Då damp räkningen ner (SMC)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Självfallet betalt in medlemsavgiften. Genom åren tycker jag att de har visat ett stort engagemang. Inte minst har många av de som engagerat sig i Smc deltagit i många givande diskussioner här i diverse frågor när det uppstått kontroverser. Tänker åren där man drog åt snaran för mc kollektivet allt mer. Vi är en minoritet grupp så det kan inte vara så enkelt där många gånger. Någon ska ta hand om våra särintressen.

Man väljer själv vad man vill få ut av Smc. Kurserna är något jag brukar rekommendera alla att gå. Pratar man med något som har ett färskt körkort brukar jag be dem kolla upp Smc kurserna. På ett kurstillfälle lär de sig mer än en hel säsong i trafiken. Alltid trevliga arrangörer, instruktörer och deltagare.

Har inga problem att sponsra det genom att betala medlemsavgiften.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Självfallet betalt in medlemsavgiften. Genom åren tycker jag att de har visat ett stort engagemang. Inte minst har många av de som engagerat sig i Smc deltagit i många givande diskussioner här i diverse frågor när det uppstått kontroverser. Tänker åren där man drog åt snaran för mc kollektivet allt mer. Vi är en minoritet grupp så det kan inte vara så enkelt där många gånger. Någon ska ta hand om våra särintressen.

Man väljer själv vad man vill få ut av Smc. Kurserna är något jag brukar rekommendera alla att gå. Pratar man med något som har ett färskt körkort brukar jag be dem kolla upp Smc kurserna. På ett kurstillfälle lär de sig mer än en hel säsong i trafiken. Alltid trevliga arrangörer, instruktörer och deltagare.

Har inga problem att sponsra det genom att betala medlemsavgiften.

Du har rätt. Utan SMC hade mc varit förbjudet, som enda land i Europa. Tack för att du ser till att snaran inte dras åt mer. Det är dina 500kr som gör skillnaden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, nu blir det uppenbart: det är minsann någon som har blivit nåt så djävulskt frånkörd på bana av en SMC-gubbe med väst på en gammal GS. :hej
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har rätt. Utan SMC hade mc varit förbjudet, som enda land i Europa. Tack för att du ser till att snaran inte dras åt mer. Det är dina 500kr som gör skillnaden.

Mjaeh, men vi have kunnat ha bra mycket hårdare regler, lite som Frankrike hade.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag missar din poäng tror jag.
Inte en aning om vad det har kostat.

Det var egentligen inte riktat till dig, du råkade bara ta upp en ganska viktig aspekt på saker som SMC lägger pengar på. :)

Det finns de som tror att kurserna bara poppar fram ut tomma luften, och att man hittar i funktionärer i varenda buske som man bara plockar fram och att de heller inte kostar nånting eftersom alla pengar går till kansliets "miljonlöner"... ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Bra med lite insyn. Dock mycket märkligt att SMC anser det motiverat att argumentera mot anslag för andra trafikslag (järnväg), känns oseriöst och inte alls så underbyggt som övriga argument.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bra med lite insyn. Dock mycket märkligt att SMC anser det motiverat att argumentera mot anslag för andra trafikslag (järnväg), känns oseriöst och inte alls så underbyggt som övriga argument.

Det finns x pengar som ska räcka till y kostnader. SMC jobbar för motorcyklisterna och när x då inte räcker till alla y så måste man prioritera. SMC:s jobb är att prioritera MC.
För övrigt tycker jag att det är helt rätt att lägga järnväg utanför det vanliga vägunderhållet. Visst, det är frågan om transport men järnväg är så kostsam så det knäcker alla andra budgetar. Regeringen bör titta på järnväg med andra ögon och inte koppla den direkt till väg eftersom det är så vitt skilda saker. Som att jämföra väg med sjöfart. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det finns x pengar som ska räcka till y kostnader. SMC jobbar för motorcyklisterna och när x då inte räcker till alla y så måste man prioritera. SMC:s jobb är att prioritera MC.
För övrigt tycker jag att det är helt rätt att lägga järnväg utanför det vanliga vägunderhållet. Visst, det är frågan om transport men järnväg är så kostsam så det knäcker alla andra budgetar. Regeringen bör titta på järnväg med andra ögon och inte koppla den direkt till väg eftersom det är så vitt skilda saker. Som att jämföra väg med sjöfart. :)

Ja, men då finns det en hel del andra saker SMC skulle kunna börja argumentera för att de ska få minskade anslag, till förmån för motorcyklismen. Det blir dock lite konstigt när ett specialintresse försöker diktera villkoren för det som inte direkt berör dem. Med det sagt håller jag absolut med om att det var ett felaktigt beslut att slå ihop Banverket och Vägverket till kolossen Trafikverket. Även järnvägen förlorar stort på det (vars nuvarande kostnader till stor del består av eftersatt underhåll i väldigt många år).
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, men då finns det en hel del andra saker SMC skulle kunna börja argumentera för att de ska få minskade anslag, till förmån för motorcyklismen. Det blir dock lite konstigt när ett specialintresse försöker diktera villkoren för det som inte direkt berör dem. Med det sagt håller jag absolut med om att det var ett felaktigt beslut att slå ihop Banverket och Vägverket till kolossen Trafikverket. Även järnvägen förlorar stort på det (vars nuvarande kostnader till stor del består av eftersatt underhåll i väldigt många år).

Visst är det så men just i det här fallet har jag förstått det som att SMC svarade på en specifik skrivelse och explicit det som stod i den skrivelsen.
Andra frågor får då drivas i andra skrivelser eller forum:)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det detta ni pratar om?
"SMC föreslår att allt som rör nya stambanor läggs utanför plan eftersom det inte finns medel till underhåll av befintlig väg och järnväg."
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det detta ni pratar om?
"SMC föreslår att allt som rör nya stambanor läggs utanför plan eftersom det inte finns medel till underhåll av befintlig väg och järnväg."

Jupp!
 

Anders_Rad4

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2020
Ort
Halland
Hoj
2019 Kawazaki Z900RS
Jag har märkesförsäkring hos Svedea, är det någon som vet om man kan få rabatten hos dom om man går med i SMC efter man tecknat försäkringen? Jag fick frågan när jag tecknade den men valde då att inte ta den. Nu har jag ångrat mig.:huvet
 

rikke86

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2020
Ort
Skövde
Hoj
2020 Suzuki V-Strom 650XT
Jag ringde Svedea igår och meddelade att jag gått med i SMC, inga problem sa tjejen och frågade bara efter personnummer så skulle hon fixa resten. Blev till och med pengar tillbaka då jag har 2 månader kvar innan nästa premiebetalning.
 

Anders_Rad4

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2020
Ort
Halland
Hoj
2019 Kawazaki Z900RS
Jag ringde Svedea igår och meddelade att jag gått med i SMC, inga problem sa tjejen och frågade bara efter personnummer så skulle hon fixa resten. Blev till och med pengar tillbaka då jag har 2 månader kvar innan nästa premiebetalning.Tack för svaret, ska ringa på Måndag.

Tack för svaret, ska ringa på Måndag. (y)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top