Dåliga ägg

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Märks det utifrån om ägg är dåliga? Ska äta pytt i panna men jag märkte nu att jag bara har ett ägg kvar, lång långt in och det gick ut för väldigt länge sen. Det är däremot helt vitt och luktar inte. Har fått för mig från filmer att det ska märkas utifrån men jag kanske har fel?

honkiie skrev:
Märks det utifrån om ägg är dåliga? Ska äta pytt i panna men jag märkte nu att jag bara har ett ägg kvar, lång långt in och det gick ut för väldigt länge sen. Det är däremot helt vitt och luktar inte. Har fått för mig från filmer att det ska märkas utifrån men jag kanske har fel?
Lägg det i diskhon fylld med vatten.
Ställer det sig med ena änden uppåt med en gång(rakt upp) eller i värsta fall flyter så är ägget kasst. annars är det bara att köra.
Du lär ju märka om du knäcker det annars, det är bara att låta bli att äta det då.

Fråga Swedie!
Han kan säkert avgöra om det är ett dåligt (inl)ägg...

Ett ägg kan flyta även om det inte är dåligt. Inuti ägget finns en liten luftbubbla som växer ju äldre ägget blir. Lägg ägget i vatten, sticker mer än halva ägget upp vid ytan så bör du vara försiktig men det är ändå ingen garanti för att det är dåligt. Det enda sättet är att knäcka det. Öppna fönstrena innan!!

jag brukar märka upp äggen hemma med bäst-före-datum i preventivt syfte. kokar jag ägg på jobbet så märker jag dom med datum för kokning.

/fröken tvångsmässig

äh bäst-före-datumet är bara nonsen. normalt håller ägg 2-3 månader efter bäst-före. eu-regler vet du. ät på bara...

själv tycker jag att konsten att hålla mat i kylskåpet som inte har passerat bäst-före, är mer obegriplig än meningen med livet...

Bäst före betyder just bäst före, ingenting som säger att det är dåligt bara för att det skulle vara efter det datumet.

Lartes skrev:
Bäst före betyder just bäst före, ingenting som säger att det är dåligt bara för att det skulle vara efter det datumet.

Jo men fyra månader var lite mycket :) jag åt pytt i panna utan varken ägg eller rödbetor, hör och häpna, det gick ganska bra.

honkiie skrev:
Jo men fyra månader var lite mycket :) jag åt pytt i panna utan varken ägg eller rödbetor, hör och häpna, det gick ganska bra.

Pitt( :hihi ) i panna utan rödbetor går inte för sig.
Ägg det är en bonus men utan rödbetor funkar inte.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back