Vi har nyligen (efter 10 år i ett gammalt system) hittat en leverantör som estimerade vad vi ansåg var en rimlig kostnad för ett nytt affärssystemför, som kunde få oss in i ett nytt modernare affärssystem som inkluderar ALLA våra huvud- samt undersystem. SMC är bra mycket större att driva än ett Excel-ark. Ett system där vi även kan börja nyutveckla nya funktioner och som ger verksamheten möjlighet att faktiskt göra något nytt. I för många år har vi sagt "det går inte göra för systemet klarar inte av det". Det har varit ett skört korthus som jag varit glad jag ens lyckats halvt hålla igång.
Men som med alla system så har inte varken estimatet hållits av leverantören, eller alltid blivit rätt levererat. Men, till slut, så har saker blivit rätt bra anser jag. Speciellt det jag byggt runt vårt CRM

, ekonomisystemet (Visma Business) har behövt lite mer "kärlek"

Utöver det så har vi ju "kringsystem" som SMC Boken och Appen, samt bokningssystemet och vad som ska bli det "digitala school" (som en del i vårt GDPR arbete)
Sen som andra lyckats påpeka så lönekostnaderna inkluderar alla milersättningar inom kurser och reseverksamheten. Räkna även in arbetsgivaravgifterna a 30%+ procent. Samt förstås oss andra som jobbar heltid med SMC. Vårt jobb ligger i detaljerna, det där ingen riktigt ser men förväntas göras. Hela vintern är förberedelse för nästa års kurs/reseverksamhet. Hanteringen av medlemsavgifter mm. En sådan här relativt stor verksamhet med många människor involverade, driver inte sig självt.
Bara Jespers / Galne danskens och Maria Nordqvists arbete både nationellt och internationellt är ett jobb normalt för flera personer. Och överlag görs detta jobb, med en glad min. År in, år ut. Moroten är förhoppningsvis glada medlemmar, glada motorcyklister som får fortsätta köra MC även i framtiden och att vid månadens slut få en lön nog som motsvarar insatsen.
Vad gäller IT-budgeten i övrigt så den nya nu efter vi är klara som ska gälla 2021/2022 är helt inom normalspektrumet. En kommentar jag såg var att vi kunde gjort det här på 1 / 10 del av de 3-4 miljoner affärssystemet kommer ha gått på i slutändan... ja, 400k är väl egentligen bara uppstartskostnader i ett projekt av denna storlek om vi ser på servrar och endast licenserna för att nå applikationerna.
Välkommen till moderna affärssystem. Det är sånt som kostar.
Nej, SMC kan inte ha Fortnox. Det är lite mer komplicerat än så ;-)