dålig bensin på statoil???

nicke30 skrev:
När jag körde min BMW 750 iAL på ca 75% E85 så tappade jag ca 100 hästar och den började dra en 2-2.5 liter milen mot normala 1-1.5l/mil. Men den gick hur mjukt och fint som helst om man bortser från att jag tappade ca 100 av 300 häst.

Man måste ställa om tändningen när man kör på etanol.

Är det bara jag eller har den här tråden övergått till att handla om etanol :confused:

Mina tankar ang. felet leder osökt till förgasarna, rengör dom!
dom som läser teknik/mek-forumet vet vad jag surrar om
min började faktiskt åsså bete sig så efter att jag börjat
tanka 98.. skummt sammanträffande tycker jag
fast nu var ju nåra o-ringar i mina fuggar knas så.

EDIT: MostWanted, Bensin är INGEN färskvara! inte i våra kretsar!
kanske får motorn ta ett extra varv innan den startar med 1-årig bensin

Last edited:
Corbalin skrev:
Är det bara jag eller har den här tråden övergått till att handla om etanol :confused:

Mina tankar ang. felet leder osökt till förgasarna, rengör dom!
dom som läser teknik/mek-forumet vet vad jag surrar om
min började faktiskt åsså bete sig så efter att jag börjat
tanka 98.. skummt sammanträffande tycker jag
fast nu var ju nåra o-ringar i mina fuggar knas så.

Är det inte en högre etanolhalt i 98 än i 95-oktanig bensin? Det kan ju göra att en del beläggningar i tanken har lossnat och kletat igen fuggarna!

Bensin är väl färskvara på så sätt att den förändras med tiden, men om den inte klarar sig över natten på statoil ska man nog inte låta den stå i hojen en vecka heller... :rolleyes:

PacMan skrev:
Går det att göra nåt liknande på hojen tro? På långa tråkiga turer kan man kanske klara sig utan några av kusarna och köra lite billigare...?

Jag testade 30% E85 i min hoj och det gick inte alls, den blev knappt körbar.
Jag har däremot kört flera bilar på 30% utan problem.
Det kan kanske vara så att högre effektuttag gör motorn kräsnare på bränslet.

Tändningen MÅSTE inte höjas vid körning på etanol men man kan göra det pga etanolens högre oktantal. Det ger isf en något effektivare förbränning (lite piggare och lite snålare)

ALLT är dåligt på Statoil, korven, kaffet, oljorna och givetvis också bensinen.

Var tankar förresten polisen?? :arsele

Vill man tanka på en mack som har en brun bajskorv i sin logga? :kocko

Du skulle åkt till macken och reklamerat bensinen - då hade de tagit prov på den och skickat på analys.
I botten på cisternen är det vatten och även tankbilen kan ha förorenat bensinen genom att ha rester av tex diesel kvar i sin tank.

Var tankar förresten polisen??

Shell Lindhagensplan...

Last edited:
PacMan skrev:
Går det att göra nåt liknande på hojen tro? På långa tråkiga turer kan man kanske klara sig utan några av kusarna och köra lite billigare...?

Jag har kört med ca 40 % e85 i min båge och 98 oktan. Blev ingen större skillnad faktiskt. Men på en båge så gör ju inte en tank någon skillnad heller tycker jag.

Malmus skrev:
Hur vågar du? Det är ju olagligt om inte bilen är byggd för det :gnissla

Nja, är du säker på det? Såvitt jag har förstått är det den eventuella ombyggnaden av bilen som möjligen inte är helt laglig, inte att tanka etanol i sig.

Malmus skrev:
Ska prova på det själv också, är ju inte alltför ovanligt att man kan gå över helt och hållet om man har en bil som pallar... :fyllisar

Insprutningsmotorer brukar kunna köras på rätt mycket etanolinblandning utan ombyggnad (vill man köra enbart etanol byter man en tryckregulator i bränslesystemet, rätt enkelt), litet pilligare med förgasarmotorer.

69:an skrev:
Nja, är du säker på det? Såvitt jag har förstått är det den eventuella ombyggnaden av bilen som möjligen inte är helt laglig, inte att tanka etanol i sig.

För helfordonsgodkända bilar och mc är även bränsletypen med i godkännandet, alltså får man inte köra på annat än vanlig bensin, för bensindrivna fordon då. Vansinnigt! :4skrika

Hoztic skrev:
...Är det inte en högre etanolhalt i 98 än i 95-oktanig bensin?...
98 har ingen etanolinblandning, 95 har upp till 5% men kan också vara noll, beroende på tillgången på etanol. Detta gäller alla oljebolagen i Sverige.

Etanolsoppa = E85

Tjena !

Har testat E85 på en av mina bågar. Måste byta 2 munstycken för att det ska fungera. Dels tomgångsmunstycket samt även fullgas. Ev justera tändningen. För den som vill veta mer om Etanoldrift gå in på www.etanolmc.se (tror jag det var). Där har en medlem skrivit synnerligen detaljerat om det hela.

Hehe, lite roligt det där med att vissa vill köra med E85 i sina bilar utan att den är konverterad :D Det funkar säger ni, jag frågar hur vet ni det? Har ni kollat motorn efter en 5000mil med en sådan blandning :D

bebbe skrev:
Hehe, lite roligt det där med att vissa vill köra med E85 i sina bilar utan att den är konverterad :D Det funkar säger ni, jag frågar hur vet ni det? Har ni kollat motorn efter en 5000mil med en sådan blandning :D

Jag säger att det funkar för mig, eftersom jag kört ca 5000 mil med den blandningen (50%). Motorn går lika jämnt och starkt som på ren bensin, utan knackningar, misständningar, rök, oljud eller startsvårigheter. Förbrukningen är densamma. Ingen volvomekaniker har upptäckt något motorproblem på de två servicar som gjorts sedan jag började blanda E85. Det finns inga som helst märkbara yttre symptom på att motorn skulle må dåligt.

Vad är det du tror skulle kunna hända för förskräckligheter, och mer exakt vad menar du med "kollat motorn"? :va

Last edited:
69:an skrev:
Jag säger att det funkar för mig, eftersom jag kört ca 5000 mil med den blandningen (50%). Motorn går lika jämnt och starkt som på ren bensin, utan knackningar, misständningar, rök, oljud eller startsvårigheter. Förbrukningen är densamma. Ingen volvomekaniker har upptäckt något motorproblem på de två servicar som gjorts sedan jag började blanda E85. Det finns inga som helst märkbara yttre symptom på att motorn skulle må dåligt.

Vad är det du tror skulle kunna hända för förskräckligheter, och mer exakt vad menar du med "kollat motorn"? :va

Katten kan gå sönder, och vissa bensinpumpar tål den inte i längden. I övrigt ska etanol vara överlägset bensin. Billig racesoppa!

-PLM- skrev:
Katten kan gå sönder, och vissa bensinpumpar tål den inte i längden. I övrigt ska etanol vara överlägset bensin. Billig racesoppa!

Jag är inte särskilt orolig, i och med att 850 är en av landets vanligaste bilar (den vanligaste?) och etanolrelaterade haverier borde uppmärksammats tydligt om de förekommit i någon nämnvärd omfattning. Jag tror ju inte att jag är ensam om att spara pengar på det här viset. :) Dessutom kör jag på 50% E85 vilket innebär ca 57% bensin, till skillnad från den som byter tryckregulator och kör på 100% E85.

En mix av 70% ordinarie soppa med 30% E85 ger ett lambda-1 på 13.04. Det är 9.7% skillnad och systemet måste öka soppamängden med den faktorn för att behålla samma bränn. Man ändrar alltså förbränningen till det magrare hållet(med samma delar bränsle resp luft). Hur skall systemet kompensera för det? Inte ens med orginal lambdasensor funkar det eftersom dessa normalt är urkopplade vid höga effektuttag. Någon form av ommappning bör göras annars är man nog ute o far på grunt vatten.

Corbalin skrev:

Jag köpte min hojj med 9 år gammal bensin i tanken (full tank). Startade direkt utan problem. Dock var det kanske inte speciellt taktiskt av mig att köra med den då vissa andra egenskaper bensinen har kanske gått förlorade genom åren. Tänker då främst på smörjning av ventilerna. Hojjen går som en dröm fortfarande dock.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D