Då damp räkningen ner (SMC)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fördelen med Facebook är att informationen når även icke medlemmar. Lätt att dela vidare och sprida osv. Nackdelen bla det ni nämner.

Svår fråga för precis alla organisationer...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag menade inget illa med "fackförbund".
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tycker att SMC sammantaget är oerhört bra.
Hårt jobb av eldsjälar, och fantastiska kurser där man inte bara utvecklas, utan dessutom har roligt.
Däremot tycker jag att lokala avdelningen av hemsidan kunde vara mycket bättre.
Men förstår samtidigt att alla sådan information har flyttat till Facebook, vilket jag helt vill klara mig utan, nu när jag har klarat mig så här långt.
Så, visst är det mitt eget fel att jag inte får del av den färskaste lokala infon, så jag får fundera på den saken.
Men jäkligt bra gjort av alla engagerade i SMC - sträck på er :yoparty

Alla distrikten har olika sätt att lösa den lokala hemsidan men grunden är att allting utgår från hemsidan, dvs informationen hamnar där. Sen skickas den vidare till Facebook för att fler ska se den så i iallafall norrbotten så behöver du inte Facebook.

Sen är det ju så att SMC är en förening, dvs det är medlemmarna som styr genom att rösta in styrelsemedlemmar i både distrikt- och riksstyrelse. Det är också medlemmarna som hjälper t ex hemsidan att bli vad den är. Det är ju inte så att distriktets informatörer sitter och hittar på saker utan den info som kommer in kommer också ut.

Så, vill du göra hemsidan bättre så skicka in nyheter och intressanta saker som informatören kan lägga ut, så blir hemsidan så bra som du önskar :)

webmaster@smcnorrbotten.se



Kan ju förresten rekommendera det senaste numret av MC-Folket och i synnerhet artikeln om testet om ABS på grus, som var synnerligen seriöst genomfört!!! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Wow..

Hade du otur och vaknade på fel sida några dagar i rad nu, eller har du alltid lika negativ syn på världen?

Jag betalar mer än gärna den, förhållandevis, låga kostnaden för att bidra till ett skyddsnät för MC-förare. (En kostnad som dessutom ofta går att tjäna/spara in på försäkringen)

"Det är lätt att påstå att man har haft inverkan, det är svårt att bevisa det"

Det påstående går att vända på andra hållet; det går inte säga var vi hade varit idag om SMC inte hade kämpat för våra frågor.
Med tanke på den politik som drivs i Sverige och vilka nötter som ofta fattar beslut i frågor, skulle jag säga att det hade sett väldigt mörkt ut för MC-kollektivet om inte SMC funnits.

Nja, jag tror till och med att jag har varit medlem i SMC, jag irriterar mig bara på att dom påstår att dom har gjort saker utan att kunna backa upp det.

Lite som i exemplet jag drog upp.

Jag var på en fest på 80talet, där en nazist sa "Vi borde rada upp grupp X,Y och Z och skjuta dom"
Jag slog honom på käften och han gick hem.
Var det bra gjort av mig? Det får var och en bestämma.
Har jag stoppat ett folkmord på X,Y och Z, nja, det vore väl lite magstarkt att påstå, det är inget jag påstår i alla fall.

Om han däremot hade haft en kniv och huggit folk ur grupp X,Y och Z i avsikt att ha ihjäl dom och jag slog honom på käften och tog av honom kniven, då kan jag säga att jag stoppat ett mordförsök....

Jag vänder mig bara emot att dra för höga växlar på vad dom har åstakommit...

Förslaget på effektbegränsning löste väl MC branchen genom att inte sälja hojar med mer än en viss effekt i Sverige, vilket ledde till en del lustiga strypningar som gick att ta bort, andra kamaxlar i Sverige, samt att en del hojar levererade fler hästar på bakhjulet i dynon än vad som stod inskrivet i regbeviset....
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Är medlem för rabatt på försäkringar och besiktning. Då får man stå ut med att bli benämnd ”knutte”, ingen vettig människa har väl använt det ordet för MCåkare sen 50-talet.
Kjell.e
Grusvän


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är medlem för rabatt på försäkringar och besiktning. Då får man stå ut med att bli benämnd ”knutte”, ingen vettig människa har väl använt det ordet för MCåkare sen 50-talet.
Kjell.e
Grusvän


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hah nä knutte är mossigt. Jag har funderat på varför det används och tänkt att det kanske är något lokalt däruppe i Borlänge. :) I Skåne är det BARA de som kör glidare som kan vara knutte/spätta. Möghacka kan däremot alla som sitter på bönpallen vara - oavsett hoj. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hah nä knutte är mossigt. Jag har funderat på varför det används och tänkt att det kanske är något lokalt däruppe i Borlänge. :) I Skåne är det BARA de som kör glidare som kan vara knutte/spätta. Möghacka kan däremot alla som sitter på bönpallen vara - oavsett hoj. :D

Och spättorna indelar jag i
bromskloss
axmög
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Är medlem för rabatt på försäkringar och besiktning. Då får man stå ut med att bli benämnd ”knutte”, ingen vettig människa har väl använt det ordet för MCåkare sen 50-talet.
Kjell.e
Grusvän


Skickat från min iPad med Tapatalk

Blev faktiskt kallad knutte av grannen när han såg att jag körde hoj :)
Tror att Jerka kallade sig själv för knutte också, sen hur föråldrat det är kan man ju såklart diskutera

Ang "det är mer än ett fackförbund" så är det ungefär exakt de saker som ni räknar upp som ett fackförbund sysslar med.

/R
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Är medlem i SMC, men även i Mcveteranerna som är anslutna till Mhrf.
Mhrf kämpar för rätten att använda historiska fordon.
Man vet inte vad Miljöpartiet kan få för sig.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag är medlem, har varit det i eviga tider.
Betalar avgiften som vanligt och med min vanliga grymtning om att man kunde få slippa tidningen eller få den endast digitalt.
Jag är säker på att MC-Sverige har det bättre med SMC än utan och då är det ett enkelt val.
Men erbjud annonsbladet digitalt så blir jag nöjd, slipper bära det till pappersåtervinningen direkt.

Sture Stelben är ju bra! Jag brukar läsa den och skratta lite på väg till soptunnan.
 

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VFR1200F
Medlem och blivande instruktör. :tummenupp

Politik är tungrott, utbildning och kunskap ger där emot resultat direkt. Bättre förare, ger mindre olyckor, vilket ger mindre negativ publicitet om motorcyklister.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
är medlem :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag gick med var det främst för att medlemsavgiften var billigare än rabatten det gav på försäkringen, men jag tror det behövs lobby-organisationer för den här sortens särintressen.
Nu har jag gubbigare cyklar så premien är snudd på gratis ändå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sture Stelben är ju bra! Jag brukar läsa den och skratta lite på väg till soptunnan.

Var det inte någon kontrovers om att Sture Stelben hade blivit för PK/Vegansk/LGBTQ+/Feminist/Kommunistisk för några år sedan?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Är väl mycket bra grejer med det, så sett. Det man kan hänga upp sig lite på är ju alla tester och skrivelser i tidningen avseende en hoj är bra huruvida den har centralstöd och/eller handtagsvärme. Eller för den delen om Ducati säljer slut sina Superveloce i ett nafs...

Personligen kan jag väl även tycka att medlemsavgiften är något hög, men där hycklaren i mig i nästa andetag beställer titan och kolfiber för 10x priset utan att blinka.

Capture1.JPG
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är väl mycket bra grejer med det, så sett. Det man kan hänga upp sig lite på är ju alla tester och skrivelser i tidningen avseende en hoj är bra huruvida den har centralstöd och/eller handtagsvärme. Eller för den delen om Ducati säljer slut sina Superveloce i ett nafs...

Jo, tidningen är väl lite MC tidningarnas svar på Vi Bilägare, men det finns ju andra MC tidningar för mindre präktigt folk som inte tycker att fyrkantiga aluminiumkorvlådor är höjden av design....
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Är väl mycket bra grejer med det, .... Eller för den delen om Ducati säljer slut sina Superveloce i ett nafs...

....

View attachment 457575

RYKTEN, har hörts ute på stan att det var en Dansk som hackade in sig i chef redaktörens dator, och med flit ändrade fabrikat på den italienska MC modell, med syfte att skapa diskussion och mera omtala av dessa underbara italienska sporthojer. Rykten går även om Dansken tydligen ångrar sig över hans F4 fått ny ägare..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Galne Dansken; Jesper ~ Galne Dansken Notera vänligen mitt nickname - "Galne Dansken" skrev:
Nu tycker jag iomed att jag är medlem att Jesper ger en anekdot angående hur galen dansk kom till, och då som noghtrider, s välskrivna detaljrika utlägg.

Mvh

O just det måste alla smc provkörningar ske i sockyplast jeans o någon skogshuggare skjorta.

Skulle vilja se en test vurpa på grovt grus i 90 blås med dessa munderingar om det är möjligt. Personligen ser det helt sjukt oseriöst ut.

Mvh
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top