Då rök körkortet

FJR1300
140 hästar, 240 kilo utan fet snut, fem(!) växlar

vette fan, de är rätt så snabba...

Måste bara fråga, hur gör dom när dom stannar en med civilhoj? Har dom en sån där "spade" inför stället eller har dom "gömda" lampor? /Adam

Gömda lampor.

Tror inte man kan vinna mot Polisen iaf inte utan försvarare, var själv hos tingsrätten i måndags (fortkörning bil med laserpistol) och blev dömd, det enda de lutade sig mot var platsprotokollet vad polisen skrivit där allt annat var ointressant. Det polisen hade gjort var att han mätt mig för fortkörning på ca 450 m, men ändrat i rapporten till 228 m för att det skulle gå inom ramen om vilket avstånd de får mäta på, därför nekade jag men som sagt de gick bara på rapporten och polismannen själv dök inte ens upp för att vittna, verkligen sjukt. Även klockslaget var fel på 11 minuter, men domaren sa att ta fel på några minuter har inget med mätresultatet att göra.... :huvet

Resultatet är alltså att du kan bli oskyldigt dömd för trafikmål i Sverige, polisen som mätte mig heter Magnus Wikström, Uppsala. Så akta er för honom

Last edited:
Tror inte man kan vinna mot Polisen iaf inte utan försvarare, var själv hos tingsrätten i måndags (fortkörning bil med laserpistol) och blev dömd, det enda de lutade sig mot var platsprotokollet vad polisen skrivit där allt annat var ointressant. Det polisen hade gjort var att han mätt mig för fortkörning på ca 450 m, men ändrat i rapporten till 228 m för att det skulle gå inom ramen om vilket avstånd de får mäta på, därför nekade jag men som sagt de gick bara på rapporten och polismannen själv dök inte ens upp för att vittna, verkligen sjukt. Även klockslaget var fel på 11 minuter, men domaren sa att ta fel på några minuter har inget med mätresultatet att göra.... :huvet

Resultatet är alltså att du kan bli oskyldigt dömd för trafikmål i Sverige, polisen som mätte mig heter Magnus Wikström, Uppsala. Så akta er för honom

Som jag förstår det skall formalia vara väldigt viktigt, finns väl rättsfall på trafikjuristens (saliga) webbsidor där skitsaker gör att åtal ogillas till och med....? :va

På en timme har man 5-7 mils försprång, men har man en kilometer så kan man ju alltid gömma sig bakom en sopcontainer...

Stämmer. 300 är väl inte helt realistiskt för de flesta och det behövs nog mer än en km för att inte synas på rak väg. För att få 2km försprång om man kör 260 och polisen 230 behöver du köra ~2 mil eller 4 minuter. Det gäller att vägen är tom, ganska rak och inte tar slut eller att man möter en ny polis vid näst avfart...

Är det en bil som följer efter i fart så är det naturligtvis smart att sakta ned först... 0-230 med bil tar en stund...

Sträcka = försprång / (1-Hp/Hdu) ... räkna på

Trafikjuristen - ett av hans fall - http://www.trafikjuristen.se/framgangar/hastighetsovertradelse/laser/laser7.htm

Mätavstånd med laser översteg det tillåtna
Av rapporten och platsprotokollet framgick att polismannen mätt klienten med laser på ett avstånd av 414 meter trots att längsta tillåtna avstånd är 400 meter. Länsstyrelsen lämnade tämligen omgående tillbaka körkortet men åklagaren gav sig inte. Klienten åtalades men vid förhandlingen i tingsrätten begärde åklagaren, när han upptäckte att klienten hade en försvarare (undertecknad), att förhandlingen skulle ställas in eftersom han ville åberopa polismannen som vittne.
På klientens uppdrag anmälde jag då muntligen, direkt till åklagaren utanför tingsrättssalen, polismannen för tjänstefel och osant intygande. Tjänstefel eftersom polismannen i strid mot Rikspolisstyrelsens föreskrifter hade mätt på ett för långt avstånd, osant intygande eftersom han i rapporten intygat att mätningen hade skett i enlighet med Rikspolisstyrelsens föreskrifter. Jag tyckte förfarandet var särskilt allvarligt eftersom det visat sig att polismannen mer eller mindre satt i system att vid tillfället mäta på ett längre avstånd än tillåtet. Platsprotokollet innehöll nämligen sammanlagt tolv rapporterade hastighetsöverträdelser, av vilka inte mindre än nio hade skett på för långt avstånd.

Tror inte man kan vinna mot Polisen iaf inte utan försvarare, ...

Det är väl så förbålt tråkigt att vara trafikpolis att de sätter dit alla trafikanter som de "vet" kör för fort oavsett vad laser eller pilot säger. Särskilt när allt som behövs är en liten anteckning som ingen ifrågasätter - inte ens besök i rätten behövs.

Det är väl så förbålt tråkigt att vara trafikpolis att de sätter dit alla trafikanter som de "vet" kör för fort oavsett vad laser eller pilot säger. Särskilt när allt som behövs är en liten anteckning som ingen ifrågasätter - inte ens besök i rätten behövs.

Dom flesta är vettiga men rötäggen kommer man inte åt,främst pga. kårandan.
Spelar ingen roll vad kollegorna tycker om en polis handlande,utåt backar dom allt han säger och i synnerhet trafiken.

Henrik

Trafikjuristen - ett av hans fall - http://www.trafikjuristen.se/framgangar/hastighetsovertradelse/laser/laser7.htm

Mätavstånd med laser översteg det tillåtna
Av rapporten och platsprotokollet framgick att polismannen mätt klienten med laser på ett avstånd av 414 meter trots att längsta tillåtna avstånd är 400 meter. ...Platsprotokollet innehöll nämligen sammanlagt tolv rapporterade hastighetsöverträdelser, av vilka inte mindre än nio hade skett på för långt avstånd.

Finns nog inte många poliser som skriver fel avstånd i protokollet...

Borde inte snutens laser skriva ut ett kvitto på deras mätning så de inte kan hitta på egna värden?

Borde inte snutens laser skriva ut ett kvitto på deras mätning så de inte kan hitta på egna värden?

Borde men gör inte,våran stolta (trafik)poliskårs egen höga integritet skall skydda alla oskyldiga trafikanters intressen och bara redovisa riktiga uppgifter för lagförning.

Tänk om dom skulle genomföra det på alla småbutikers kassasystem,behövs inget kvitto för vi litar på er vilja att följa lagen....

Henrik

Du ska alltid begära att få se sista kalibreringen av lasern när du blir stoppad, det är inte ohövligt och inget som kan bli sura över, är det inte kalibrerat i utsatt tid så kan dom snyta sig i pungen och du kan åka därifrån med böter på samtliga fel och brister efter en flygande besiktning :D

Du ska alltid begära att få se sista kalibreringen av lasern när du blir stoppad, det är inte ohövligt och inget som kan bli sura över, är det inte kalibrerat i utsatt tid så kan dom snyta sig i pungen och du kan åka därifrån med böter på samtliga fel och brister efter en flygande besiktning :D

Och eftersom det är så vanligt att folk frågar efter det så har dom naturligtvis med sig det protokollet.

Det har hänt både med laser och kameraskåp, kameraskåpen skall också kalibreras vilket man bör kolla upp om man får hem ett brev.
Det är bara ställa frågan, även vilket avstånd det är mätt på.
Men det är klart om du tror att det stämmer innan du frågar så ska jag inte tvinga dig ;)

Då var det min tur att bli av med lappen.
Efter en lite för snabb färd mot Rörken för lite bankörning en måndagskväll.

Lider med dig mannen. Surt, kunde hänt vilket sporthoj som helst på E4:an.

Kör där ofta men har aldrig råkar ut för just MC poliser i nordlig riktning. Var mer exakt var det han stod när du passerade Arlanda? Skulle förstås vara kanon att känna till.

Du nämnde att han kom ifatt efter att du slagit av på tempot. Om du fortsatt i runt 180 mot Uppsala, är din uppfattning att han hade åkt ifatt dig då? Vore kul att veta.

Som sagt, kan inte annat än att känna medlidande med dig och önskar nästan att han hamnat efter mig istället ;)

/Olzki

Synd att du inte satt på en sporthoj,då hade han inte haft en chans:D :D

Jag tror du skrev fel :D

"Fler mc-förare smiter från polisens kontroller

Norrköping

Trafikpolisen har stora problem med motorcyklister som vägrar stanna vid fortkörning och helt enkelt kör ifrån poliserna."

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4080189

Ghostrajjder.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP