Då damp räkningen ner (SMC)

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är de kläderna sponsorerna vill visa upp.
Det är därför jag kallar tidningen Reklambladet, det är inte värt ett skit när samma hojar och prylar testas i de riktiga testtidningarna och får seriös kritik, bra och dålig.
I Reklambladet är allt fantastiskt.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Testerna och sånt i tidningen känns väl inte som de bästa men det är ju bra litteratur på toan.
Det jag stör mig mest på är väl att de verkar vilja framstå som förnuftiga så de klagar indirekt/direkt på att hojar kanske har onödigt mycket effekt. Jag fattar. Reflexväst och aldrig överhastighet är vad som gäller men..

Oh well. Man kan inte få allt här i livet :fyllisar
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Det är de kläderna sponsorerna vill visa upp.
Det är därför jag kallar tidningen Reklambladet, det är inte värt ett skit när samma hojar och prylar testas i de riktiga testtidningarna och får seriös kritik, bra och dålig.
I Reklambladet är allt fantastiskt.

+1!!11!!1
:fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är de kläderna sponsorerna vill visa upp.
Det är därför jag kallar tidningen Reklambladet, det är inte värt ett skit när samma hojar och prylar testas i de riktiga testtidningarna och får seriös kritik, bra och dålig.
I Reklambladet är allt fantastiskt.

Jag tror inte riktigt man skall jämföra MC-folket med andra tidningar och medier som gör mer uttömmande tester. MC-folket är väl framför allt en tidning för att SMC skall nå ut med information om deras arbete till medlemmarna, men för att få en lite trevligare tidning som någon faktiskt läser innehåller den även MC-relaterade nyheter, provkörningar och reportage. Detta innehåll skapas med väldigt begränsade resurser och kan därför inte kan ha ens i närheten av samma ambitionsnivå när det gäller t ex uttömmande tester.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Inledningsvis, både jag och min sambo är SMC-medlemmar sedan ett par år tillbaka. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att pågående diskussion, på sina håll och kanter, är märklig. Den för mina tankarna åt Tegnell och FHM.

Vad som behövs är ett annorlunda förhållningssätt gentemot dem som säger emot - generellt i Sverige. De kanske inte har rätt. Men med stor sannolikhet kan de bidra med något av värde. Och oavsett, givet Tegnell och FHM: våra myndigheter och dess företrädare är, trots sin kompetens, inga orakel. Deras kvalificerade gissningar samsas med en global kår av experter som gör precis samma sak. Det knepiga med kunskap är att den sällan är definitiv utan oftare ett resultat av en pågående process eller förhandling.

Så vad är min poäng? Att ifrågasätta konsensus är inte att förorda "fake news" eller det som föraktfullt beskrivs som "alternativ fakta" - det är att delta i den pågående process som sanningssökande alltid utgör. Således, i min mening fullt naturligt, om än inte eftersträvansvärt, att ställa frågan vad SMC åstadkommit - ansatsen bör inte omgående (fel)tolkas som förakt eller kritik. Tvärtemot ser jag det snarare som en styrka - och vilket tillfälle för SMC att göra skäl för avgiften!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inledningsvis, både jag och min sambo är SMC-medlemmar sedan ett par år tillbaka. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att pågående diskussion, på sina håll och kanter, är märklig. Den för mina tankarna åt Tegnell och FHM.

Vad som behövs är ett annorlunda förhållningssätt gentemot dem som säger emot - generellt i Sverige. De kanske inte har rätt. Men med stor sannolikhet kan de bidra med något av värde. Och oavsett, givet Tegnell och FHM: våra myndigheter och dess företrädare är, trots sin kompetens, inga orakel. Deras kvalificerade gissningar samsas med en global kår av experter som gör precis samma sak. Det knepiga med kunskap är att den sällan är definitiv utan oftare ett resultat av en pågående process eller förhandling.

Så vad är min poäng? Att ifrågasätta konsensus är inte att förorda "fake news" eller det som föraktfullt beskrivs som "alternativ fakta" - det är att delta i den pågående process som sanningssökande alltid utgör. Således, i min mening fullt naturligt, om än inte eftersträvansvärt, att ställa frågan vad SMC åstadkommit - ansatsen bör inte omgående (fel)tolkas som förakt eller kritik. Tvärtemot ser jag det snarare som en styrka - och vilket tillfälle för SMC att göra skäl för avgiften!

Jag håller helt med om det du skriver ang. processen för sanningssökande. Vi behöver ha en öppen diskussion där man kan ta in alla synpunkter för att hitta bra lösningar.

Men det ställer inte bara krav på att vara öppen för synpunkter utan också på hur den som framför synpunkter gör detta. Är man inte konstruktiv och med en välvillig ingång till samtal utan mest klagar och är negativ kanske det blir vissa utmaningar att få andra att förstå och ta till sig av synpunkterna.

SMC är en demokratisk organisation som verkar för sina medlemmar och där alla som vill är välkomna att engagera sig. Om man nu inte är nöjd med hur organisationen fungerar kan man ju välja att engagera sig för en förändring. Man kan också välja att inte vara medlem. Om man nu inte tror på idén om att ha en medlemsdriven organisation som verkar för motorcyklisters bästa är det ju även ett fritt val att låta bli att vara medlem, likaså att argumentera för någon annat sätt att göra samhället bättre för motorcyklister.

Att stå vid sidan av och klaga utan att vara med i organisationen eller ha något konstruktivt att komma med blir för mig märkligt. Vad blir då syftet med att ta till orda?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Någonstans får man komma ihåg att SMC är väldigt "dubbelbottnat". å ena sidan en organisation som är till för medlemmarna och tillför aktiviteter, bankörning, kurser etc. Å andra sidan en högst politisk organisation som påverkar politiker och beslutsfattare i Sverige, EU och på FN-nivå (via IMMA). Att tala med politiker och att tala md sina medlemmar är väldigt skilda saker och jag misstänker att slätstrukenheten i tidningen i viss mån görs för att inte "rycka undan mattan" från sina lobbyister.

ps
Efter att ha noterat vem som är IT-ansvarig för SMC så kommer jag bara säga snälla saker, annars blir det säkert per-ban på båda siterna.:D
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Är väl mycket bra grejer med det, så sett. Det man kan hänga upp sig lite på är ju alla tester och skrivelser i tidningen avseende en hoj är bra huruvida den har centralstöd och/eller handtagsvärme. Eller för den delen om Ducati säljer slut sina Superveloce i ett nafs...

Personligen kan jag väl även tycka att medlemsavgiften är något hög, men där hycklaren i mig i nästa andetag beställer titan och kolfiber för 10x priset utan att blinka.

View attachment 457575

c27f9a35-9b73-4832-b8c3-dae5e2766186


Ok, problemet är löst..
 

Bifogat

  • image001.png
    image001.png
    638.2 KB · Visningar: 48
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror inte riktigt man skall jämföra MC-folket med andra tidningar och medier som gör mer uttömmande tester. MC-folket är väl framför allt en tidning för att SMC skall nå ut med information om deras arbete till medlemmarna, men för att få en lite trevligare tidning som någon faktiskt läser innehåller den även MC-relaterade nyheter, provkörningar och reportage. Detta innehåll skapas med väldigt begränsade resurser och kan därför inte kan ha ens i närheten av samma ambitionsnivå när det gäller t ex uttömmande tester.

Exakt så. Det är inga tester utan "presentationer" utan några större ambitioner. Läsaren hålls ajour om nya hojar, kläder och utrustning. Vill man ha fakta, omdömen och kalla testresultat får man läsa Motorrad.

Och blir man sur när älsklingshojen sågas kan man ta fram MC-folket och läsa om den istället!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Självklart är man med! Plus hela familjen så klart. :)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ja det gör dom måste jag säga... för det hade varit ännu värre för motorcyklister om smc ej funnits och JA dom har faktiskt stoppat en hel del dumma förslag, samt även fått vissa förslag omgjorda/omskrivna till fördel för motorcyklister..

stora problemet är att folk som ej är medlemmar/insatta säger att smc inte gör någon nytta eller inte behövs så länge allt är frid och fröjd.
och när dumma/korkade förslag går igenom som är negativt för motorcyklister så säger samma personer samma sak..... smc gör ingen nytta..
men dom ser/vet inget om allt arbete smc gör i bakgrunden för motverka och slå tillbaka så mycket dumma förslag dom bara kan. skulle tro att ca 80-90% av smc riks arbete idag är enbart politiskt arbete.

och ju fler medlemmar som smc har, ju mer har smc att säga till om politiskt.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Eller så hade ingen av dessa "grejor" (som i värsta fall har varit ett förslag till en lagberedning, i andra fall kanske bara ett uppsnappat rykte om att någon har sagt något om att eventuellt lägga ett förslag) gått vidare från att vara en idé.

Vi kan ju för enkelhetens skull säga att jag har stoppat en etnisk rensning, för att någon nynazist har föreslagit det, men det blev aldrig av så då har jag stoppat det....
(eller så skulle det aldrig ha hänt ändå, oavsett om jag funnits eller inte)

Det är lätt att påstå att man har haft inverkan, det är svårt att bevisa det...


Men jisses.... Låter som du går ett korståg mot SMC!!!


Självklart är jag medlem.
Jobbet Jesper & company gör bakom kulisserna är ovärderligt :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men jisses.... Låter som du går ett korståg mot SMC!!!


Självklart är jag medlem.
Jobbet Jesper & company gör bakom kulisserna är ovärderligt :fakta

Inte alls, som sagt, jag tror att jag har varit med något år själv, och tipsat andra om att kolla på ett medlemskap i SMC (mest för en eventuell försäkringsrabatt, men ändå)

Jag ifrågasätter bara om dom har stoppat WW3, en invasion från rymden eller något annat....

Sen tycker jag att dom är ett gäng trista, präktiga gubbar i reflexväst och korvätarhjälm som kör antingen BMW med korvlådor eller japancustoms, det kan ha ändrats på senare tid, eller över landet, men alla som jag har träffat har stämt in i den mallen...

Dom kanske har slutat se ner på folk som kör sporthoj i färgglad skinnkondom något över skyltad hastighet?
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Inte alls, som sagt, jag tror att jag har varit med något år själv, och tipsat andra om att kolla på ett medlemskap i SMC (mest för en eventuell försäkringsrabatt, men ändå)

Jag ifrågasätter bara om dom har stoppat WW3, en invasion från rymden eller något annat....

Sen tycker jag att dom är ett gäng trista, präktiga gubbar i reflexväst och korvätarhjälm som kör antingen BMW med korvlådor eller japancustoms, det kan ha ändrats på senare tid, eller över landet, men alla som jag har träffat har stämt in i den mallen...

Dom kanske har slutat se ner på folk som kör sporthoj i färgglad skinnkondom något över skyltad hastighet?

Känner igen din beskrivning från tidigt 2000tal, och visst finns det mycket kvar att göra inom SMC.
Men idag är det nog en betydande del medlemmar sporthojsåkare...
Får nog räkna in självaste Generalsekreteraren i den gruppen.
(Även om han verkar gilla stelbent med ????)

Alla älskar vi ju 2 hjul ????
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte alls, som sagt, jag tror att jag har varit med något år själv, och tipsat andra om att kolla på ett medlemskap i SMC (mest för en eventuell försäkringsrabatt, men ändå)

Jag ifrågasätter bara om dom har stoppat WW3, en invasion från rymden eller något annat....

Sen tycker jag att dom är ett gäng trista, präktiga gubbar i reflexväst och korvätarhjälm som kör antingen BMW med korvlådor eller japancustoms, det kan ha ändrats på senare tid, eller över landet, men alla som jag har träffat har stämt in i den mallen...

Dom kanske har slutat se ner på folk som kör sporthoj i färgglad skinnkondom något över skyltad hastighet?

Dags för lite verklighetsförankring nu... jorden anropar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dags för lite verklighetsförankring nu... jorden anropar.

Få se nu, BMW, korvätarhjälm, reflexväst, kör runt koner...förutom skägget och att du inte är ett dugg trist så stämmer det ju väl på dig Stefan! :D:D:D:D:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Få se nu, BMW, korvätarhjälm, reflexväst, kör runt koner...förutom skägget och att du inte är ett dugg trist så stämmer det ju väl på dig Stefan! :D:D:D:D:D


Ouch, den tog! :7peta

Har du någonsin sett mig med reflexvästförutom när jag övningskörde med dottern? :fakta

Har aldrig sett så många sporthojar med grälla skinnkondomer som i SMC-s regi...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top