Då damp räkningen ner (SMC)

Jag tycker väl att SMC är en väldigt öppen och trevlig gemenskap, med roliga kurser.
Om det är valet av hjälm eller hoj som gör dig till en engagerad människa vet jag inte om jag är överens om. :va
Min uppfattning är att det finns plats för alla som vill bidra med någonting, och vill man inte engagera sig personligt så kan man vara medlem i alla fall.
Men en förening blir ju totalen av de som vill någonting, och engagerar sig.
Eftersom jag har korvätarhjälm själv, så är det väl bara att knalla iväg till kansliet, kvittera ut en reflexväst och sätta sig ner och bli tråkig :fyllisar
 
Självklart är hela familjen medlemmar, åtminstone frugan och jag. Jag gillar inte allt dom gör, att åka någon kilometer i sakta mak med skinnväst och krompråm för att fika 2h går bort, men utbildning och trafiksäkerhetsarbetet är guld värt. Tragikvärket måste ha en motpol :fakta
 
RYKTEN, har hörts ute på stan att det var en Dansk som hackade in sig i chef redaktörens dator, och med flit ändrade fabrikat på den italienska MC modell, med syfte att skapa diskussion och mera omtala av dessa underbara italienska sporthojer. Rykten går även om Dansken tydligen ångrar sig över hans F4 fått ny ägare..

:lol:lol Haha, all publicitet, osv. :)
 
Ouch, den tog! :7peta

Har du någonsin sett mig med reflexvästförutom när jag övningskörde med dottern? :fakta

Har aldrig sett så många sporthojar med grälla skinnkondomer som i SMC-s regi...

Så du har alltså bevisligen kört med reflexväst? :D:crash:hej

Förlåt Stefan! Du lade upp en så snygg smashmöjlighet så jag kunde inte låta bli... :kär
 
Är lite för snål för det. Är medlem vart annat år ungefär. Inga förmåner/rabatter jag har nytta av, och det som är av intresse i tidningen har man redan läst på nätet.
Det är suveräna utbildningar som anordnas, och jag hänvisar alla vänner som blir hojåkare dit. Men dom ingår ju inte i medlemsavgiften.
Visst, 500 är inte några större pengar, men har man 4-5 andra föreningar som vill ha medlemsavgifter så väljer man gärna bort den som man tycker ger minst för pengarna.
Vill tro att dom gör ett bra arbete för att gynna motorcyklisterna, och det är väl därför jag får ett infall att bli medlem vartannat år, men det marknadsförs för dåligt. Tycker jag med jämna mellanrum ser på facebook där dom lyfter fram problemen dom jobbar med, men ser sällan att det presenteras några resultat.
 
Är lite för snål för det. Är medlem vart annat år ungefär. Inga förmåner/rabatter jag har nytta av, och det som är av intresse i tidningen har man redan läst på nätet.
Det är suveräna utbildningar som anordnas, och jag hänvisar alla vänner som blir hojåkare dit. Men dom ingår ju inte i medlemsavgiften.
Visst, 500 är inte några större pengar, men har man 4-5 andra föreningar som vill ha medlemsavgifter så väljer man gärna bort den som man tycker ger minst för pengarna.
Vill tro att dom gör ett bra arbete för att gynna motorcyklisterna, och det är väl därför jag får ett infall att bli medlem vartannat år, men det marknadsförs för dåligt. Tycker jag med jämna mellanrum ser på facebook där dom lyfter fram problemen dom jobbar med, men ser sällan att det presenteras några resultat.

Många gånger blir det inget resultat - och det är resultatet! Utan SMC hade många icke-resultat slutat i resultat, som vi inte vill ha. :D Tex kubikbegränsingen när det var på tapeten. Eller regplåtar fram. Det blir ju liksom ingen lag som meddelar att lagen INTE ändrade sig. Och då kan "resultatet" vara svårt att kvantifiera tydligt.

Att SMC är med och samtalar med Trafikverket med flera är en jättestor fördel för hos hojåkare. Ett magnifikt arbete i mitt tycke.
 
Tex kubikbegränsingen när det var på tapeten. Eller regplåtar fram.

Är man 100% säker på att det skulle ha genomförts utan SMC?

MC branchen själva begränsade ju effekten ett tag med strypta modeller med andra kamaxlar och andra knep (vilket gjorde att dom tjänade mer pengar på att sälja "export kamaxlar" och andra sätt att avstrypa hojarna)

Det har ju varit samma fråga om begränsningar på snöskotrar ända sedan dess, och några begränsningar på dom har inte heller genomförts. (än, men det blir allt mer troligt för varje generation av nya idiotmodeller)

Förslaget på nummerplåt fram trodde väl inte ens dom själva var genomförbart, men det las ändå, det finns helt enkelt ingen plats för en nummerskylt fram, vilket utredningen också kom fram till...
 
Förslaget på nummerplåt fram trodde väl inte ens dom själva var genomförbart, men det las ändå, det finns helt enkelt ingen plats för en nummerskylt fram, vilket utredningen också kom fram till...

Det förslaget hittills har stupat på är att det är en meningslös funktion i och med att det inte går att identifiera föraren. Så länge vi inte har ägaransvar i Sverige (Ägaransvar kräver en grundlagsändring) så kan vi ha hur många nummerplåtar som helst, det gör ingen skillnad.

Du kan läsa om SMC:s jobb här:

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Regskylt-fram/
 
Är man 100% säker på att det skulle ha genomförts utan SMC?

MC branchen själva begränsade ju effekten ett tag med strypta modeller med andra kamaxlar och andra knep (vilket gjorde att dom tjänade mer pengar på att sälja "export kamaxlar" och andra sätt att avstrypa hojarna)

Det har ju varit samma fråga om begränsningar på snöskotrar ända sedan dess, och några begränsningar på dom har inte heller genomförts. (än, men det blir allt mer troligt för varje generation av nya idiotmodeller)

Förslaget på nummerplåt fram trodde väl inte ens dom själva var genomförbart, men det las ändå, det finns helt enkelt ingen plats för en nummerskylt fram, vilket utredningen också kom fram till...

Vi hade ju ett "frivilligt importstopp" på 60hk på snöskotrar från 1981 och en bit in på 90-talet.
Och nu har vi hastighetsbegränsning, och helfordonsgodkännandet som är likadant som för motorcyklar.
Kontrollen av detta är ju inte lika omfattande, men andemeningen är väl ändå att vi som åker dessa farkoster bör göra det med förnuft, och i samspel med andra som vistas i vår närhet.
Vad du menar med "idiotmodeller" har jag svårt att tolka, så det kan du gärna förtydliga.
Men nummerplåten ska ju numera sitta framtill på snöskotern, och vara av självhäftande modell.
Så det är väl mycket väl genomförbart rent tekniskt på vilket fordon som helst, men faller på det som Niklasinorr påpekar?
 
Vi hade ju ett "frivilligt importstopp" på 60hk på snöskotrar från 1981 och en bit in på 90-talet.
Och nu har vi hastighetsbegränsning, och helfordonsgodkännandet som är likadant som för motorcyklar.
Kontrollen av detta är ju inte lika omfattande, men andemeningen är väl ändå att vi som åker dessa farkoster bör göra det med förnuft, och i samspel med andra som vistas i vår närhet.
Vad du menar med "idiotmodeller" har jag svårt att tolka, så det kan du gärna förtydliga.
Men nummerplåten ska ju numera sitta framtill på snöskotern, och vara av självhäftande modell.
Så det är väl mycket väl genomförbart rent tekniskt på vilket fordon som helst, men faller på det som Niklasinorr påpekar?

Se där, branchen reglerade det där helt själv utan att alla skoterägare betalade till en organisation...

Med idiotmodeller menar jag alla ensitsiga skotrar med tre meter lång matta och kammar som garanterat räfsar sönder mossan även en snörik vinter.
Såna där med ett tillslagsvarv på variatorn som garanterar att man gräver fram ett dinosauriskelett varje gång man startar, som endast är byggda för att köra sönder hängdrivor på fjälltoppar och inte har något annat vettigt användningsområde.... typ...

Men som med allt annat är det ju främst ägarna det är fel på, skotrarna skulle ju inte säljas om det inte fanns puckon som köper dom.
 
Kan ju skriva lite om min arbetsdag, nu här under fika rasten på ett möte med bosserna på Trafikverket Förarprov, Trafikverket trafiksäkerhet, Transportstyrelsen i MC/Körkorts frågor, STR och lite annat gottfolk, som jag och två fulltids SMC proffs´er. Mötet är ett i längre serie om hur vi vill ha körkorts utbildningarna, kommunikationen till nya motorcyklister - eller nått så enkelt bli eniga om hur man kör en MC, och hur man lär sig. Vi har fått till ett kanon samarbeta och det har jag inte upplevd tidigare i mina snart 15 år på inom SMC.

Faktisk började jag dagen med att svara SMC:s politiska sekr. m. CC till vår interna jurist, om det remissvars förslag som det har jobbats på i flera veckor. Bland annat är vi emot ägaransvar och privata aktörer som föreslås ta hand om ex.vis hastighets övervakning, som suppleant för polisen. Styrelsen har gett oss mandat att jobba vidare, och vi kommer givetvis att i hemlighet stämma av med övriga större samhälls aktörer, innan vart svar skickas innan deadline. Och samarbetat med andra är nått man inte prater om. Gör man det har man ingen att prata och samarbeta med sen. Sådan fungerar det. I just detta fall hjälper vi Trafikverket, som inte har en chance att utföra sitt uppdrag eftersom politiken inte ger pengar nog, så vägarna kan underhållas. Med nuvärande förslag kommer vägarna försämras, om inte vi accepterar att ge 50 kr per lite bensin!
Sen en snabb avstämning med FIM´s Public Affairs Manager som sitter i London, och som jag har under mina vingar. Skulle bara ge Ok på hans första kapitel i en ny utbildning vi tar fram så vi kan utbilda MC organisationer och deras folk i att bedriva lobby verksamhet, bättra och mera effektivt.
Sen var det extra bra för en av mina SMC kollegor, som fick presentera SMC:s Studie om körkortslösa överför medlemmarna i Europas Körkorts organisationer (i Sverige är medlemmen Transportstyrelsen). Vi lyckas inte själva i Sverige, men vi kommer igenom via det internationella arbeta vart vi aktiva med. Flertallet beslut kommer ut ifrån, därför ska hojåkerna vara vassa internationellt. Moderatorn presenterade SMC som en av världens största och mest respekterade MC organisationer, med bl. a egen forskning och certifierad fortbildning.
Bör jag nämna också att en engelsk forskare presenterade sin studie om MC olyckor, och denna är finansierad av SMC och FIM - studien gjort på SMC initativ, bl a för att se fakta om hastighetens betydelse versus personskador. Detta för att vi inte vill ha max hastighet på 60 km/t!
MC Industrin presenterade sitt certifierings koncept av fortbildningar - ett koncept som SMC via FIM är insyltade i. I konsortiet vann vi ett EU trafiksäkerhets pris förre året.
Dagens nervösa höjdare är dock det möte jag har sist på eftermiddagen, vart vi har ca. 15 av MC världens tyngsta beslutsfattare i frågor som angår körning på allmän väg. På ett SMC initiativ för några år sedan, bad vi OECD´s trafikdel ITF om att arrangera en MC konferens, med syftet att inkludera MC i alla gällande regelsystem. Vi fick Ok på detta om vi ku hitta ett land vart trafikmyndigheten ville ställa up. Och det ville Trafikverket, efter vi vart tydliga med att SMC hade ekonomi och resurser att hantera detta. Det är självfallet Trafikverket dvs Staten som äger detta - och just därför känns det som en tillits erkläring att SMC är sammankallande i detta arbeta, vart hela världen kommer jobba med motorcyklisternas frågor.

Sen, är SMC ju annat också - Mina kollegor på administrationer, har just skickat runt 65.000 fakturor iväg, från ett nytt datorsystem, som inte kör klanderfritt än - och vi har ca. 7.000 personer som byter adress etc.. 80.000 nya MCs får ägare och det in och ut av SMC. Vi fick in 1.200 bokningar på kurser sen det öppnades för ett par dager sedan. Och det är stressiga deadlines till tidningen, som vi ger närmare 1.000 ri ex. av till diverse myndigheter, politiker - så ja, det är inte klokt att vi har lättklädda förare med flätor och fuck you burn-out´s - om vi vill ha god respekt av dom som beslutar!

För mig är SMC inte att jämföra med att köpa ett färdigt produkt - det är ett ställe vart vi alla tillsammans ser till vi kan ha MC intresset kvar, utan att några med andra åsikter ska få sätta stop för oss..
 
Last edited:
Det förslaget hittills har stupat på är att det är en meningslös funktion i och med att det inte går att identifiera föraren. Så länge vi inte har ägaransvar i Sverige (Ägaransvar kräver en grundlagsändring) så kan vi ha hur många nummerplåtar som helst, det gör ingen skillnad.

Du kan läsa om SMC:s jobb här:

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Regskylt-fram/

I Indien har de regskylt fram - så att det är möjligt vet vi ju.

Precis som du säger så har vi inte ägaransvar, men att acceptera regplåt fram är i min mening att det blir en glidning mot just ägaransvar, och det är det väl INGEN förutom någon äkta fordonshatare som vill.
 
Är man 100% säker på att det skulle ha genomförts utan SMC?

MC branchen själva begränsade ju effekten ett tag med strypta modeller med andra kamaxlar och andra knep (vilket gjorde att dom tjänade mer pengar på att sälja "export kamaxlar" och andra sätt att avstrypa hojarna)

Det har ju varit samma fråga om begränsningar på snöskotrar ända sedan dess, och några begränsningar på dom har inte heller genomförts. (än, men det blir allt mer troligt för varje generation av nya idiotmodeller)

Förslaget på nummerplåt fram trodde väl inte ens dom själva var genomförbart, men det las ändå, det finns helt enkelt ingen plats för en nummerskylt fram, vilket utredningen också kom fram till...

är DU villig att chansa att det inte skulle gå igenom utan smc???... eller för den delen.. är du villig att chansa att andra dumma och idiotiska förslag inte går igenom utan smc???
 
Jag är inte medlem i dagsläget. Är för övrigt inte medlem i någon förening, varken facket eller svenska kyrkan, längre.

Om jag funderar på att bli medlem i någon organisation som kräver att en medlemsavgift betalas så är min första fråga: What’s in it for me? I dagsläget utnyttjar jag varken SMCs rabatt hos Svedea eller går några kurser. Funderar faktiskt på att gå med om det ändras, då kan det vara lönt. Om siffrorna på hemsidan stämmer så drar SMC in minst 30 millar per år i medlemsavgifter. Vad finansierar det? Lobbying och en medlemstidning? Enligt hemsidan:

Medlemsrabatter på flera hundra inköpsställen
Personlig rådgivning inom allt som rör MC-körning
Vi driver dina frågor, tar debatten och kämpar för dina intressen
Världens största MC-gemenskap med träffar, kurser, resor och andra evenemang året runt
Nordens största Mc-tidning med åtta fullmatade nummer om året

Låter dyrt i så fall. Kurserna och resorna betalar man ju för oavsett. Försäkringsrabatten man får av Svedea står ju knappast SMC för. Hade den inte funnits så hade priserna hos Svedea generellt sett varit lägre. Aldrig i livet att de skulle sänka sin vinst med 10% för att vara schyssta mot en MC-förening. För övrigt låg Svedeas vinstmarginal på 9,2% förra året = rekord.

Nog om det ”negativa”. Jag är 100% säker på att det finns många många eldsjälar som sliter hårt och gratis för att göra skillnad. Precis som det finns i facket, svenska kyrkan eller rädda barnen. All heder till dessa! Dock kvarstår frågan(Om någon SMC representant finns här så svara gärna):
Vad andvänds de tiotals miljonerna i medlemsavgifter till, vilka konkreta kostnader har ni?
 
Det är ju som vanligt, många tror att det är självklart att man har det så bra som man har det och inser inte att det är mångas engagemang som ligger bakom. Gäller ju allt i samhället... sjukvård, utbildning, pension, vägar osv osv.
 
Jag är inte medlem i dagsläget. Är för övrigt inte medlem i någon förening, varken facket eller svenska kyrkan, längre.

Om jag funderar på att bli medlem i någon organisation som kräver att en medlemsavgift betalas så är min första fråga: What’s in it for me? I dagsläget utnyttjar jag varken SMCs rabatt hos Svedea eller går några kurser. Funderar faktiskt på att gå med om det ändras, då kan det vara lönt. Om siffrorna på hemsidan stämmer så drar SMC in minst 30 millar per år i medlemsavgifter. Vad finansierar det? Lobbying och en medlemstidning? Enligt hemsidan:

Medlemsrabatter på flera hundra inköpsställen
Personlig rådgivning inom allt som rör MC-körning
Vi driver dina frågor, tar debatten och kämpar för dina intressen
Världens största MC-gemenskap med träffar, kurser, resor och andra evenemang året runt
Nordens största Mc-tidning med åtta fullmatade nummer om året

Låter dyrt i så fall. Kurserna och resorna betalar man ju för oavsett. Försäkringsrabatten man får av Svedea står ju knappast SMC för. Hade den inte funnits så hade priserna hos Svedea generellt sett varit lägre. Aldrig i livet att de skulle sänka sin vinst med 10% för att vara schyssta mot en MC-förening. För övrigt låg Svedeas vinstmarginal på 9,2% förra året = rekord.

Nog om det ”negativa”. Jag är 100% säker på att det finns många många eldsjälar som sliter hårt och gratis för att göra skillnad. Precis som det finns i facket, svenska kyrkan eller rädda barnen. All heder till dessa! Dock kvarstår frågan(Om någon SMC representant finns här så svara gärna):
Vad andvänds de tiotals miljonerna i medlemsavgifter till, vilka konkreta kostnader har ni?

Om du verkligen är intresserad så kollar du bara på hemsidan och respektive årsberättelse så kan du själv läsa vad SMC gör med pengarna.

Äh, jag länkar så behöver du inte anstränga dig att leta:

https://www.svmc.se/smc/Organisationen/Verksamhetsberattelse/



För övrigt så erbjuder de flesta av de stora försäkringsbolagen SMC rabatt så har du ett annat bolag än Svedea så har du förmodligen missat lite stålar genom åren...
 
Last edited:
Det är ju som vanligt, många tror att det är självklart att man har det så bra som man har det och inser inte att det är mångas engagemang som ligger bakom. Gäller ju allt i samhället... sjukvård, utbildning, pension, vägar osv osv.
Allt du nämner är finansierat genom skatt. Med ett skattetryck om 43,9% så förväntar jag mig att det fungerar. Jag jobbar mer än två dagar i veckan för det. https://www.ekonomifakta.se/fakta/s...verige-och-internationellt/?graph=/389/1/all/
För övrigt får alla i dessa sektorer lön för mödan. Hade de inte fått någon lön hade ytterst få vägarbetare dykt upp. Det gör dem inte till hjältar, bara vanliga arbetare som ingått avtal med en arbetsgivare.

Jag hoppas detta forum har högt nog i tak för att ifrågasätta både skattetryck och medlemsavgifter till SMC. I mitt tidigare inlägg ställde jag en fråga. Den var inte retorisk utan genuin - jag vill veta. Om jag får veta kan mina slutsatser ändras. Jag har haft fel många gånger.
 
Om du verkligen är intresserad så kollar du bara på hemsidan och respektive årsberättelse så kan du själv läsa vad SMC gör med pengarna.

För övrigt så erbjuder de flesta av de stora försäkringsbolagen SMC rabatt...

Tack. Ska kika på det senare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top