Då damp räkningen ner (SMC)

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Självklart - jag behöll mitt medlemskap även när jag hade uppehåll. Förutom allt det viktiga arbete SMC gör för alla hojåkare så är ju medlemsavgiften insparad på försäkringsrabatten, åtminstone för mig.

Jag vill inte ens tänka på hur mc-Sverige sett ut utan SMC. Om vi inte varit förbjudna att köra, så räknar jag åtminstone med hästkraftsspärrar, kubikspärrar, regskyltar fram, bara för att nämna några. Plus att SMC är bra på att banka in i huvudet på politiker och tjänstemän att vi alla inte är fartgalningar på bakan i stan allihop och hela tiden, vilket är bilden politiker och media gärna vill att allmänheten ska ha av oss.

SMC:s bandagar är min största behållning. Visst, det är inte racing på storbanekurserna, men jag har kul som fan (och kan klota och ha fullt försäkringsskydd) och har lärt mig så otroligt mycket genom åren. Massor med eldsjälar i SMC som ger av sin tid och sig själva för att de älskar hojar och hojåkare. Ezzo är ju svår att inte tänka på emellanåt, trots att jag aldrig hann träffa honom.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bara som info:

SMC är medlem i FIM (FIM är en global organisation för allt som rör MC och driver bland annat MotoGP)

SMC är delägare i FEMA och Maria från SMC sitter i styrelsen (FEMA är en jätteorganisation med 22 medlemsländer som jobbar med MC frågor)

Jesper som är generalsekreterare i SMC är dessutom ansvarig för allt som har med trafiksäkerhet att göra i FIM

SMC sitter som remissinstans till regeringen när det gäller alla trafikfrågor som rör MC

SMC är ansvarig för MC-frågor i FN:s trafikutskott. Jesper har stått i talarstolen på FN och berättat om hur vi jobbar i Sverige. (Fattar ni hur stort det är????)

Sverige anses världsledande när det gäller frågor om MC och trafiksäkerhet och SMC får frågor från hela världen om det här.

SMC är certifierade i att utbilda i trafiksäkerhet på tävlingsbanor, gata och grus. Certifikatet är utfärdat av tyska transportrådet DVR. Vi är de enda i hela världen med ett sådant certifikat till ett sådant koncept.

SMC är de enda som kan köra kurs på tävlingsbana med full försäkring.

Polisen vill använda vårt certifierade koncept till att utbilda MC-poliser

STR (Trafikskolorna) vill använda SMC:s koncept för körkortsutbildning.

SMC har stoppat 100-tals idiotiska förslag som skulle ha påverkat oss MC-åkare negativt.

...och 1000 andra saker som SMC har gjort som jag inte kommer på nu.

Det som är gemensamt för alla dessa punkter är att det ligger ett enormt arbete bakom, 100 000-tals sidor med feta luntor med alla frågor som berör oss som måste läsas, plus 1000-tals människor som måste bearbetas. Allt detta tar väldigt mycket tid och är jättesegt att hålla på med.

Allt detta åstadkoms med hjälp av ett litet kansli i Borlänge med världens bästa arbetsmyror, en fantastisk bra styrelse som genom åren tagit enormt många bra och jobbiga beslut, 1000-tals ideellt arbetande funktionärer, resurser, instruktörer samt alla människorna ute i distrikten som sliter med allt som måste fixas.
Hatten av för alla dessa människor som gör detta möjligt.


SMC är sååå mycket mer än en "fackförening" och SMC är ett jäääävligt tungt namn när det gäller dessa frågor, tro inget annat...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ojojojoj vad du inte verkar veta vilka beslut som hade fattats om inte SMC hade funnits...

Nej, det är ju precis det jag frågar om?
SMC själva verkar inte intresserade av att tala om det.

Antingen är det så att dom inte har uträttat speciellt mycket, eller så är dom bara urusla på att kommunicera det.

Det där med att dom skulle ha motverkat restriktioner på motoreffekt och kubikgränser har man ju hört sedan urminnes tider, när var den frågan ens upp till debatt? 80tal?

Jag kan faktisk inte påstå att jag i modern tid har hört talas om ett enda MC-fientligt förslag som har en varit nära att gå till beredning, men det kanske görs i smyg?

Upplys mig!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej, det är ju precis det jag frågar om?
SMC själva verkar inte intresserade av att tala om det.

Antingen är det så att dom inte har uträttat speciellt mycket, eller så är dom bara urusla på att kommunicera det.

Det där med att dom skulle ha motverkat restriktioner på motoreffekt och kubikgränser har man ju hört sedan urminnes tider, när var den frågan ens upp till debatt? 80tal?

Jag kan faktisk inte påstå att jag i modern tid har hört talas om ett enda MC-fientligt förslag som har en varit nära att gå till beredning, men det kanske görs i smyg?

Upplys mig!

Listan är lång men här har du de stora grejerna, sen finns det 100-tals smågrejer också men dessa står i verksamhetsberättelserna till årsmötena.

https://www.svmc.se/smc/Organisationen/Historia/
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Listan är lång men här har du de stora grejerna, sen finns det 100-tals smågrejer också men dessa står i verksamhetsberättelserna till årsmötena.

https://www.svmc.se/smc/Organisationen/Historia/

Det är väldigt vagt beskrivet "Stoppar förslag om X" hur långt i beslutskedjan hade det förslaget gått?
Det läggs miljontals förslag på saker som aldrig ens tas upp i någon högre instans, utan att stoppas av någon förening.

Sen kan man väl konstatera att några av grejorna "stoppats" men bara skjutits på framtiden...
"1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik."
Sedan blev det istället olika körkortsklasser med olika åldrar och olike effekter, men ingen kubikgräns...

"1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an."
Men dom släppte igenom en kastrering av motoreffekten....

"2012 Efter 15 år nötande från SMC monterades tre underglidningsskydd på räcken som invigdes av ministern."
Hela tre stycken alltså? Efter bara 15års arbete...

Följt av:
"2016 SMC och Svemo förstärker samarbetet. 9 MC-ister dör i räckesolyckor vilket ger Sverige en unik bottenplats i världen. Trafikverket börjar sänka hastigheten på 426 mil väg trots kraftiga protester från i stort sett alla remissinstanser, inklusive SMC. P-avgift införs för MC och moped klass I i Stockholm trots intensiv kampanj. "

Alltså jag säger inte att man inte ska vara med i SMC, men man kanske inte heller ska överdriva deras prestationer allt för mycket...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väldigt vagt beskrivet "Stoppar förslag om X" hur långt i beslutskedjan hade det förslaget gått?
Det läggs miljontals förslag på saker som aldrig ens tas upp i någon högre instans, utan att stoppas av någon förening.

Sen kan man väl konstatera att några av grejorna "stoppats" men bara skjutits på framtiden...
"1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik."
Sedan blev det istället olika körkortsklasser med olika åldrar och olike effekter, men ingen kubikgräns...

"1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an."
Men dom släppte igenom en kastrering av motoreffekten....

"2012 Efter 15 år nötande från SMC monterades tre underglidningsskydd på räcken som invigdes av ministern."
Hela tre stycken alltså? Efter bara 15års arbete...

Följt av:
"2016 SMC och Svemo förstärker samarbetet. 9 MC-ister dör i räckesolyckor vilket ger Sverige en unik bottenplats i världen. Trafikverket börjar sänka hastigheten på 426 mil väg trots kraftiga protester från i stort sett alla remissinstanser, inklusive SMC. P-avgift införs för MC och moped klass I i Stockholm trots intensiv kampanj. "

Alltså jag säger inte att man inte ska vara med i SMC, men man kanske inte heller ska överdriva deras prestationer allt för mycket...

I Sverige har vi demokrati, det innebär två saker:

1: Ingen har rätt

2: Allting måste förhandlas och förhandling innebär att man ger och tar.


Nä, såklart har du en poäng. SMC har förlorat en massa strider men också vunnit en massa strider. Det ligger hursomhelst en massa arbete bakom och att slåss med trafikverket är som att slåss med väderkvarnar.

Alternativet hade ju varit att SMC inte funnits alls och att alla dessa grejer gått igenom utan strid, känns inte som ett bra alternativ tycker jag?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Medlem sedan moppe! :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag är medlem, har varit det i eviga tider.
Betalar avgiften som vanligt och med min vanliga grymtning om att man kunde få slippa tidningen eller få den endast digitalt.
Jag är säker på att MC-Sverige har det bättre med SMC än utan och då är det ett enkelt val.
Men erbjud annonsbladet digitalt så blir jag nöjd, slipper bära det till pappersåtervinningen direkt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alternativet hade ju varit att SMC inte funnits alls och att alla dessa grejer gått igenom utan strid, känns inte som ett bra alternativ tycker jag?

Eller så hade ingen av dessa "grejor" (som i värsta fall har varit ett förslag till en lagberedning, i andra fall kanske bara ett uppsnappat rykte om att någon har sagt något om att eventuellt lägga ett förslag) gått vidare från att vara en idé.

Vi kan ju för enkelhetens skull säga att jag har stoppat en etnisk rensning, för att någon nynazist har föreslagit det, men det blev aldrig av så då har jag stoppat det....
(eller så skulle det aldrig ha hänt ändå, oavsett om jag funnits eller inte)

Det är lätt att påstå att man har haft inverkan, det är svårt att bevisa det...
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Eller så hade ingen av dessa "grejor" (som i värsta fall har varit ett förslag till en lagberedning, i andra fall kanske bara ett uppsnappat rykte om att någon har sagt något om att eventuellt lägga ett förslag) gått vidare från att vara en idé.

Vi kan ju för enkelhetens skull säga att jag har stoppat en etnisk rensning, för att någon nynazist har föreslagit det, men det blev aldrig av så då har jag stoppat det....
(eller så skulle det aldrig ha hänt ändå, oavsett om jag funnits eller inte)

Det är lätt att påstå att man har haft inverkan, det är svårt att bevisa det...

Wow..

Hade du otur och vaknade på fel sida några dagar i rad nu, eller har du alltid lika negativ syn på världen?

Jag betalar mer än gärna den, förhållandevis, låga kostnaden för att bidra till ett skyddsnät för MC-förare. (En kostnad som dessutom ofta går att tjäna/spara in på försäkringen)

"Det är lätt att påstå att man har haft inverkan, det är svårt att bevisa det"

Det påstående går att vända på andra hållet; det går inte säga var vi hade varit idag om SMC inte hade kämpat för våra frågor.
Med tanke på den politik som drivs i Sverige och vilka nötter som ofta fattar beslut i frågor, skulle jag säga att det hade sett väldigt mörkt ut för MC-kollektivet om inte SMC funnits.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Liten utgift i förhållande till vad det kostar att åka MC så finns det bara en liten procentuell chans att SMC har möjlighet att göra det bättre för oss MC-förare så är jag gärna med och betalar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tycker att SMC sammantaget är oerhört bra.
Hårt jobb av eldsjälar, och fantastiska kurser där man inte bara utvecklas, utan dessutom har roligt.
Däremot tycker jag att lokala avdelningen av hemsidan kunde vara mycket bättre.
Men förstår samtidigt att alla sådan information har flyttat till Facebook, vilket jag helt vill klara mig utan, nu när jag har klarat mig så här långt.
Så, visst är det mitt eget fel att jag inte får del av den färskaste lokala infon, så jag får fundera på den saken.
Men jäkligt bra gjort av alla engagerade i SMC - sträck på er :yoparty
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tycker att SMC sammantaget är oerhört bra.
Hårt jobb av eldsjälar, och fantastiska kurser där man inte bara utvecklas, utan dessutom har roligt.
Däremot tycker jag att lokala avdelningen av hemsidan kunde vara mycket bättre.
Men förstår samtidigt att alla sådan information har flyttat till Facebook, vilket jag helt vill klara mig utan, nu när jag har klarat mig så här långt.
Så, visst är det mitt eget fel att jag inte får del av den färskaste lokala infon, så jag får fundera på den saken.
Men jäkligt bra gjort av alla engagerade i SMC - sträck på er :yoparty

Ja det där är lite synd - med Facebook. Jag tycker att företag och organisationer ska hålla sig kort med Facebook eller andra liknande plattformar. Vad händer med informationen när/om Facebook stänger ned, gör om, ändrar? Kan Facebook försvinna? Absolut - det har hänt i princip alla andra stora sociala nätverk. Lunarstorm och Myspace till exempel.
Det är vettigt att ha en närvaro där, men inte lägga alla ägg i den korgen. Dessutom tappar man många som inte kan eller vill använda Facebook. Jag använder inte Facebook själv, och missar därmed SMC Skånes information.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top