dålig bensin på statoil???

Virtue

blått är flott
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Rsex
Tjena...ja var i förrgår natt o tankade på statoil...jag har känt att min lilla pärla gått bättre på 98 oktanig bensin än 95 så ja började såklart tanka 98..
ja åkte sen runt lite o hem....sen när ja skulle hem från jobbet dagen därpå så vill hon inte starta...de slutade me att ja skruva isär halva hojjen innan den gick igång..
hela tiden sen dess har hon varit svår startad och de börja efter ja tanka på statoil...
ja pratade me en mekaniker som kollade lite på hojjen o trodde att ja fått kondens eller vatten i tanken (kanske på köpet av statoil)....
nån som vet om de kan vara bensinens fel eller måste ja leta efter andra fel??
:3freak
 

Virtue

blått är flott
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Rsex
MostWanted skrev:
har du köpt i stan är väll inte risken att bensinen stått länge?

köpte i utkanten av stan o jag misstänker att alla snåla bil ägare tankar 95 bara för de e lite billigare...
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
Virtue skrev:
köpte i utkanten av stan o jag misstänker att alla snåla bil ägare tankar 95 bara för de e lite billigare...


om mot förmodan ingen tankat 98 från 8 på kvällen tills 1 på natten när du tanka kan det ju bildats kondens i själva röret på handtaget eftersom det var en ganska blöt natt igår (för norrköpings borna, på 2 sätt för mig) :tungan men så lite väta har jag svårt att tro ska kunna påverka märkbart.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det är soligt och vackert ute, gå ut, kör slut på tanken och tanka igen. Är problemet kvar=något är fel.

Enkelt.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Jag tror statoil späder ut sin 98 medvetet då dom flesta turbo moppar vill ha lite vatten! Likaså spikande 125 med placebo effekt!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Virtue skrev:
köpte i utkanten av stan o jag misstänker att alla snåla bil ägare tankar 95 bara för de e lite billigare...

Jag är snålare än så.
Jag tankar bilen med hälften 95-oktan och hälften E85 (etanol). Bilen, en vanlig Volvo 855 SE '96, är helt original - inte rört en skruv. Den går precis lika bra som på enbart bensin, förbrukningen är densamma, och jag sparar runt 120:- per tank (E85 kostar 7,83/l på "min" mack). Det blir några spänn på ett år, att göra roligare saker för. :tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Visst kan du ha fått vatten i soppan. Pytsa i en flaska K-sprit så löser det sig (i dubbel bemärkelse..)
För ett antal år sedan tankade jag 60liter diesel i bilen, 12liter vatten bifogades.
Något pucko hade "glömt" att dra åt locket till lagertanken i marken. Påfyllningen låg i en brunn och när regnat så fylldes brunnen med vatten, ja och så blev det som det blev....
En massa jobb för att få ersättning från macken blev det iaf.
 

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
E-tuna
Hoj
XT 660 X 2005
69:an skrev:
Jag är snålare än så.
Jag tankar bilen med hälften 95-oktan och hälften E85 (etanol). Bilen, en vanlig Volvo 855 SE '96, är helt original - inte rört en skruv. Den går precis lika bra som på enbart bensin, förbrukningen är densamma, och jag sparar runt 120:- per tank (E85 kostar 7,83/l på "min" mack). Det blir några spänn på ett år, att göra roligare saker för. :tummenupp

Hur vågar du? Det är ju olagligt om inte bilen är byggd för det :gnissla

Ska prova på det själv också, är ju inte alltför ovanligt att man kan gå över helt och hållet om man har en bil som pallar... :fyllisar
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Malmus skrev:
Hur vågar du? Det är ju olagligt om inte bilen är byggd för det :gnissla
Ska prova på det själv också, är ju inte alltför ovanligt att man kan gå över helt och hållet om man har en bil som pallar... :fyllisar
De flesta bilar klarar 30% E85 utan problem, 50% brukar gå bra om det inte är för kallt ute.
Man bör dock vara uppmärksam på att E85 har den lilla egenheten att den KAN lösa upp packningar av olämpligt material.
Olagligt? Skit i det. Så länge sosseriet snor mig på 60-70% av min lön i skatt och ge dom pengarna till "free-loaders" (läs: säkra s-röster) som inte vill göra ett handtag bryr jag mig inte.
E85 är dessutom helt skattebefriad :D
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Kahobe skrev:
De flesta bilar klarar 30% E85 utan problem, 50% brukar gå bra om det inte är för kallt ute.
Man bör dock vara uppmärksam på att E85 har den lilla egenheten att den KAN lösa upp packningar av olämpligt material.
Olagligt? Skit i det. Så länge sosseriet snor mig på 60-70% av min lön i skatt och ge dom pengarna till "free-loaders" (läs: säkra s-röster) som inte vill göra ett handtag bryr jag mig inte.
E85 är dessutom helt skattebefriad :D

www.etanol.nu

www.maktskifte06.se
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
sajk skrev:
om mot förmodan ingen tankat 98 från 8 på kvällen tills 1 på natten när du tanka kan det ju bildats kondens i själva röret på handtaget eftersom det var en ganska blöt natt igår (för norrköpings borna, på 2 sätt för mig) :tungan men så lite väta har jag svårt att tro ska kunna påverka märkbart.
bensin är en färskvara.
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
När jag körde min BMW 750 iAL på ca 75% E85 så tappade jag ca 100 hästar och den började dra en 2-2.5 liter milen mot normala 1-1.5l/mil. Men den gick hur mjukt och fint som helst om man bortser från att jag tappade ca 100 av 300 häst.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Kahobe skrev:
De flesta bilar klarar 30% E85 utan problem, 50% brukar gå bra om det inte är för kallt ute.
Man bör dock vara uppmärksam på att E85 har den lilla egenheten att den KAN lösa upp packningar av olämpligt material.
Olagligt? Skit i det. Så länge sosseriet snor mig på 60-70% av min lön i skatt och ge dom pengarna till "free-loaders" (läs: säkra s-röster) som inte vill göra ett handtag bryr jag mig inte.
E85 är dessutom helt skattebefriad :D

Tänker du på något annat än SAP?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Malmus skrev:
Hur vågar du? Det är ju olagligt om inte bilen är byggd för det :gnissla

Ska prova på det själv också, är ju inte alltför ovanligt att man kan gå över helt och hållet om man har en bil som pallar... :fyllisar


känner flera som kör så :tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Chris Ash skrev:
Tänker du på något annat än SAP?
Så länge SAP tvingar mig att avstå större delen av min förtjänst till onyttigheter så gör jag mitt bästa att motarbeta SAP - var jag kan...
Förr i världen betalade man tionde till kyrkan.. nu är det sextionde, eller möjligen sjuttionde, till Vår Högt Ärade Ledare och Partiet.
Och Du, ta inte fram "välfärden" som nyttighet! Den bästa välfärd människor kan få är ett schysst kneg, och det gör Partiet sitt bästa att förhindra.
Av någon anledning är %-talet för Partiet och %-talet bidragsberoende nära varandra, undrar varför.. :rolleyes:
 

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Rimforsa
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Virtue skrev:
Tjena...ja var i förrgår natt o tankade på statoil...jag har känt att min lilla pärla gått bättre på 98 oktanig bensin än 95 så ja började såklart tanka 98..
ja åkte sen runt lite o hem....sen när ja skulle hem från jobbet dagen därpå så vill hon inte starta...de slutade me att ja skruva isär halva hojjen innan den gick igång..
hela tiden sen dess har hon varit svår startad och de börja efter ja tanka på statoil...
ja pratade me en mekaniker som kollade lite på hojjen o trodde att ja fått kondens eller vatten i tanken (kanske på köpet av statoil)....
nån som vet om de kan vara bensinens fel eller måste ja leta efter andra fel??
:3freak
Tjena !
Om felet kvarstår bör du kolla efter annat fel en bensinen. Om inte fler som tankat 98 från samma tank och leverans och fått problem ligger problemet hos din båge. Kolla tanklockspackning mm. Pytsa ev i lite K-sprit. Ev kondens som någon påstod skulle bildas i munstycksröret är negligerbart. Handtaget sitter ju på samma sätt åren igenom. "Gammal" bensin är likaledes försumbart. Med min kännedom om Norrköping fylls tankarna 2 - 3 ggr/veckan. Var för ett par år sedan bensinstationsägare med leverans från samma depå som Statoil i Norrköping. Ok, 95 säljs mer men man tar alltid några ccm 98 då 96 fortfarande säljs. 96 är ju en blandning av 95/98. i dagens läge skulle inte Statoil fuska vilket man däremot skulle kunna tro att någon enstaka lanthandlare eller liknande skulle kunna ägna sig åt vid något enstaka tillfälle. Om du börjar blanda in E-85 så kan en effekt bli att smuts frigörs och blockerar bensinen eller gör så att bågen går som en påse nötter.
Lycka till
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
69:an skrev:
Jag är snålare än så.
Jag tankar bilen med hälften 95-oktan och hälften E85 (etanol). Bilen, en vanlig Volvo 855 SE '96, är helt original - inte rört en skruv. Den går precis lika bra som på enbart bensin, förbrukningen är densamma, och jag sparar runt 120:- per tank (E85 kostar 7,83/l på "min" mack). Det blir några spänn på ett år, att göra roligare saker för. :tummenupp

Går det att göra nåt liknande på hojen tro? På långa tråkiga turer kan man kanske klara sig utan några av kusarna och köra lite billigare...?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top