Då rök körkortet

Jag har inte erkänt.
186 medelhastighet på lite drygt 1km

Bra!
Man ska aldrig erkänna på plats.
Hoppas du slipper va körkortslös så länge.
Sommaren är ju snart slut, alltid nåt man kan trösta sig med...
Gör inget dumt nu som att köra ändå.
Lider med dig. :pannkyss

Nån tanke om att dra vart det inte.
Han kom ikapp så långt efter att jag hade slagit av på tempot för att vänta in några polare så trodde nästan jag skulle klara mig med en varning.
Men insåg när han sa att det var slutlekt för min del och drog ur nyckeln innan jag han stänga av MC:n att det var ganska kört.

detta står om medgivande att köra fordon

http://www.polisen.se/static/fap/FAP691_1_RPSFS1999_1.pdf

5 Medgivande att köra fordon
Föreskrifter
Ett medgivande att köra fordon efter det att körkortet eller traktorkortet
har omhändertagits skall gälla under de 48 timmar som infaller närmast efter
omhändertagandet. På blanketten skall anges när tidsfristen löper ut.

Jag skulle nog ta kontakt med polisen och fråga vad som gäller.

Man måste inte få 48 timmar. Det är upp till polisen i fråga om han/hon vill ge det.

Blev också av med kortet precis i början av säsongen, 5 mån efter ö-klagan, 165 på 90-väg. Antar att du körde på motorväg? Såhär ligger det till; om du erkänner och skriver på papperna med en gång får du köra 48h efter att de tagit ditt kort. Vägrar du skriva under/erkänner ej, får du ej köra 48h och får hämta hojen på släp, alt. nån chompis får hämta den. Bra att du stannade iaf och inte blev en siffra i statistiken.

Körkortsomhändertagandet gör polisen som en serviceåtgärd åt Länsstyrelsen, i de fall där man som polis inte är helt säker på att länsstyrelsen kommer att återkalla körkortet så omhändertar man det inte överhuvudtaget.

Om man omhändertar körkortet så KAN polismannen ge tillåtelse att köra i upp till 48 timmar från den tidpunkt där körkortet omhändertogs. Om det är allvarliga brister på fordonet, om det är rattfylleri eller om föraren uppvisat väldigt dåligt omdöme så ger polisen som regel aldrig uppskov. I många fall så kan uppskovet handla om 1-2 timmar så att föraren kan köra hem bilen till sin hemadress. Det har inget att göra med om man erkänner eller förnekar brottet.

Själva körkortet skickas sedan till länsstyrelsen som handhar ärendet.

Ett körtkortsomhändertagande är inget straff (även om det kanske känns som ett straff) och står inte på något sätt i relation till böter/fängelse, det är en förvaltningsrättslig åtgärd som inte har något att göra med den straffrättsliga processen.

Om du erkänner och skriver på papperna med en gång får du köra 48h efter att de tagit ditt kort. Vägrar du skriva under/erkänner ej får du ej köra 48h.

(I vissa fall kan polisman (även om man skrivit under) neka en de 48h om han anser att hastighetsöverträdelsen varit så grov att man inte bör vistas i trafiken överhuvudtaget).

Är de igentligen så bra o ha en sån här tråd uppe om man skall överklaga... de kan ju lätt ses som ett "erkännande" i åklagare och nämndemäns ögon...

Om man omhändertar körkortet så KAN polismannen ge tillåtelse att köra i upp till 48 timmar från den tidpunkt där körkortet omhändertogs. Om det är allvarliga brister på fordonet, om det är rattfylleri eller om föraren uppvisat väldigt dåligt omdöme så ger polisen som regel aldrig uppskov. I många fall så kan uppskovet handla om 1-2 timmar så att föraren kan köra hem bilen till sin hemadress. Det har inget att göra med om man erkänner eller förnekar brottet.
Jepp riktigt.

Detta står i körkortslagen kap 5 §7 andra stycket
Om körkortet skall omhändertas på grund av brott som avses i 3 § 4 får körkortshavaren medges rätt att under 48 timmar närmast efter omhändertagandet köra det slag av fordon som körkortet berättigar honom till.

Jaha, då har jag oxå blivit av med lappen då.
2 timmar sedan, i bilen på E4.an vid Ulriksdal (Sollentuna). 139 km/h (mot tillåtna 90).

Otroligt pantat av mej att erkänna på plats. Vet ärligt talat inte vad som flög i mej, eftersom jag läst åtskilliga ggr här att man aldrig ska skriva under på plats.
Men men, ibland kortsluter det tydligen.

4000:- fattigare. Frågan är hur länge jag får vänta på kortet. Nån som har nån tanke? Körde alltså 49km/h för fort.

2 timmar sedan, i bilen på E4.an vid Ulriksdal (Sollentuna). 139 km/h (mot tillåtna 90).

Otroligt pantat av mej att erkänna på plats. Vet ärligt talat inte vad som flög i mej, eftersom jag läst åtskilliga ggr här att man aldrig ska skriva under på plats.

4000:- fattigare. Frågan är hur länge jag får vänta på kortet. Nån som har nån tanke? Körde alltså 49km/h för fort.

3-4 mån? Jag fick 5mån för 165 på 90.

FJR 1300 är rätt snabba ,,,, MEN!

-Men! Jag hade aldrig stannat med min Busa.
Triumph 675 är nog snabbare än en MC polis på en FJR 1300 när det börjar bli riktigt kurvigt.

Synd att de kurvor saknas på E4:an bara ...

Beklagar men stora delen av sommaren har gått redan & du får ju tillbaka körtet innan nästa vår.

Jag skulle gissa på 3 månader. en polare till mig åkte fast för 167 på 110 väg och han fick klara sig i 3 månader.

Enligt trafikjuristen.se så skall det också vara 3 månader enligt praxis. Men du har inte mycket marginal till att få 4.
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Du kan förresten räkna med att Hamrén gör minst ett hembesök bara för att kolla till dig sen. Han glider sakta förbi utanför fönstret, på hojen sin, bara för att påpeka att han minsan kommer ihåg en.
Har hört att han gillar sådant.
:gnissla

Är det förresten sant att Hamrén kommer att medverka i en åka-fort-rulle inom närmsta tiden..?
Det går envisa rykten om det.

Har du inte koll i backspeglarna när du kör?

Du kan förresten räkna med att Hamrén gör minst ett hembesök bara för att kolla till dig sen. Han glider sakta förbi utanför fönstret, på hojen sin, bara för att påpeka att han minsan kommer ihåg en.
Har hört att han gillar sådant.
:gnissla

Är det förresten sant att Hamrén kommer att medverka i en åka-fort-rulle inom närmsta tiden..?
Det går envisa rykten om det.
Ja enligt rykten ska han försöka slå ghostriders rekord sthlm-uppsala :D :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP