dålig bensin på statoil???

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
#Olsson# skrev:
En mix av 70% ordinarie soppa med 30% E85 ger ett lambda-1 på 13.04. Det är 9.7% skillnad och systemet måste öka soppamängden med den faktorn för att behålla samma bränn. Man ändrar alltså förbränningen till det magrare hållet(med samma delar bränsle resp luft). Hur skall systemet kompensera för det? Inte ens med orginal lambdasensor funkar det eftersom dessa normalt är urkopplade vid höga effektuttag. Någon form av ommappning bör göras annars är man nog ute o far på grunt vatten.

Intressant, och jag betvivlar inte siffrornas riktighet. :Bugar
Jag konstaterar bara att bilen känns precis lika pigg - eller slö - som på enbart bensin, någon märkbar skillnad finns inte. Samma sak med förbrukningen, både mätt i färddatorn och med tankade liter kontra trippmätaren. Som worst case har jag vid något tanktillfälle noterat en ökad förbrukning på 8-10% jämfört med ungefär motsvarande körsträcka på bensin, men det kan inte tveklöst härledas till bränslet. Den storleksordningen på avvikelse ryms gott och väl inom faktorer som motvind/medvind, våt/torr väg, varmt/kallt väder, hög/låg luftfuktighet, nya/slitna däck med högt/lågt tryck etc. :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
69:an skrev:

Spekulationer och utan att veta ett smack om Volvo-modeller, men vissa har bredbandssensorer tror jag. Med dessa tillsammans med en ECU'n i closed loop skulle systemet kunna kompensera för bränsle med annat stök-värde. Sensorerna mäter endast halten syre i avgaserna och är helt ointresserade av vad man bränner. Ecu'n kranar/stryper tills syrehalten är bra. Grejen är att man måste kunna mäta i effektområden där god prestanda erhålls. (t ex full gas) Bränsle/luft förhållande för god effekt ligger rikare än vad en smalbandssensor kan läsa. Därför funkar det på vissa bilar men inte alla. Min båge funkar det inte på. Det skulle funka i ena av de två ecu-lägena och under 4500 rpm OCH under 33% trottel. Däröver, är det hårdkodat och syrehalten ignoreras.

Får jag en till :Bugar är du bussig? :hihi
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top