inte är bra, men skriv gärna om de som är bra, men när ni rackar ner på ett företag, ge ett konkret exempel, inte bara: "vilket skitföretag", det känns troligen mest som ett oseriöst inlägg. Skilj på löften och förväntad leveranstid, för leveranstider som inte är spikade (som egentligen inte finns, båten kanske sjunker, mycket kan hända på vägen...) kan skjuta iväg en del, ligger ett löfte bakom, kräv kompensation, om du SEN blivit dåligt bemött, då kan det vara fog att skriva av sig lite.
Så har ni en bra kontakt, tipsa gärna så andra kan hitta till den säljaren!
Affärsidén är att tjäna pengar genom att förmedla produkter. Man köper in till ett visst pris och man säljer till ett högre.
För att få kunder krävs annonsering, en bra prisbild(kan variera beroende på varumärke, kvalité osv.) och inte minst ett bra rykte!
Alla kan annonsera och på det sättet "köpa" kunder, alla kan sänka priset och på det sättet "köpa" kunder, men rykte skapar man själv, genom sitt egna arbete och bemötande, att göra kunderna nöjda.
Det finns ett ordspråk inom handel, "Inte överlova och underleverera, utan underlova och överleverera", som är grymt viktigt.
Om du får 20 dagars beräknad leveranstid och du får den 11 dagar senare är det ju kanon, eller ännu bättre, du ska få den imorgon, och du har den verkligen "imorgon", men varför händer då det andra hela tiden?
Butikerna har extremt pressade marginaler idag, har talat med ägare/delägare till två stora mc-firmor i sverige, och det gemensamma är att det är inte mycket man tjänar totalt på året, det är relativt små saker som kan få det att "skita sig", vi har sett en relativt stor aktör sälja/lägga ner i år.
Det gör att de till varje pris vill sälja till DIG, men tyvärr överlovar för att inte göra dig missnöjd VID KÖPET, däremot vid leveransen. Oftast inte med ond mening, men de är rädda att tappa affären.
Det är synd. Men överlova leveranser, slarva vid service osv. ÄR EN DEL AV ATT KUNDER VILL HA LÅGA PRISER, alla säger att de gärna betalar för bättre service, men är det så? Hur många av oss köper färsk kyckling istället för fryst? Man prioriterar priset väldigt ofta, och det har drivit ner marginalerna.
Ingen ursäkt för dålig service, ingen ursäkt för butikerna att överlova, men det är så det ser ut på många håll idag. Tyvärr.
Jag har hoppat av säljet, men jag har förståelse för butiksarbetarna och ägarna ibland även om d et blir fel, för jag vet hur det är och ser ut, hitta någon ni är nöjda med, skaffa en personlig kontakt, det är värt så enormt mycket. Det finns många bra firmor, det finns desto fler bra säljare, hitta dem bara!
Tänk på att en affär är mellan säljare och köpare, allt som är viktigt för dig, få papper på det, få med det på kvitton, tex leveranstider, vilken utrustning som följer med osv., då kan inget bli fel. Lycka till att handla, och tipsa gärna om någon som inte är bra, men skriv gärna om de som är bra, men när ni rackar ner på ett företag, ge ett konkret exempel, inte bara: "vilket skitföretag", det känns troligen mest som ett oseriöst inlägg. Skilj på löften och förväntad leveranstid, för leveranstider som inte är spikade (som egentligen inte finns, båten kanske sjunker, mycket kan hända på vägen...) kan skjuta iväg en del, ligger ett löfte bakom, kräv kompensation, om du SEN blivit dåligt bemött, då kan det vara fog att skriva av sig lite.
Så har ni en bra kontakt, tipsa gärna så andra kan hitta till den säljaren!